Befejezéshez érkezett a KRESZ módosítása - kötelező lesz a sárga mellény lakott területen kívül

Számos ponton lényegesen változott, tartalmában jelentősen leszűkült, illetve új rendelkezésekkel egészült ki a korábbi változatokhoz képest a közúti közlekedés szabályairól szóló rendelet (KRESZ) módosításának lapunk birtokába került legújabb tervezete. A változásokat nem is egy ütemben vezetnék be – egyes elemei már áprilistól, mások júniustól lesznek kötelezők. A módosítások egy része pontosításokat jelent, olyanokat, amelyeket az uniós irányelvekben meghatározott rendelkezések átvétele indokol. Áprilistól például engedélyezett a jelenlegi 90 km/h sebességhatár túllépése egyes, lakott területen kívüli utakon...
2007.02.20. 07:34 |
Számos ponton lényegesen változott, tartalmában jelentősen leszűkült, illetve új rendelkezésekkel egészült ki a korábbi változatokhoz képest a közúti közlekedés szabályairól szóló rendelet (KRESZ) módosításának lapunk birtokába került legújabb tervezete. A változásokat nem is egy ütemben vezetnék be – egyes elemei már áprilistól, mások júniustól lesznek kötelezők. A módosítások egy része pontosításokat jelent, olyanokat, amelyeket az uniós irányelvekben meghatározott rendelkezések átvétele indokol.

 Áprilistól például engedélyezett a jelenlegi 90 km/h sebességhatár túllépése egyes, lakott területen kívüli utakon, amenynyiben ehhez lehet biztosítani a megfelelő körülményeket – például többsávos gyorsforgalmi út kialakításával. Ezt egyébként tábla jelezné. Táblákkal jelölnék továbbá az úthasználati díj megfizetésével igénybe vehető autópályákat és országos főutakat – a jelző eszközök a díjfizetési kötelezettség teljesítésének ellenőrzési módjáról is tájékoztatnak majd.

 Előírnák a fényvisszaverő mellény kötelezővé tételét is, amelyet a tervek szerint június 1-jétől – éjszaka és rossz látási viszonyok mellett – lakott területen kívül az úttesten közlekedő vagy ott tartózkodó gyalogosoknak és kerékpárosoknak kell viselni.

 A lakosság egy része már most is használja – de legalábbis beszerezte – a mellényt; számukat a szakemberek nyolcszázezerre becsülik. Ezzel együtt az idén ezek megvásárlása a lakosságot mintegy egymilliárd forinttal, az állami és az önkormányzati intézményeket pedig várhatóan 40-50 millióval terheli. Ez utóbbiaknál a gyermekszállítást végző, illetve abban közreműködő autóbuszok biztonsági követelményeinek teljesítése amúgy is mintegy 1,3 milliárdos költséget jelent.

Tervezett fő változások

-A halottszállító gépkocsi használhatja az autóbusz forgalmi sávját
-A gyalogosok és a kerékpárosok kötelesek fényvisszaverő mellényt viselni lakott területen kívül
-Biztonsági követelményeket ír elő az „iskolabuszoknak”
-Jelzőtáblák kerülnek az úthasználati díj megfizetésével igénybe vehető autópályákra és országos főutakra
-Pontosítják a maximális sebességet a lakott területen kívüli utakon
-Pontosítják a biztonsági öv és a gyermekülés használatát
-Jelzik a közúti alagutakat
-Pontosítják a segéd-motorkerékpárokra és a motorkerékpárokra vonatkozó fogalmakat
-Pontosítják a mezőgazdasági vontatók sebességi előírásait