-
Búcsúünnep a Zsolt utcában
Gyerekeknek szóló kézműves foglalkozással indult az idei Krisztus Király Napok, a Zsolt utcai templomban és annak közösségi házában. A kicsik mézeskalácsot sütöttek, asztali díszeket, adventi koszorúkat készítettek szombat délelőtt. Az Krisztus Király Templomhoz kapcsolódó búcsúünnep eseményei késő délután folytatódnak.
2024.11.23. -
Pro Theatro-díj
Székesfehérvár kulturális, táncművészeti értékeinek gyarapítása érdekében végzett kiemelkedő munkája elismeréseként Pro Theatro-díjat adományozott Székesfehérvár Közgyűlése Cristina Porres Mormeneo-nak. A Székesfehérvári Balett Színház szólistája és vezető balettmestere a Tűzmadár című táncszínházi produkció pénteki premierje előtt vette át az elismerést dr. Cser-Palkovics András polgármestertől.
2024.11.22. -
150 éves a múzeum
Már nagy erőkkel készülnek az év legfontosabb fehérvári kiállítására a Csók István Képtárban. 150 éves fennállását ünnepli idén a Szent István Király Múzeum - ezen apropóból nyílik majd november 30-án nagyszabású tárlat Fehérváron.
2024.11.22. -
Elkezdődött az énekverseny
Elkezdődött az Országos Gregor József Énekverseny a Hermann László Zeneművészeti Szakgimnáziumban. Idén közel nyolcvan diák jelentkezett a három napos megmérettetésre.
2024.11.22.
Székesfehérvári Balett Színház: Az élet, a halál, a vívódások táncai a hattyúk tavában
Nem klasszikus balettet, hanem táncszínházi produkciót láthattunk, dinamikus táncokkal, nagyszerű koreográfiával.
Csajkovszkijnak ez volt az első balett muzsikája (ezt követte még a Csipkerózsika és a Diótörő, utóbbit szintén láthattuk a fehérváriak remek előadásában), amely végül a balettirodalom egyik legtöbbet játszott darabja lett. Először az orosz népmese alapján készült művet 1877. március 4-én mutatták be a moszkvai nagyszínházban. Néhány éve szerencsém volt látni Veszprémben az egyik moszkvai balett előadásában, a nevükre már nem emlékszem, de arra igen, hogy nagyszerű élményt adott az este. Klasszikus balett volt, amiben az oroszok elsők az egyenlők között a világon.
A székesfehérvári előadás másabb volt. Azt, hogy jobb, vagy sem, nincs jogom megítélni, végtére is nem vagyok műkritikus. De azt bátran leírhatom, hogy nekem jobban tetszett. Egyrészt nem klasszikus balettet, hanem táncszínházi produkciót láthattunk, dinamikus táncokkal, nagyszerű koreográfiával, nagyon is mai előadásban, ami kis mértékben helyenként magába foglalta a klasszikus balett néhány elemét is. Csajkovszkij csodálatos muzsikája kiváló keretet adott a történethez. Volt, amikor csendesen, lágyan hullámzott zene, miként a hattyúk tava, hogy aztán viharos, drámai crescendoba emelje a dallamot, mindet elsöprően.
Mindkét felvonás fergeteges, kifejező mozdulatokat bemutató tánccal kezdődött. A sokak által jól ismert Hattyúk tava baletthez képest Egerházi Attila másként, más történettel fogalmazta újra a darabot. Olvasatában Siegfried – akit Leigh Alderson alakít – egy meghasadt tudatú fiatalember, akit édesanyjával való viszonyából eredő gyermekkori traumái fogva tartanak.
A darab karakterei és történései tulajdonképpen Siegfried agyszüleményei, látomásai, álmai. Néha a szobát jelző falon látjuk a tó hullámzását, a nyitányon egy piros körmű női kéz int, az anya inti a fiát. Siegfried egy szobában ül, és Rothbartra, a fekete hattyúra, rossz lelkiismeretére (Cristina Porres Mormeneo), az ellenpont Odette-re, a fehér hattyúra (Kovalszki Boglárka) önmaga jó és rossz énjét vetíti ki. Gyönyörű, látványos mozdulatok, mindent elsöprő lendület, lágy szépség jellemezte a táncokat, kiváló táncosok közreműködésével.
A táncszínház tájékoztatója szerint a produkció egyfajta pszichodráma, ha úgy tetszik, pszichoanalízis. A rendező-koreográfus számára fontos, hogy Csajkovszkij erőteljes és lenyűgöző zenei világát képpé formálja, láthatóvá tegye a zenét. A díszletek egyszerűek, de kifejezőek voltak, a szoba fala, egy szék, és amikor a teljes színpadot láthattuk, a színpad végén tükörfal volt ajtókkal, ami néha görbe tükröt mutatott, jelezve az emberi psziché bonyolultságát, míg máskor a valódi tükör megduplázta a látványt. A jelmezek sem voltak bonyolultak, de jó volt látni a hattyúkat fehérben és az egyszem hattyút feketében.
A végén, amikor már villant a kés Siegfried kezében, ami a fekete hattyú halálát jelentette, az égből sűrűn hullott a fehér hattyúk tollesője, miközben Siegfried megsemmisülten a földre huppant, így nézve a megtisztulásra.
Csodás este volt. Mi, fehérváriak szerencsések vagyunk, hogy befogadtuk a balettet, a tánc színházát. Élükön Egerházi Attila igazgatóval, koreográfussal, aki – és higgyék el nem a szavak nagyzolása miatt írom le – a balett zsenije. Székesfehérvár, a művészet városa megint bizonyította a Tele élettel szlogen igazát! És ne feledjük: mienk a 21. század balettje!