-
Falvédő bölcsességek
Hímzett konyhai falvédőkből nyílt kiállítás október 30-án a Szent István Király Múzeum Országzászló téri épületében. A tárlathoz kapcsolódóan dr. Kriston-Vízi József néprajzkutató tart előadást november 22-én. A belépés ingyenes.
2024.11.21. -
Dalosok megmérettetése
Hetedik alkalommal rendezik meg az Országos Gregor József Énekversenyt Székesfehérváron november 22-24-e között. A rangos megmérettetést a Hermann László Zeneművészeti Szakgimnázium és AMI szervezi a Tálos Edit Alapítvánnyal karöltve. Idén 76 versenyző jelentkezett 19 zeneművészeti iskolából, Magyarországról és Székelyföldről.
2024.11.21. -
Büchner a magyar színpadon
Büchner a magyar színpadon címmel nyílt színháztörténeti kiállítás a Pelikán Fészekben. A tárlat Georg Büchner német drámaíró magyar nyelvű előadásaiból válogat, és egészen jövő év áprilisáig látható.
2024.11.21. -
Farkas Ferenc bérlet
A Vörösmary Színházban megkezdődtek a Farkas Ferenc bérletsorozat előadásai. Az Alba Regia Szimfonikus Zenekar és Petrus Bölöni Sándor csellóművész estjén Wagner, Dohnányi és Schumann művei csendültek fel.
2024.11.19.
Élményközpontú könyvtár, digitális fejlesztés - folytatódott a könyvtárosok vándorgyűlése
Kisplenáris üléssel folytatódott ma Székesfehérváron a Magyar Könyvtárosok Egyesülete 51. Vándorgyűlése. A Vörösmarty Színházban elhangzott, hogy közel 100 millió a könyvtárak által kezelt dokumentumok száma.
A személyes használatok számának nagyságrendje 20 millió fölötti, a távhasználat növekszik, meghaladja a 100 millió alkalmat. A kölcsönzött dokumentumok száma még mindig 24 millió fölötti. Kiemelten fontos és jó tendencia, hogy nő a 14 éven aluli könyvtárhasználók száma.
Sörény Edina, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Könyvtári és Levéltári Főosztály vezetője a könyvtárak 2014-2020 közötti helyzetéről tartott előadásában kiemelte: ennek a hatéves időszaknak egyik fő célja a könyvtárak társadalmi szerepvállalásának erősítése, a könyvtári rendszer hosszú távú működésének fenntartása és innovatív fejlesztése. A kulturális területen zajló fejlesztésekben szeretnék elérni, hogy tovább erősödjenek a korszerű, felhasználó-központú versenyképes országos könyvtári szolgáltatások, széleskörű jogszerű elektronikus hozzáférés biztosításával, valamint cél az is, hogy a könyvtárosok szaktudása folyamatos megújuljon, és munkájukat elismerjék.
A plenáris ülést követően szekcióülésekkel folytatódott a program. A Szent István Hitoktatási és Művelődési Ház, a Hotel Magyar Király, a Székesfehérvári Törvényszék és a Vörösmarty Mihály Könyvtár adott otthont a 12 témakörben rendezett szakmai előadásoknak.
A Hotel Magyar Királyban „A hiteleshelyektől a hiteles helyi információszolgáltatásig” címmel a Helyismereti Könyvtárosok Szervezete ülésezett. Többek között megnézték Burján Zsigmond az Árpád kori Fehérvár jelentőségét bemutató „ A Fehéredő múlt IV. – Az utolsó szó jogán” című filmjét. A Társadalomtudományi szekció előadója Rózsa Dávid, a Központi Statisztikai Hivatal Könyvtárának főigazgatója volt, aki a könyves és könyvtáros világ közösségi médiában való megjelenéséről szólt. Bemutatta azokat a statisztikai felméréseket, amelyek az internet és azon belül is a közösségi média felhasználóiról szólnak, s jól mutatják, hogy egyre több időt töltenek az emberek a neten. A tájékozódás, a kapcsolattartás, a trendek követése mellett kis százalékban ugyan, de ott van a kulturális témájú megjelenések megtekintése is. Ez tehát egy jó lehetőség arra, hogy a könyvtárak nyissanak a közösségi média felé, figyelemfelhívó, különleges, gyorsan „fogyasztható”, ám mégis tartalmas információkkal, megjelenésekkel.
A Vörösmarty Mihály Könyvtár Gyermekrészlegében Beniczky Eszter gyógypedagógus, TSMT terapeuta és tanítványa, Czirák Barnabás különleges előadását hallgathatták meg az érdeklődők arról, mivel segíthetik a könyvtárosok, hogy az autista gyermekeknek is élmény legyen a könyvtárlátogatás. Többek között elhangzott, hogy fontos a kézfertőtlenítő, a több ülőhely, a könnyen tisztítható, többszínű ülőpárna, az általuk is használható katalógus. Különleges feltétel lenne a túlzott kérdések mellőzése, és a vizuális megsegítés speciális kártyákkal. A gyógypedagógus felsorolását tanítványa saját tapasztalataival támasztotta alá.