-
A szeretet lángja
A betlehemi Születés Bazilikában őrzött örökmécses lángjából meggyújtott lámpás tüzének segítségével lobbantotta lángra a város adventi koszorújának negyedik gyertyáját dr. Cser-Palkovics András polgármester és Spányi Antal megyéspüspök. Az Alba Regia Vegyeskar csodálatos koncertje alatt egy kis hóesés is vidámságot, örömet csalt az arcokra.
2024.12.22. -
Karácsonyra hangolódtak
A téli szünet első napján, közel hatvan 3 és 16 év közötti, a saját családjuk nélkül nevelkedő gyermek nézte meg közösen Székesfehérváron a Barátság Moziban a Niko a rénszarvas - az északi fényen túl című, igazi karácsonyváró, csodálatos filmet.
2024.12.22. -
Városi síbank a téli szünetben
A Székesfehérvári Városi Sí-Bank a téli szünetben december 23-án, 24-én, 30-án, 31-én és 2025 január 2-án és 3-án 17:00 és 20:00 óra között lesz nyitva a Vasvári Pál Általános Iskolában.
2024.12.22. -
Advent Szárazréten
Igazi családi karácsonyváró programok várták azokat, akik szombaton a Feketehegy-Szárazréti Közösségi Házba látogattak. Az ingyenes rendezvényen vásár, színpadi produkciók és gyermekprogramok várták a látogatókat.
2024.12.21.
Centrumban a mesterséges intelligencia - workshop és konferencia
A Székesfehérvári Szakképzési Centrum az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Karral közösen életre hívott, hiánypótló rendezvénnyel szerette volna felhívni a figyelmet a téma jelentőségére, és lehetőséget teremteni az oktatás, a szakképzés számára, hogy fel tudják készíteni a diákokat a mesterséges intelligencia által teremtett új kihívásokra.
A mesterséges intelligenciával (MI) és azon belül egy nagyon kurrens területtel, a gépi tanulással oldottak meg feladatokat azok a diákok, akik részt vettek a Centrumban a mesterséges intelligencia című rendezvény délelőtti workshopján. A programot vezető Piglerné Dr. habil. Lakner Rozáliától, az Alba Regia Műszaki Kar Természettudományi és Szoftvertechnológiai Intézet (TESZI) igazgatójától megtudtuk, a gépi tanulás alapjait ismerték meg a diákok, azaz azt, hogyan lehet rábírni a számítógépet arra, hogy minták alapján tanuljon. Ezt követően készítettek egy osztályozó algoritmust, amellyel meg tudták különböztetni képek alapján a különböző típusú kutyákat egymástól, majd e módszert alkalmazták. Egy applikáció segítségével létrehoztak egy modellt, amelyekkel pingvineket osztályoztak különböző tulajdonságok (láb- és csőrméret, magasság, szélesség) alapján. A másik feladatban az MI segítségével szövegből képeket generáltak. Ehhez egy olyan alkalmazást használtak, amelynek az alapja a neurális háló volt. A különböző témájú képekből egy mini kiállítás is nyílt a délutáni konferencia megnyitója előtt.
A konferenciára a Székesfehérvári Szakképzési Centrum oktatási intézményeiből érkező diákokat a Kulturális és Innovációs Minisztérium szakképzésért felelős helyettes államtitkára köszöntötte. Pölöskei Gáborné kiemelte, ez, a közös együttműködésben megvalósított, témájában is különleges, jövőbe mutató konferencia azt tükrözi, hogy kiváló alapokra helyezték az okleveles technikusképzést Székesfehérváron. „Rendkívül fontosnak tartom, hogy ez a mai nap olyan üzeneteket ad át, hogy az MI alkalmazásával járó előnyök, hátrányok, kockázatok ismertetése megtörténjen, azok tudatosuljanak bennünk, mert csak így tudunk valóban felhasználóvá válni. Éppen ezért fontos a szakképzés keretén belül olyan programokat indítani, amelyek a tanulókat tudatos felhasználóvá teszi erre az új világra. Ilyen a horizontális és moduláris MI tartalma a képzésben, a kollaboráció a robotokkal, a tanulói versenyek, a pályaorientációs pályázatok." Elengedhetetlennek nevezte az oktatók, tanárok képzését, felkészítését, az egyetemekkel való együttműködésben megvalósuló képzéseket. ,,Fontos, hogy használatban, kísérletezésben, felkészítésben is megjelenjen az MI, mert, ami ma nekünk újdonság, az a diákoknak felnőtté válva már természetes kell, hogy legyen.” A helyettes államtitkár a szakképzés feladatának nevezte az MI-technológiákkal kapcsolatos tudás társadalmasítását, a fiatalok felkészítését a technológia sajátos veszélyeire, a kritikus gondolkodás fejlesztését.
A mesterséges intelligencia és az egyre fejlődő technológiák ismerete nélkül a jövő szakemberei, akik a ma diákjai, nem fognak boldogulni - emelte ki dr. Cser-Palkovics András. Székesfehérvár polgármestere hozzátette: általános iskolai, középiskolai és egyetemi szinten az a felelősségünk ma, hogy felkészítsük a diákokat a tudatos szemléletmódra. Tanulják meg mérlegelni az MI minden előnyét, és ismerjék fel veszélyeit. Arra kérte a diákokat, a megszerezett tudással jól gazdálkodjanak és hasznosítsák azt, hiszen csak így fejlődhet az ország és Székesfehérvár egyaránt. A polgármester hozzátette: „Az ismeretek megszerzése mellett azonban van egy másik nagyon fontos kérdés, az, hogy hol és milyen keretek között történik az oktatás ma városunkban. Nagyon örülök annak, hogy pénteken a város közgyűlése kiadhat egy támogató nyilatkozatot a szakképzési centrum felé több, a centrumhoz tartozó iskola nagyon komoly - ingatlant, infrastruktúrát, eszközöket érintő - fejlesztéséhez. Ez egy bruttó 5,2 milliárd forintos fejlesztési forrás lesz akkor, ha megkapjuk az Európai Uniótól a forrásokat. Reméljük, a döntéshozók a fehérvári diákok és tanárok érdekében biztosítják majd ezt, hogy az SZFSZC a Bugátra, a Deákra, a Széchenyire és a Vácira tudja költeni ezeket a forrásokat.”
Dr. habil. Rácz Ervin, az Óbudai Egyetem oktatási rektorhelyettese köszöntőjében kiemelte: mint ahogy annak idején a gőzgép, majd néhány száz év múlva a mobiltelefon, úgy válik majd mindennapjaink részévé a mesterséges intelligencia. Az egyetem, mint az ország egyik leggyakorlatorientáltabb műszaki intézménye, azon dolgozik, hogy az MI jelenjen meg minden kar életében. Már most is vannak olyan tantárgyak az egyetemen, amelyek e téma oktatásával és a hozzá kapcsolódó szakterületekkel foglalkoznak.
A mesterséges intelligencia oktatásban betöltött szerepéről Horváth Lajos Zoltán, a Székesfehérvári Szakképzési Centrum főigazgatója szólt. Mint mondta, ha azt elérjük, hogy a különböző ütemben tanulni tudó diákoknak segítséget tud nyújtani az elektronikus tanulási forma, hogy felzárkózzanak társaikhoz, akkor nagyon jó úton haladunk. A centrum és az Óbudai Egyetem együttműködésének köszönhetően innovatív oktatás valósulhat meg e témakörben is.
A megnyitót követően MI: merre tart? címmel Piglerné Dr. habil Lakner Rozália tartott előadást, majd Marouf Dániel az MI és egy fiatal vállalkozó sikeres együttműködését mutatta be a gyakorlatban.