Az emberélet mentése volt a legfontosabb - közösen értékelt a katasztrófavédelem és a közútkezelő

 Legutóbb 1987 január 10-én volt hasonló idő, amikor az egész ország területén volt hasonló hófúvás, mint csütörtökön és pénteken. A katasztrófahelyzet első problémája akkor keletkezett, amikor az M7-es baleset miatt a 7-es útra terelték a forgalmat és ott nagyon gyorsan befújta a konvojt a szél. Minden egység az emberélet mentésére helyezte a hangsúlyt, ezen dolgozott a katasztrófavédelem, a mentők, a rendőrség és a közútkezelő is.
2013.03.19. 10:50 |
 Legutóbb 1987 január 10-én volt hasonló idő, amikor az egész ország területén volt hasonló hófúvás, mint csütörtökön és pénteken. A katasztrófahelyzet első problémája akkor keletkezett, amikor az M7-es baleset miatt a 7-es útra terelték a forgalmat és ott nagyon gyorsan befújta a konvojt a szél. Minden egység az emberélet mentésére helyezte a hangsúlyt, ezen dolgozott a katasztrófavédelem, a mentők, a rendőrség és a közútkezelő is.

Magosi Lajos a Fejér Megyei Katasztrófavédelmi igazgatóság vezetője mindenkinek köszönetet mondott azért az összefogásért, ami a katasztrófahelyzet alatt kialakult. Az állomány ilyen idővel még nem találkozott. Mint mondta meteorológiai szolgálat már március 14-én reggel figyelmeztetett, hogy nagy hóvihar várható. Egy ilyen helyzetet pedig kivétel nélkül mindenkinek komolyan kell venni - hangsúlyozta. Minden egyes közleményükben felhívták az állampolgárok figyelmét arra, hogy ilyen esetben tele tankkal, télre felkészített autóval induljanak és aki ezt megfogadta az könnyebben viselte el a hó fogságát. Fontos tanulság, hogy láthattuk: ilyen helyzet létezik és számolni kell azzal, hogy ilyen időjárás lehetséges. Fontos tanulság, hogy előbb el lehetett volna rendelni a kamionstopot, hiszen nagyon sok tehergépjármű igyekezett pénteken estig elérni a célállomást. Mindenki láthatta már csütörtökön délelőtt, hogy milyen időben indul útnak. Fejér megyében az M7-esen történt súlyos tömegbaleset bekövetkeztekor hívták össze a védelmi bizottságot.
Nagyon sok hívás érkezett az ügyeletekre, prioritást élveztek a nagyon sürgős esetek. Az erőket elsősorban ezekre koncentrálták: ilyen volt Bodajkon a megindult szülés, a dialízises betegek kimentése, lombikprogramban résztvevő kismama gyógyszerének eljuttatása. Ezen beavatkozásokra a közútkezelő, a honvédség és a tűzoltóság járműveivel közösen végeztük. Nyilvánvaló, hogy a közúton ragadt gépjárművek mentésénél ezek az esetek sürgősebbek voltak – hangsúlyozta Magosi Lajos.
Összesen 38 megyei településen nyitottak melegedőhelyet és ott közel ötezer embert láttak el, hogy a szombat éjszakát már ne kelljen autóban töltenie senkinek. Nagy erőket kellett mozgósítani a 81-es útra, az Enying és Dég között is száznál több jármű akadt el és a 7-es főúton Lepsénynél volt nagyon kritikus a helyzet.
 
Az M7-esen történt 47 járművet érintő balesettel kapcsolatban elmondta, hogy 5-ös kiemelt baleseti mentés volt. Csak a szerencsének és a nagyon gyors beavatkozásnak volt köszönhető, hogy nem haltak meg többen a szerencsétlenségben.
 
 Molnár István a Magyar Közút területi igazgatója arról beszélt, hogy a közútkezelő életében legutóbb 1987 január 10-én volt hasonló idő, amikor az egész ország területén volt hasonló hófúvás. Csütörtökön az első probléma akkor keletkezett, amikor az M7-es baleset miatt a 7-es útra terelték a forgalmat és ott nagyon gyorsan befújta a konvojt a szél. Az emberélet mentésére helyeztük a hangsúlyt, ezen dolgozott az összes kapacitásunk. Az összes hadra fogható kollégánk mintegy 80 ember folyamatosan dolgozott - mondta. Összesen 700 tonna sót kellett kiszórni az utakra és mintegy 75 millióba került a közútnak a katasztrófahelyzet kezelése.