A biztonságos téli közlekedésről...


 Téli átállással kapcsolatos jó tanácsokat kötött egy csokorba a Székesfehérvári Rendőrkapitányság Baleset- megelőzési Bizottságának titkára, Májer László rendőr főhadnagy. A közhiedelemmel ellentétben ugyanis a tél nem a havazással kezdődik! Sok gépjárművezető a téli útviszonyokat a havas út fogalmával azonosítja. Pedig akkor is érheti kellemetlen meglepetés a vezetőt, ha a tél eleji reggelen az éjszaka 0 Celsius fok alá lehűlt aszfaltburkolatra pára kerül. A vékony jégréteg szinte láthatatlan, fékezéskor viszont a jármű váratlanul megcsúszik, a fékút, és ezzel a féktávolság jelentősen megnő.
2007.11.06. 08:30 |
 Téli átállással kapcsolatos jó tanácsokat kötött egy csokorba a Székesfehérvári Rendőrkapitányság Baleset-megelőzési Bizottságának titkára, Májer László rendőr főhadnagy. A közhiedelemmel ellentétben ugyanis a tél nem a havazással kezdődik! Sok gépjárművezető a téli útviszonyokat a havas út fogalmával azonosítja. Pedig akkor is érheti kellemetlen meglepetés a vezetőt, ha a tél eleji reggelen az éjszaka 0 Celsius fok alá lehűlt aszfaltburkolatra pára kerül. A vékony jégréteg szinte láthatatlan, fékezéskor viszont a jármű váratlanul megcsúszik, a fékút, és ezzel a féktávolság jelentősen megnő.

50 km/h sebességnél a száraz aszfalton féktávolság: 25 – 28 méter
                                                 jeges aszfalton: 105 –106 méter is lehet.

90 km/h sebességnél a száraz aszfalton a féktávolság: 67-68 méter
                                                    jeges aszfalton: 230 – 235 méter

130 km/h sebességnél a száraz aszfalton a féktávolság: 120 –123 méter.
                                                      jeges aszfalton: 475-480 méter 


 Figyelembe kell venni azt a tényt is, hogy a nyári gumiabroncs tartós 7 C fok alatti hőmérsékleten elveszti megszokott rugalmasságát, ezzel pedig egy-egy manővernél (nem csak fékezésnél, hanem kanyarodásnál, induláskor is) másként reagálhat a járművünk. 

 Fokozottan figyeljünk a követési távolságra, a járművünk sebességét a megváltozott útviszonyoknak megfelelően válasszuk meg.

Mit tehetünk, hogyan készüljünk? – tesszük föl a kérdést önkéntelenül is ezek után. A szakembernek erre is van válasza.

 A téli üzemeltetésre felkészülés nem csak a téli gumiabroncsok beszerzését jelenti! – figyelmeztet a főhadnagy. A világító, jelzőberendezések felülvizsgálata, a fagyálló folyadékkal feltöltés (az ablakmosóba is!), s olyan, a KRESZ-ben nem előírt, de hasznos dolgok bekészítése a gépkocsiba mind-mind csökkenti az esetleges kellemetlenségeket. Ilyen eszközök lehetnek: jégoldó, jégkaparó, zároldó, hólapát, vontatókötél, vastag kartonlap, amit esetleg az elpörgő kerekek alá tehetünk.


 Az elindulást és az utazási időt „ráhagyással” tervezzük, hiszen néha óráról órára változnak az időjárási körülmények. Üzemanyagot ne „pont kiszámítva” tankoljunk, hiszen egy esetleges elakadáskor fontos lehet, hogy legyen tartalék a fűtésre, amíg a segítség megérkezik.

 A téli átállás vonatkozásában a Rendőrség részéről ellenőrzésekre számíthatnak a gépjárművezetők, melynek során a járművekre vonatkozó, KRESZ-ben előírt műszaki állapotot vizsgálják.