-
Nyolc nemzetiségi önkormányzat kezdte meg a munkát
Az új ciklusban összesen nyolc nemzetiségi önkormányzat képviselői kezdték meg munkájukat. A székesfehérvári kisközösségeket segítő testületek elnökeivel szerdán délután találkozott dr. Cser-Palkovics András.
2024.11.20. -
Lakossági fórum Öreghegyen
A közlekedés volt az egyik legfontosabb téma az Öreghegyi lakossági fórumon, ahova szerdán kora este Östör Annamária a 12. számú választókörzet önkormányzati képviselője várta a városrészben élőket. Szó volt arról, hogy várhatóan a jövő évi városi költségvetés tartalmazza majd a Nagyszombati felújításának első ütemét, a Pozsonyi út teljes felújítására pedig 2025 március végéig nyújtja be pályázatát Fehérvár.
2024.11.20. -
Lakossági fórum Öreghegyen
Az Öreghegyen, Csalán élők problémáira, kérdéseire adott választ Östör Annamária lakossági fórumán. Az eseményen beszámoltak a jövőbeli tervekről, felújításokról is.
2024.11.21. -
30 éves a Zeneturmix
Több rádiót is megjárt már, de még mai napig él és népszerű Kiss György műsora, a Zeneturmix. A Vörösmarty Rádión minden vasárnap hallható összeállítás egyrészt a helyi értékekre fókuszál, másrészt az 1980-as évek diszkózenéit eleveníti fel.
2024.11.21.
A folyamatban lévő állami beruházások folytatódnak - elemeire bontják a intermodális megvalósítását
Tisztelt Fehérváriak!
Ahogyan azt már sejteni lehetett, az ukrajnai háború miatt kialakult gazdasági helyzetben az állam kényszerűségből több beruházás elhalasztása, átütemezése mellett döntött. Nézzük, mi érinti és mi nem érinti ezekből Fehérvárt:
A már folyamatban lévő állami beruházások, tehát a kórház új tömbjének építése, a multicsarnok és a hozzátartozó úthálózat építése, az Árpád-ház Program építés alatt lévő elemei (pl.: Köztársaság mozi épülete) és az iskolafelújítások már zajló építkezései NEM állnak le, hanem ütemterv szerint folytatódnak! Jelen állás szerint – remélem, így is marad – azok a beruházások, amiknek az államtól kapott forrásai már a város számláján vannak, szintén haladhatnak, illetve elindulhatnak, persze csak a nálunk lévő összeg erejéig, tehát kiegészítő források megszerzésére most nincs esély. Abból kell gazdálkodni, amink van, az önkormányzati feladatok ellátását semmi nem sodorhatja veszélybe, túlzás nélkül mondom, hogy annak is örülnünk kell, ha fennakadás nélkül tudjuk biztosítani a hétköznapi üzemelést.
A most elhalasztott állami fejlesztések közül kettő érint minket Fehérváron. Az első az intermodális csomópont, melynek kivitelezési közbeszerzését eredménytelennek nyilvánítja az állam. Ez nem is meglepő, mert túl magas árajánlatok érkeztek csak a pályázaton. Az intermodális csomóponttal kapcsolatban telefonon egyeztettem Lázár János miniszter úrral, akivel a következőkben maradtunk: az állam nem mondott le a csomópont fejlesztéséről, de egy összegben ez most biztosan nem fog menni. Ezért megvizsgáljuk annak lehetőségét, hogy elemeire szedjük a beruházást, ami egyébként is jól elkülöníthető részekre:
- Parkolóház építése a vasútállomásnál, (erre van talán legnagyobb szükség.)
- vasúti felüljáró építése a Mártírok útjáról a Takarodó útra (jelentős előrelépést jelentene a város közlekedésében),
- a buszpályaudvar áthelyezése a Piac térről a vasútállomás elé és az ezzel szorosan összefüggő új útkapcsolat kiépítése a Széchenyi úti aluljáró felé a Béke térről, párhuzamosan a vasúttal.
Ezek közül a parkolóházat és a Mártírok – Takarodó utat vasút felett összekötő felüljárót mindenképp szeretnénk mihamarabb megépíteni, tehát ezek élveznek majd elsőbbséget. Addig is, a Vasvári Gimnáziummal szemben lévő üres telken megkezdődött egy ideiglenes murvás parkoló kialakítása, amit a gimnázium e területre tervezett bővítéséig használhatnak az autósok.
Néhány kisebb, saját forrásból elvégezhető fejlesztést is szeretnénk a vasútállomásnál megcsinálni, például a fedett kerékpártárolókat alakítanánk ki.
A másik elhalasztott állami beruházás sajnos az Auchan-körforgalom bővítése. Ez az intermodális csomópontnál jóval kisebb, (de önkormányzati szinten igen nagy) 3 milliárd forint körüli tétel. A mostani, teljesen kiszámíthatatlan gazdasági helyzetben persze érthető, ha a kormány mindenhol igyekszik spórolni. Elfogadva ezt a szempontot, de emellett is egyértelműen jeleztem és jelezni is fogom a kormány felé, hogy az Auchan-körforgalom átépítése nem tűrhet halasztást. A fehérváriak, de a rengeteg átmenő közlekedő számára is fontos, regionális jelentőségű ügy. Mind az Észak-déli irányú áruforgalom, mint a Veszprémbe és a Balaton északi partjához irányuló turisztikai forgalom jelentős része ezen a csomóponton áramlik át, mely már évek óta balesetveszélyt jelent, a várakozási időkről és a környezeti károkról nem is beszélve. Ígéretünk is van ezért a kormányzat felől arra, hogy ha az állam anyagi helyzete engedi, akkor akár már idén visszatérhetünk az Auchan-körforgalom ügyére, bízom benne, hogy így lesz. A beruházás egyébként teljesen előkészített, tehát a tervek, engedélyek, a terület rendelkezésre állnak, az állami döntés után szinte azonnal indulhatna a közbeszerzési eljárás, majd az építkezés.
Mindezek ellenére azt mondhatom: egyelőre szerencsések vagyunk. A négy állami nagyberuházásból kettő teljes erővel, egy fokozatosan haladhat, egyet kellett csak félretennünk, és reméljük azt sem örökre. A középméretű beruházások is haladhatnak, a déli összekötő egyelőre igen jó ütemben, és reményeim szerint a Móri út első üteme is startolhat hamarosan, ahogy a Fehérvár Tüdeje program következő üteme is. Érkeznek az elektromos autóbuszok, számos helyen zajlik kerékpáros közlekedést segítő beruházás (Zámoly-Kiskút útja, Mátyás Király körút, Berényi út, Piac tér), és persze az útfelújítások, járdaépítések és a kisebb-nagyobb intézményépítések, felújítások is.
Emellett pedig, ami minden fejlesztésnél fontosabb: eddig a világ- és energiapiac, a háborús gazdasági válság legtöbb támadását sikerült kivédenünk, biztonságosan tudunk működni és üzemelni. Ennek nehézségére csak egy példa: 2 héttel ezelőtt a Széphő 17 milliárd körüli összegért tudott gázt vásárolni a távfűtéshez és melegvízhez, az előző időszak 5 milliárd forintjához képest. Ha azonban most kellene szerződnünk, már 22 milliárd forint felett lenne az árcédula, ugyanarra a mennyiségű földgázra. Vagyis két hét alatt 30%-os drágulás volt a piacon.
Ez a helyzet olyan veszélyeket hordoz magában, ami mellett az elhalasztott beruházások okozta kellemetlenségek eltörpülnek. Hiába lenne ugyanis felújított út, ha közben a városban nem lenne közvilágítás, vagy a lakásokban melegvíz és távfűtés. A fejlesztések, beruházások tekintetében tehát könnyen lehet, hogy most alább kell adjuk az elvárásainkat. Ennek ellenére semmit nem fogunk feladni, semmit nem teszünk fiókba a terveink közül. A hangsúlyt azonban most a városüzemeltetés biztonságára kell helyeznünk.
Dr. Cser-Palkovics András
Székesfehérvár polgármestere