Benik Balázs nyerte a Magyar Bajnokság harmadik futamát -versenyzői vélemények

 A pénteki nap igen kemény volt a Duna-Alba Rallye mezőnyének, ugyanis a lőtéri pályák murvás köves talaja várt rájuk. Volt is számos bukás, sérülés és a nézők felelőtlensége miatt súlyosabb baleset is. Szombat délelőtt az első gyorson Benik Balázs (1)sokat vert ASI(2)-ra és a tegnapi 26 mp-es előny elveszett, így ASI a második, Szabó Gergő(3) a harmadik helyen végzett. Összességében véve a magyar rallyebajnokság legkeményebb napján vagyunk túl. Vannak versenyzők, akik természetesnek veszik, hogy ilyen nehéz pályára ráengedik a magyar mezőnyt, vannak azonban olyan vélemények is, hogy nem szabadna ilyen nehéz versenyt rendezni. Nézők szempontjából jó volt, az biztosan állítható.
2004.05.22. 11:11 |

 A pénteki nap igen kemény volt a Duna-Alba Rallye mezőnyének, ugyanis a lőtéri pályák murvás köves talaja várt rájuk. Volt is számos bukás, sérülés és a nézők felelőtlensége miatt súlyosabb baleset is. Szombat délelőtt az első gyorson Benik Balázs (1)sokat vert ASI(2)-ra és a tegnapi 26 mp-es előny elveszett, így ASI a második, Szabó Gergő(3) a harmadik helyen végzett. Összességében véve a magyar rallyebajnokság legkeményebb napján vagyunk túl. Vannak versenyzők, akik természetesnek veszik, hogy ilyen nehéz pályára ráengedik a magyar mezőnyt, vannak azonban olyan vélemények is, hogy nem szabadna ilyen nehéz versenyt rendezni. Nézők szempontjából jó volt, az biztosan állítható.

 A szombati második gyors végére Benik Balázs (Ford Focus WRC) ledolgozta a pénteki 26 másodperces hátrányát ASI-val (Aschenbrenner György-Mitsubishi Lancer EVO VI) szemben és 18 másodperces előnnyel nyerte a Magyar Bajnokság harmadik futamát, utána ASI másodikként, Szabó Gergő – Skoda Oktavia WRC pedig harmadikként ért célba, ami mindhárom versenyzőnek sikerként könyvelhető el. ASI péntek esti nyilatkozatában azt mondta, hogy nagyon örülne a második helynek is, Benik Balázs pedig azt ígérte hatalmasat fognak szombaton autózni, ami sikerült is nekik. Szabó Gergő a szombati rengeteg technikai probléma ellenére beautózta a Skodát a harmadik helyre.

 Az Európa Kupa élversenyzői közül Bútor Róbert a Citroen Saxo S1600-al biztosan hozza a második helyet, az első helyen autózó Spitzmüller Csaba – Bahora Bea páros, pedig az utolsó gyors előtt 54 másodperccel vezet, tehát szinte biztosnak látszik az EK győzelmük, hacsak nem történik velük valami rendkívüli. A nap érdekessége még, hogy a „záróautót” is sikerült a tetejére állítani, de szerencsére nem lett senkinek semmi baja.
 A WRC-k illetve az A8, H és a Suzuki Ignisek nem folytatják a versenyt, mert nem vállalták a további két gyorsaságit. Az utolsó két gyorsasági ugyanis nem számít bele a Magyar Bajnokságba.

 A Magyar Bajnokságban a negyedik helyre autózta magát a Herczig Norbert – Tóth Imre páros, akik az idén először ülnek versenyautóban. Tóth Imre beülése a Herczig féle Skoda Oktávia WRC-ba meglepetésként hatott a bajnokságban, azonban a higgadtságáról ismert Tóth, aki tavaly a hatszoros bajnok ifj. Tóth János 206 WRC-jét navigálta, ismételten bizonyította navigátori képességeit. A Skodát a negyedik abszolút helyre hozták, ami nekik is sikernek könyvelhető el, hiszen a verseny előtt két nappal dőlt el, hogy ketten indulnak a harmadik bajnoki futamon.

 Turi Tamás a Kerék úr diktálta itinerrel a Skodával az ötödik helyre volt jó a bajnokságban, mögöttük a Turán – Csökő a Mitsubishi Lancerrel az A8 kategóriában érkezett verve a Vizin László – Táborszki párost a Toyota Corolla WRC-vel a hetedik helyre volt jó.

 ASI Aschenbrenner György – Nándi – Mitsubishi Lancer EVO VI.
 A verseny után a céldobogón

 A verseny azt hiszem, hogy igazán egy túlélőverseny volt, próbáltunk arra autózni, hogy a célba be tudjuk hozni az autót. Talán az egyetlen autó az élmezőnyben ami sértetlenül megérkezett a célba és nem hiányzik valamilyen alkatrész. Nagyon jól vizsgázott a gép, jó volt a gumi is és az utolsó szombati napon már csak biztonságit autóztunk, mert nem szerettünk volna az utolsó két gyorson hibázni egy nagyot és hátrább csúszni.

 Tegnap azt mondtad, hogy siker a második hely is….akkor ez az…

 Így van, hiszen a WRC-kel ellentétben én A8-ban autózom és ezt a kategóriát meg is nyertem, ami nem rossz.

 18 másodperc nem olyan nagy hátrány, a tények pedig tények, ha erősebben autózol ma akkor az első győzelem is sikerülhetett volna…

 Egy ilyen hosszú versenyen 18 másodperc az tényleg nem sok, de ha szombaton bevállalósabb vagyok, akkor meg lett volna annak az esélye, hogy valamit elhibázom és akkor
lőttek az egésznek.


 Benik Balázs – Doromby Zoltán – Ford Focus WRC
 A céldobogó előtt… 

A szombati két gyorsaságin feltettünk szinte mindent egy lapra és nagyon kemény munkába került ez a győzelem. Mindent meg akartunk tenni a sikerért. Az első gyorsaságin egy elég tetemes előnyre tudtunk szert tenni és szerencsére a másodikon meg is tartottuk, sőt növeltük az előnyünket.

 Mosolyogsz, azonban tegnap a nap elején nem igazán volt ez jellemző…

 A tegnapi napon az volt a dolgunk, hogy a mélypontról, a gödörből kimásszunk, mert perces hátrányunk volt. Sikerült azért tegnap is faragni belőle, de ma olyan gumiválasztást sikerült eszközölni a Pirelli segítségével, ami a nyerő pozícióba hozott minket. Ezúttal is mindenkinek köszönöm, hiszen a csapatnak rengeteg munkája volt. Nem csak rólunk szólt ez a hétvége, mert igen kemény csapatmunka volt.

 Kitettek magukért tegnap a szerelők akkor…

 A mai pályák más jellegűek voltak, közel nem olyanok mint a tegnapiak, mert akkor az első szervizen tényleg apait-anyait beleadott mindenki. Az abroncsok közül minden rendelkezésre áll és tegnap nem jól választottam, de mára ezt korrigáltam. Valószínű ezért is volt több defektünk. Azt gondolom, hogy a problémákról nem is kell beszélni, mert itt vagyunk a célban és elsők lettünk.
 Szomorú vagyok azonban, mert tegnap elhunyt egy versenyzőtársunk ami megpecsételte az egész napot. Ezzel a tudattal kellett mindenkinek mennie. Ezúttal is részvétemet szeretném mindenkinek kinyilvánítani. Ez nem hiányzott a versenynek.

 Szerinted miért volt ennyi bukás, ennyi kiállás? Nehéz volt persze a pálya, de ezt tudta mindenki előre és erre kellett készülni…

 A pályáknak a nehézsége okozta ezt, hiszen elment ezeken több mint 140 autó és romlik folyamatosan a minőség. A pályabejárás után mindenki tudta mi vár ránk, aztán mindenki saját maga döntött, hogyan megy az autóval  Azt gondolom, hogy aki sietni akart, az valószínűleg hibázott is, akár defektet kapott, akár motorikusan nem bírta az autó. Aki taktikusan ésszerűen beosztva ment az teljesítette a versenyt.


 Szabó Gergő – Kerék Balázs Skoda Oktávia WRC
 A céldobogón már Gergőék is örültek

 A tegnapi napon néha kilátástalannak is érezted a helyzetet, hiszen egyből elment a szervód, gond volt az AC-vel illetve a karter is tönkre ment…

 A körülményeket figyelembe véve kész csoda, hogy itt vagyunk a célban. Kicsit szerencsénk is volt a technikával, mert sikerült a csapatnak mindig rendbe hozni a dolgot. A mai nap az csak két gyorsaságiról szólt számunkra. Rövid volt és nem is kellett különösen megerőltetni magunkat. A Herczigéknek, akik mögöttünk voltak technikai problémájuk volt, akik előttünk voltak nagyon nagy különbséggel előztek meg minket, úgyhogy a dolgunk annyi volt, hogy szépen lassan célba guruljunk.

 A Skodákról azt tartják, hogy bírja a nehéz körülményeket és ha nincs ez a sok probléma, akkor akár megismételhetted volna a tavalyi eredményt is…

 Ha figyelembe vesszük a körülményeket akkor a mostani nagyon jó eredmény számunkra, a csapat mindig úrrá tudott lenni a problémákon, mert minden szervizen foltozgattuk az autót. Talán nincs is olyan ember a mezőnyben akinek ne lett volna problémája. Brutális nehéz pályák voltak.

 A tegnapi napon szerinted miért lehetett ennyi baleset, hiszen mindenki tudta milyenek ezek a „lőtéri” pályák…

 Fel lehetett erre készülni, azonban a többiek azt mondják, hogy kevés volt a két nap. Ha rendesen tréningezett valaki, akkor azt hiszem, hogy ez elég volt ahhoz, hogy felkészültek legyünk. A bajnokságnak a feszített tempója miatt is lehetnek ezek az esések. Nem tudsz nagyon taktikázni és gondolkozni, az első pillanattól kezdve nyomni kell a gázt ha nem akarsz lemaradni.
 Benne van a dologban az is, hogy idén ez volt az első murvás verseny és régen autózott a mezőny murván. Itt egészen máshogy kell kezelni a dolgokat, mint aszfalton. Bízom benne, hogy a nézők is tanulnak a történtekből.
 Próbálom minden fórumon felhívni a nézők figyelmét is, hogy ne álljanak a pálya mellé. Itt murván még veszélyesebb ez a dolog, mert nem csak az autók sodródhatnak ki, hanem felrepülnek kövek, amik komoly balesetet okozhatnak.
 Kérek most is minden nézőt, hogy tartsák be a rendezők utasításait és egy kicsit messzebb menjenek, mert ha 10-20 méterre állnak akkor is fogják látni a verseny. Mi is biztonságosabban és bátrabban mehetünk akkor. Ezzel nem egy versenynek, hanem az egész sportnak is ártanak. Néha annyira közel autózunk a nézőkhöz, hogy észre sem venni azt, ha elsodrunk valakit, ahogy ez velem is történt tegnap. Ez nem bikaviadal, hogy meg kell érinteni az autókat…nekünk is borzalmas érzés, amikor belemegyünk egy kanyarba és nem látjuk a nézőktől az utat.


A Turi –Kerék páros a verseny után:

 A tegnapi napon már az első gyorsaságin eltört a bal első gólyalábunk és ez megkeresztelte az egész napunkat. Nagyon sok időveszteségünk volt késtünk a szervizből is 10 percet és semmi nem működött úgy ahogy szerettük volna.
 Technikailag is rossz volt az autó, nagyon sok problémánk volt vele és emiatt velem is volt probléma, mert idegeskedtem az autó miatt. Kemények is voltak a pályák.
 A nézők szerintem is sokszor rossz helyen állnak és ebből elég sok a probléma volt. Rosszalkodnak, sokat isznak és nagyon veszélyesek magukra és ránk nézve is.

 Mivel lehetne szerinted ezen változtatni?

 Szerintem nagyon sok ember kéne még a pálya szélére, aki ügyel erre és ez megoldhatatlan. Valahol ez kéne azért, mert ezek a pályák igen komolyak és tréningen nem lehet gyorsan menni, pedig sok az ugrató, néha kiszámíthatatlan pláne egy lassú tréning után, hogy mi történik.
 A helyezésünk az év végi számolásoknál valószínűleg jól fog jönni, de azért gyűjthettünk volna többet is.


Vizin – Táborszki – Toyota Corolla WRC
 Fáradtak, de hozták a várt eredményt – a céldobogó előtt

 Csak azt tudjuk mondani –élveztük a menést félreértés ne essék-, de borzaszóan rossz utakon volt rendezve a verseny és nagy hiba volt az, hogy a tréningen csak hatvannal lehetett menni és keveset. Biztos vagyok benne, hogy az volt a fő oka annak, hogy ennyi baleset történt. Soha nem volt olyan rallye verseny Magyarországon, ahol ennyi baleset lett volna.
 Az eredménnyel meg vagyunk elégedve és a szombati napot is különösen élveztük. Az a véleményem, hogy borzasztó károkat okozott az autóknak ez a verseny, aki összetörte az autót arról ne is beszéljünk. Szerintem teljesen fölösleges ilyen pályára ereszteni a mezőnyt, erre nekünk nincsen pénzünk. Több milliós károk vannak az autókban.
 Nevetségesnek tartom azokat a véleményeket, hogy ez is rallye, mert el kell menni Szlovákiába, hogy milyen 10x-es EK versenyek vannak. Az, hogy 5x-ös EK semmi köze a pályákhoz, nézzük meg a Semperitet, az sem ilyen autógyilkos, mint ez.


 Tagai – Tagai páros Skoda Oktávia WRC
 A pénteki gyorsok végén elment a turbónyomás és a vezető pozícióban 2 perces hátrányt gyűjtött össze a versenyzőpáros, még az is kérdéses volt, hogy vállalják e a szombati két gyorsaságit…-vállalták.

 Nem volt ma nyugodt autózás, de jobb lett a tegnapi nap végénél az autónk. A turbónyomás valamennyivel jobb lett mint tegnap, de fele mint amennyinek lennie kellene és hát ennyire futotta. A reális célkitűzés az az volt, hogy tartani tudjuk a helyünket.

 A turbón úszott el akkor a győzelem?

 Így van, de ezt már ilyenkor kár számolgatni és reméljük, hogy Szombathelyen nem lesz semmi ilyesmi gondunk. Összességében véve, a prológon a padkától padkáig annyira nem tetszett, a tegnapi pályák lehettek volna sokkal jobbak is, ma a Hánta pedig a hátam közepére nem kellett volna, de ezen kellett mindenkinek mennie. Próbálj meg egyszer végigmenni Hántán…hát egy kalap szar szerintem.


Herczig Norbert – Tóth Imre – Skoda Oktávia WRC
 Új páros, első verseny az idén, a várakozáson felül teljesített a csapat…

 Azthiszem tényleg jobbak voltunk, mint amire számítottunk. Nagyon jó versenyen vagyunk túl szerintem. A pénteki napon a lőtéren meglepően jó időket sikerült mennünk, nem voltak álmunkban sem ilyen vérmes reményeink. Evés közben jön meg az étvágy, voltunk második helyen, de egy szerencsétlen átlagolásnak köszönhetően negyedikek lettünk. Ezzel nem foglalkoztunk, nem okozott problémát.
 Ma odaálltunk a rajthoz és rögtön széttört a kipufogócsonk, úgyhogy azt hittük, hogy fel kell adnunk a versenyt, de sikeresen behoztuk az autót és öröm, hogy a negyedik helyet meg tudtuk tartani.

 Maradtok egy páros Tóth Imrével a jövőben is?

 Nagyon bízom benne, hogy igen és ennél még biztosan fogunk tudni gyorsabban autózni. Nyugodtan készülünk a számunkra második versenyre a Szombathely Rallye-ra. Bebizonyítottuk most magunknak is, hogy van helyünk az élmezőnyben.
 Korai arról beszélni még, hogy az OB szempontjából hova leszünk jók az év végén, hiszen két versenyt kihagytunk, ez majd csak a harmadik, negyedik verseny után lesz téma.

 Szükség van szerinted ilyen nehéz versenyekre?

 Mindenféleképpen, mert itt nem az a nyerő feltétlenül, aki a leggyorsabb. Spórolni kell ott ahol autógyilkos a pálya. Nekünk ez sikerült, attól függetlenül, hogy a mai napon volt technikai problémánk.

Palányi – Antal páros – Ford Escort
 Soha többet –fehérvár?
 Mi magunknak jöttünk és azt hiszem, hogy soha többet lőtér.

 Ennyire nehéznek találjátok?

 Nem…egyszerűen szarok a pályák. Normális autónak nem való. A Hánta Ászár kicsit mély, de nem bántja az autót. Akinek szüksége van rá az jöjjön, mi nem vagyunk bevállalósak.


Pethő – Lovász páros – Lada VFTS

 Örülnek a srácok, hiszen a H9 második helyére hozták a Ladát és a közönségnek is nagyot produkáltak.

 Mi nagyon örülünk az eredményünknek, mert az első napi féltengely-törés után nem is reméltük, hogy egy dobogós helyet érünk el. Reménykedtünk azért benne. Tavaly egy csapágyas motorral sikerült harmadikként ugyancsak. Tudtuk előre, hogy kibírós autózással valamilyen eredményt elérünk, mert túlélőverseny ez a Duna-Alba Rallye. Beosztogattuk a dolgot, néha erősítettünk és megpróbáltunk úgy menni, hogy jó legyen. Sikerült másodikként behozni az autót.
 Szerencsénk is van, mert célba érni ilyen pályákon elég nagy teljesítmény. Aki itt van az előtt le a kalappal, mert mindenkinek nehéz verseny volt.
 Futómű problémánk volt még a féltengely mellett és elment az indítókábelünk is, azért jár most is a motor. Nagyon jól bírta az idén a motor is és a célba érés varázslatos, no és végre eredményt is hoztunk a házhoz.


Osváth – Kovács páros Lada VFTS
 Keményen próbára tette a Lada futóművét a verseny

 Az autó nincs egyben, de siker, hogy itt vagyunk. A futómű az kuka az biztos…Ezek a pályák kikészítették a gépet, sok műszaki problémánk volt. Kemény volt a verseny minden tekintetben. Tegnap sok volt a gyors és mi mindegyiken mentünk talán kettő kivételével, ma pedig csak kettő gyors volt az OB-ben.
 A szerelőknek, a csapatnak ott kellett lenni a szeren, hiszen szinte minden szervizen egy új autót kellett varázsolni.
 Elégedettek vagyunk persze, mert a harmadik hely is jó, de elsők szerettünk volna lenni. Ahhoz képest, hogy 14 percet bent álltunk egy gyorsaságin, ahhoz képest ez szenzáció. El lehet képzelni, ha mi így vagyunk harmadikak akkor milyen problémáik voltak a többieknek. 
 Kemény verseny volt, kemény gyorsaságikkal, a célt aki meglátja már komoly eredményt ért el azt hiszem. Az N csoportban a harmadik hely nagyon jó eredménynek számít szerintem. A pályák közül a második körben volt amelyik hagyott némi kívánnivalót maga után, de hát ez a rallye, nem kell csodálkozni…
 

Barta – Szekeres – Suzuki Igis

 A csütörtöki és a szombati pályák a két véglet volt, tegnap kemény ugratós pályák voltak, amiket óvatosan lehetett teljesíteni, ezt egy autó sem bírja ki szakadás nélkül. Mi is kaptunk defektet. A mai nap pedig túl puhák voltak a pályák, úgyhogy a lóerőhiányunkból kifolyólag nem voltunk túl erősek. Szemvedés volt, de siker, hogy itt vagyunk. Teszt szempontjából csináltuk végig a versenyt, mert múlt héten operálták a lábamat, kíváncsi voltam, hogy hogyan viselkedik az autó.

Nagyváradi – Kiss – Suzuki Ignis

 Nem adtunk rá okot, hogy olyan helyzetben legyünk, hogy nem vagyunk a célban. Egyben van az autó, vigyáztunk rá. Próbáltunk gyorsan menni, viszont ésszel. Ugratókat kerültük, a nagy köveket is igyekeztünk elhagyni.
 Túlélésre ment a dolog, szerencsések vagyunk és szereztünk ismét pontokat. A csapattal is azt beszéltük, hogy taktikával, ésszel autózunk és így is tettünk.


Bútor Róbert Citroen Saxo S1600

 Az EK második helyezettje úgy hozta a célba az autót, hogy mindössze a festés sérült néhány helyen…

 Semmi baja nincs az autónak. Maximálisan jól működött, a tegnap esti nagy kő nyomain kívül javítani sem kellett nagyon semmit. A fiúk nagyon jól dolgoztak és mi maximálisan tudtunk a versenyzésre koncentrálni.
 Nem volt nagyon rizikós helyzet sem a három nap alatt és jól együtt tudtunk működni folyamatosan. Semmi olyat nem vállaltam be amiben nem voltam biztos, hogy meg tudjuk csinálni.
 Eredményesnek gondolom magunkat, hiszen csak a „Spici” (Spitzmüller Csaba) tudott elénk négykerekes autóval bejönni, nagy dolog a második hely, de ehhez hozzá tartozik, hogy nyugodtan tudtunk a csap teljesítménye miatt autózni.
 A pályák szerintem a tavalyinál rosszabbak voltak és szerintem ezért nem tudtunk komolyat harcolni a Spicivel.


 Spitzmüller Csaba – Bahor Bea – Mitsubishi Lancer

 Nem volt akkora por és fejetlenség szombaton a pályákon, mint pénteke, mondhatni, hogy jól is éreztük magunkat. Tényleg úgy van, hogy méltók vagyunk szerintem az egyes rajtszámra, ami örököltünk. Megnyertük az EK-t az OB-ben a kategóriánkat a nagy abszolutban 9. vagyunk.

 Tegnap mérges voltál a pályákra ez még mindig így van?

 Az idő megszépíti a dolgokat, ez már 24 óra távlatából is szebb azthiszem és annyit tudok mondani, hogy kemény volt ami mind ember, mind gépet maximálisan igénybe vett.