A valóság az ami nem múlik el egy áramszünettel

 Tari Annamária pszicho- analitikus és dr. Varga László egyetemi docens voltak az előadói annak a konferenciának, amit a Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskola szervezett a Hotel Magyar Király Kupolatermében. Tari Annamária szerint az online élet hatására olyan mértékben csökken a fókuszált figyelemre való képességünk, hogy már az aranyhal is leköröz minket..
2016.03.23. 11:43 |
 Tari Annamária pszichoanalitikus és dr. Varga László, a NYME egyetemi docense voltak az előadói annak a konferenciának, amit a Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskola szervezett a Hotel Magyar Király Kupolatermében. Tari Annamária szerint az online élet hatására olyan mértékben csökken a fókuszált figyelemre való képességünk, hogy már az aranyhal is leköröz minket..
A gimnázium fennállásának 140. évfordulója, az általános iskola megalakulásának 35. éve, valamint a két intézmény fúziójának 10. éve alkalmából számos ünnepi program színesíti a 2015/2016. tanévet a Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskolában. Ilyen rendezvény volt az a konferencia is, amit az általános iskola kezdeményezése nyomán hívtak életre a bölcsődevezetők és a közoktatási vezetők számára.
"A kultúra világában is évek óta próbálkozunk, hogyan tudjuk felkeltetni az ifjú generáció érdeklődését a művészet iránt. Ha komoly zenéről van szó, mobil csengőhangra teszünk felhívást, különböző századokból előkerült régészeti tárgyak mellé QR kódot és tablettet helyezünk, sokszor az iskola igazgatók nem kis ellenérzésétől övezve. Hát igen. Nehéz a járt utat felcserélni a járatlanra. Pedig rá kell venni magunkat. És véleményem szerint ez a tanítás legnagyobb kihívása.." - mondta megnyitó beszédében Brájer Éva, Székesfehérvár alpolgármestere.
Az első előadó Tari Annamária pszichoanalitikus volt, aki Z és alfa generáció a padokban… Változások a személyiségben az online tér hatására címmel tartott prezentációt. A gyakorló pszichológus szerint az Információs Kor és a fogyasztói társadalom hatásait sem kikerülni, sem megváltoztatni nem lehet, mert életünk részei, ami alkalmazkodást igényel tőlünk. A felnőttek feladata, hogy a következő generációknak megmutassák és átadják a legfontosabb értékeket.
Tari Annamária szerint olyan embernek, aki már felnőtt volt, amikor az információs kor megérkezett, az tűnik fel, hogy nincs érdeklődés, kíváncsiság a mai fiatalok arcán, sem az általános iskolában, sem a gimnáziumban, sem pedig az egyetemen. Egyetemen oktató kollégája szerint ha hárompercenként bedob egy poént, valamennyire fenntartható az érdeklődés, de tanítani akkor lehet, ha jó a fókuszált figyelem, ez pedig nagyon átalakult a digitális világban. A legújabb kutatások szerint a folyamatos online jelenlét miatt egyre rosszabb a helyzet, már az aranyhal is lekőröz minket 8 másodperces memóriájával, mert mi csak 7 másodperc figyelemre vagyunk képesek..
A Baby boomer és az X generáció személyisége nem roppan össze, ha fél napig nem veszi elő az okostelefont, ez nem áll az Y, de főleg a Z és az Alfa generációkra. Tari Annamária elmesélt egy történetet arról, hogy egy budapesti iskola igazgatónője 4 napos osztálykirándulásra vitte a 9-10. osztályos gyerekeket. Amikor kiderült, hogy csak telefonálásra elég a sávszélesség és a facebook nem megy rendesen, 4 lány pánikrohamot kapott, kardiális tünetekkel. A szülői reakció vegyes volt, két szülő jött el, hogy kimentse a „pokolból” a gyermeket. A többieknek kb. 48 óra kellett ahhoz, hogy rájöjjenek, lehet beszélgetni és létezik az „offline” élet.
 
Tari Annamária megismertette a tanárokat a diákok által kedvelt „snapchat” és az ask.fm világával is. Az előbbinél fotót küldenek rövid szöveggel egy személynek vagy egy csoportnak, a lényeg, hogy a fénykép az üzenettel együtt legkésőbb 10 másodperc múlva eltűnik a címzett telefonjáról és magából a rendszerből is. Természetesen a diákok használhatják ezt erotikus fotók és üzenetek továbbítására is. Szintén népszerű az ask.fm, amelyen egy kérdést lehet feltenni valakinek és aki napi többezer kérdésre válaszol, az nagy valószínűséggel sztár lesz. Például megkérdezhetik a testépítő „HungarianHummer”-t hogy lehet-e káposztát enni diéta alatt, vagy akár arról, hogy mi célja az emberi életnek? Mindkét esetben tömör, lényegre törő válaszokat kapnak..
 
A második, a Gyermekkor – a világra nyíló ablak című előadást Dr. Varga László egyetemi docens tartotta, aki egy kialakulóban lévő új tudományág, a „neuropedagógia” apostola. Az előadó több területen vizsgálja az agykutatás új trendjeit, ezen belül a gyermeki agykutatás eredményeit. Dr. Varga László a születéstől kezdve mutatta be a gyermeki agy hálózatosodását, hangsúlyozva, hogy szerinte az emberi élet legfontosabb és legizgalmasabb szakasza az első nyolc év. Elmondta, hogy két éves korban a legfejlettebb az agy, ami életünk végéig alakul, de az első nyolc év a legmeghatározóbb. Felhívta a figyelmet arra is, hogy az agy sokkal inkább érzelmi meghatározottságú és társas szerv, mint azt korábban gondolták.