Dolgozni kell érte minden nap, hogy repülhess a színpadon

 Mayer Barbara több éven keresztül táncolt a moszkvai Balsoj Balettintézetben, ami nagyon keveseknek adatik meg, hazajött Magyarországra a Fesztivál balettnél, illetve a Táncművészeti Főiskolán folytatta jelenleg pedig tanításra adta a fejét a gyerekszeretet miatt. Barbi Székesfehérváron lakik és a tervek szerint a Hang-Szín-Tér Művészeti Iskolában tanít majd szeptembertől.

2004.05.25. 07:07 |

 Mayer Barbara több éven keresztül táncolt a moszkvai Balsoj Balettintézetben, ami nagyon keveseknek adatik meg, hazajött Magyarországra a Fesztivál balettnél, illetve a Táncművészeti Főiskolán folytatta jelenleg pedig tanításra adta a fejét a gyerekszeretet miatt. Barbi Székesfehérváron lakik és a tervek szerint a Hang-Szín-Tér Művészeti Iskolában tanít majd szeptembertől.

 Balettezni általában igen fiatalon kezdenek el az emberek, Te mikor kezdtél el ezzel foglalkozni?

 Ukrajnában Hartkovban négy éves koromban kezdtem el, mert nagyon mozgékony kisgyerek voltam és a szüleim úgy gondolták, hogy beíratnak egy balettintézetbe, hogy próbálkozzam meg vele, hogy milyennek találom. Három évet táncoltam a Balsojban Moszkvában és két évvel ezelőtt érkeztem vissza Magyarországra.

 Azóta tart ez a szenvedély…

 Igen mindenem a tánc ezt elmondhatom, az egész életemt meghatározza.

 Manapság is aktívan balettezel, azonban volt egy sajnálatos sérôlésed, ami miatt ki kelett hagynod elég sok időt...

 Persze, naponta tornázom rendszeresen, mert karban kell tartani egyrészt az alakomat, de sokat táncolok egyedül egy teremben.

 Az alakod karbatartása rendkívül fontos…

 Egy táncos életében szerintem nagyon fontos és elengedhetetlen, hogy úgy nézzen ki, hogy színpadra lehessen vele lépni.

 Több évet téncoltál aztán Moszkvában a Balsoj Intézetben és nemrégiben jöttél haza Magyarországra. Itthon hogyan folytatódott a táncos karriered?

 Az egész tánccal Oroszországban kezdtem komolyan foglalkozni és amikor hazajöttünk a családommal akkor a Táncművészeti Fôiskolán egy évet tanultam, majd a Markó Iván vezette Magyar Fesztivál Baletnél folytattam. Ott sajnos sérülés ért és ezért kellett az aktív táncos életet abbahagynom egy idôre.

 A világ egyik legjobb balettje a Balsoj, ahol kemény munkát és teljesítményt várnak el, ilyen háttérrel pedig azt gondolná az ember, hogy a magyarországi balettek kapuja mindenhol nyitva áll elôtted…

 Végülis elég kemény volt, hiszen megköveteltek tôlünk mindent. Az orosz balettre azt mondják, hogy az egyik legjobb a világon, éppen ezért nagyon szerencsésnek érzem magam, hogy ott tanulhattam. Ezt most szeretném átadni gyerekeknek itthon, mert ugye aktívan a sérülés miatt nem táncolhatok bárhogy is szeretné. Az elkövetkezendô idôszakban a tanítás lesz az elsô azthiszem.

 Szerinted, ha belülrôl nézed mi a legszebb a balettben?

 Olyan  mintha az ember repülne a színpadon, ez egy más, talán elmondhatatlan világ és úgy gondolom, hogy aki belekerül az nagyon szerencsés.

 Azt mondják, hogy ami a színpadon könnyednek látszik, ahogy mondtad, hogy repülsz a színpadon az kemény munka, minden izmod azon dolgozik, hogy a könnyedség látszatát keltse…

 Igen ez igaz és azthiszem, hogy sok fájdalommal is jár. Például a spicc cipô állandóan feltori az ember lábát. Kemény, mert elérni egy technikát ami tényleg jónak nevezhetô sok munka eredménye. Dolgozni kell érte minden nap, hogy repülhess a színpadon.

 Neked is van akkor egy sajátos technikád, stílusod, ami kialakult az évek során?

 Szerintem biztosan, mert bennem van a magyar és az orosz mozgás egyaránt, mert a balsojban ohatatlanul más a stílus, mint a Fesztiválbalettnél, vagy más a balettintézetben itthon. Több év azért meglátszik az emberen.

 Nincs akkor egységes balett, minden nemzet balettje más és más?

 Szerintem különbözik igen. Az orosz balett például nagyon lágy, itthon kicsit keményebben táncolnak. Mindenhol más, bár igazából ezt belülrôl sokkal könnyebb észrevenni.

 Egy napod a Balsojban hogy nézett ki?

 Reggel általában fél hatkor keltem minden nap, majd nyolcra rohantam a balettintézetbe és ott voltunk ha szereplés volt akár hajnali háromig is. Egész nap gyakoroltunk, táncoltunk szinte szünet nélkül. Volt olyan, hogy szinte minden nap volt fellépés és nem egy darab volt, hanem több, mint a Diótörő, Don Quiote, mesebalettek iskoladarabok. Felléptünk az iskolaszínházban, a Moszkva Színházban de sokfelé máshol is voltak felépések.

 Ez nem csak fizikailag, hanem szellemileg is megviseli az embert?

 Ahogy az eleján is említettem bele kell szeretni a táncba, az életednek kell lennie, más nem érdekelhet. Ez egy külön világ, amit elhivatottság, szeretet nélkül nem lehet csinálni.

 Van, lehet e mellett magánélete az embernek?

 A tanulóévekben szerintem biztosan nincs vagy nagyon kevés, azonban ha társulathoz kerülönk akkor már igen van. Egy balettintézetben csak a tánc van ott lehetetlen ere időt szakítani.

 A balsojba hogyan kerültél be, bizonyos kényszer is volt, hiszen Ukrajnában kezdted és Moszkvába költöztetek, valahol folytatni kellett amit elkezdtél…

 Volt egy kemény felvételi vizsga és voltam olyan szerencsés, hogy felvetek és nagyon örültem, hogy éppen a Balsojba, mert volt azért több baletintézet, de ez a legnagyob és oda akartam elôször megpróbálni. Sikerült és ez nagy öröm volt számomra.

 Gondolom büszkeséggel töltött el, hogy felvettek a Balsojba…

 Inkább úgy fogalmaznék, hogy nem büszke, hanem szerencsés voltam. Boldog vagyok, hogy ott tanulhattam a legjobbaktól.

 Magyarországon elismerik a Balsojban töltött éveket?

 Akárkivel találkoztam eddig mindenki tudta, hogy mi a Balsoj és néha csodálkoznak, hogy ”jé Te ott táncoltál?”  Nagy dolognak számít itthon, legalábbis úgy gondolom.

 Szerinted megvan még mindig az a fajta érdeklôdés a balett iránt, mint ami volt régebben, hogy a kislányok mind-mind balettáncosok akarnak lenni?

 A legtöb emberben még mindig megvan, de azt veszem észre, hogy nem nagyon vallják be. Ez hiba, mert szerintem nagyon szép és nem utolsó sorban olyan alakot biztosít, ami tartást ad. Az élethez is kel a balett, legalábbis nekem.

 Nálad még mindig életforma a balett, hogy tanítasz?

 Aki ilyen körbe belekerül iskorában, akkor ha felnő szép alakja lesz, szép tartása, ami szerintem nem mindegy.

 Mekkora a népszerűsége ma a balettnek, ha összehasonlítod ezt a moszkvai életeddel?

 Moszkvában szinte minden a balettről szólt. Úgy vettem észre, hogy ott Moszkvában szinte minden kislány balettezik valahol. Valószínűleg azért mert nagy a múltja ennek és szerintem van jövője is. Ezt a klasszikus balettre értem. Itthon inkább a modern balettet jegyzik, ami változni fog szerintem és elôtérbe kerül ismét a klasszikus.

 A kortárs táncművészet szerinted akkora hatással volt talán a balettre és ezért olyan népszerű ma például a Szegedi Balett?

 Minden a klasszikus balettre épül és a modern balett új dolog. Azért mondtam, hogy mire épül, mert szerintem vissza fog térni megint.

 Nem vonzott téged soha az, hogy a sérülés után is elhelyezkedj egy társulatnál?

 Most azért szeretnék tanítani, hogy az igazi klasszikus balettet, amit Moszkvában tanultam átadjam gyerekeknek, mind a technikát, mind pedig a tanítási módszert.

 Hol fogsz most tanítani?

 A Hang-Szín-Tér Művészeti Iskolában szeretnék tanítani. Nem csak szakmailag a balett miatt, hanem azért mert a gyerekeket nagyon szeretem. Tanítottam már a korcsolyapályán az egyéni jégténcosokat egy héten egyszer.

 Mekkora érdeklődésre számítasz?

 Remélem sokan lesznek, mert a gyerekekben megvan az igény a balettre és a szülőknek is jó, ha művészetet tanul a gyermek úgy, hogy közben testileg is egészségesen fejlődik.