-
Hazajönni Fehérvárra
Az ÖKK Podcast adventi történetében a tősgyökeres, fehérvári vasutascsaládból származó Kiss Imrét ismerhetik meg. A tornatanárnak készülő fiatalember a MÁV Előre (később Locomotiv) SC tehetséges és sikeres sportolója volt, ám az élet másfelé sodorta.
2024.12.21. -
3 technikumunk a TOP 100-ban
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal és Oktatási Hivatal közhiteles adatai alapján a napokban megjelent a 2025-ös 100 legjobb magyarországi technikum rangsora, amit idén a Mandiner hozott nyilvánosságra. A Székesfehérvári SzC Széchenyi István Műszaki Technikuma a 100-as lista 30. helyét foglalja el.
2024.12.20. -
95 éves Erzsi néni
95.születésnapja alkalmából köszöntötték Molnár Dezsőné Csirke Erzsébetet, Áron Nagy Lajos festőművész hagyatékának őrzőjét.
2024.12.20. -
Változik a szakrendelések nyitvatartása
Változik a szakrendelések nyitvatartása a két ünnep között. Az idei évben receptfelírásra sem lesz már lehetőség, legközelebb majd csak január másodikán.
2024.12.20.
Facebookon tartott fogadóórát a város polgármestere - itt olvashatja a válaszokat
Az alábbiakban a legtöbb fehérvárit foglalkoztató témákból válogattunk kérdéseket, de ha kíváncsi a több száz kérdés mindegyikére kattintson a város polgármesterének Facebook oldalára!
Két bejegyzés alatt is kérdeztek a fehérváriak: ITT találja a vasárnap közzétett felhívásra érkezett háromszáz hozzászólást, ITT pedig a kedd délutántól érkezett kérdéseket!
A rengeteg kérdés megválaszolásában Székesfehérvár főjegyzője dr. Bóka Viktor, a városgondnok Bozai István, a Közlekedési Iroda vezetője Nagy Zsolt, a város alpolgármestere Róth Péter és a Polgármesteri Hivatal szakemberei is segítettek, hogy minden kérdésre hiteles és érdemi választ kapjanak a kérdezők Cser-Palkovics Andrástól Székesfehérvár polgármesterétől.
A széttöredezett burkolatú Koronázó tér felújítása mikor várható?
A Koronázó tér burkolata teljesen tönkrement, valóban szükséges tehát a beruházás. Ennek előkészítését az önkormányzat már elindította. A tervek elkészültek és az engedélyek már rendelkezésre állnak, hamarosan indulhat a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárás. Amennyiben az érvényes és eredményes lesz, akkor pedig a munkavégzés. Nem szabad elfelejteni, hogy kiemelt műemléki környezetben valósul meg a fejlesztés, így erre a tervezésnél, a kövek kiválasztásánál figyelemmel kellett lenni. Kérem, hogy jelenleg kiemelt figyelemmel használják csak az utat, köszönöm a türelmüket
Érdeklődni szeretnék, hogy az uszoda parkolójában lévő közvilágítás modernizálása esetleg tervbe van-e véve?
Ez is része az uszoda felújítási terveinek. Minden elő van készítve a beruházáshoz. Cél az uszoda és környezetének teljes megújítása. A következő évek egyik legnagyobb fejlesztéséről van szó. A beruházás költsége (mintegy 4 milliárd forint) jelentős, keressük a pénzügyi és pályázati lehetőségeket. Bízom benne, hogy meg tudjuk valósítani a felújítást.
Az uszoda sátras medencéjénél a levegő több esetben erősen klórszagú, ami okozhat többek közt köhögést…
Köszönöm szépen a jelzésüket! Az uszoda üzemeltetője a Városgondnokság. Továbbítottam feléjük a jelzett problémát kérve, hogy vizsgálják azt meg. Szakmai válaszuk: A medencék vizét folyamatosan ellenőrizzük, rendszeresen akkreditált laborban hatósági víz vizsgálat is készül. A víz klór szintje megfelelő. A vízilabda egyesület által TAO támogatásból vásárolt légkezelő berendezés az előírásoknak megfelelően működik. A vendégpanaszok miatt megvizsgáljuk a légkezelő berendezést, hogyan tudjuk úgy átalakítani, hogy több friss levegő kerüljön a sátorba. Ma egyébként külön is leellenőriztük a rendszert. A víz klórszintje az előírásoknak megfelelő volt. A szellőzőgépet átalakítjuk úgy, hogy több friss levegőt engedjen be. Az ezzel járó megnövekedett hőigény miatt kezdeményeztük a Széphőnél a fűtési kapacitás növelését.
Érdeklődnék, hogy a két hónapja véleményezésre kitett buszhálózatról mikor terveznek részletes tájékoztatást adni, mind a bevezetésről, mind a véleményezés eredményéről?
Csaknem 200 észrevétel érkezett a menetrend módosítás kapcsán. Sok olyan kérdés, kérés is jött, amelyekre a megoldást nem ebben, hanem majd a következőkben tudjuk biztosítani. A jövőre bevezetésre kerülő bővítésre vonatkozó észrevételek nagy részét azonban beépítettük a tervezetbe. A részletes menetrendet még egyeztetjük a szolgáltató Volánbusz Zrt-vel. Ezt követően dönthet a Közgyűlés a bevezetés időpontjáról. A jövő évi költségvetésben pedig biztosítani fogjuk hozzá a szükséges pénzügyi forrást, hiszen a hálózat és menetrend bővítése azt is jelenti, hogy tovább növekszik az az összeg, amit az önkormányzat biztosít a közösségi közlekedés működtetéséhez. A közösségi közlekedést azonban folyamatosan fejleszteni kell.
Érdeklődni szeretnék, hogy a Nagyszombati út mellett található családi házak előtti járdaszakasz mikor újul meg, mert aki az Aranybulla emlékműhöz szeretne gyalogosan, futva vagy babakocsival ellátogatni, nagyon nehézkesen teheti csak meg.
A Nagyszombati út felújítási tervei elkészültek. Ezek a járda felújítását is tartalmazzák. A beruházás első ütemét szeretnénk - pénzügyi forrás függvényében - jövőre elindítani.
Ennek része a Budai út – Nagyszombati kereszteződésben a felálló sávok meghosszabbítása is. Most pályáztatjuk a jelzőlámpás csomópont programjának felülvizsgálatát: a nyertes tervezőnek feladata lesz javítani az egyes csomóponti ágak kapacitásán. Fontos azonban kihangsúlyozni, hogy sok a panasz a Pozsonyi-Zsolnai-Nagyszombati út átmenő forgalmára, mivel ez időben jobb, mint a Budai út. A jellegi működés mellett viszont az átmenő forgalomnak kedvezőbb a Budai út használata, így bízunk abban, hogy sokan a kertvárosi útvonal helyett a főutat választják majd a jövőben. A következő években megvalósuló állami fejlesztések (pl. M200-as autópálya megépítése) nyomán pedig a cél egyértelműen az átmenőforgalom további és jelentős csökkentése, kiszorítása a városból.
Mit lehet tudni a kórház megígért fejlesztéséről? Úgy tudom elkezdődött az építkezés, de mikorra lesz kész?
A minap készítettek videót arról, hogy áll a projekt, már engedélyezési fázisban tart a beruházás. Érdemes ITT megnézni, hogyan áll a fejlesztés.
A Bőrgyár helyzete évtizedek óta “átmeneti”, számtalan próbálkozás ellenére. Mi a TERV?
A Bőrgyárnál sajnos a vártnál sokkal bonyolultabb statikai tervezés szükséges a tető cseréjéhez, ezért húzódott el a munka. Remélhetőleg még idén kapunk előzetes árajánlatot a munkára és januárban elindulhat a kivitelezésre a közbeszerzés is. Egy nagyon összetett tetőfelújítási munkáról van szó és sajnos nincsenek meg az épület eredeti tervei sem. Terveink között szerepel, hogy itt egy ifjúsági központot alakítanánk ki, ami egy biztonságos szórakozóhelyet jelentene a fiataloknak és itt lehetne kialakítani egy bowlingra és billiárdra is alkalmas helyet. A melléképületeket bontani szeretnénk, helyükön park és parkoló lenne. A felújítás összköltsége dönti majd el, hogy saját forrásból, vagy pályázati pénzből tudjuk ezt megvalósítani.
Kérdésem az intermodális csomóponttal kapcsolatos. Látszik most bármiféle időintervallum, amin belül végre megvalósulhat a kivitelezés?
Az intermodális központra nagy szüksége van a város és a régió közösségének, a tervek és engedélyek is rendelkezésre állnak, forrásra vár a projekt. Bízom benne hogy a versenysemleges Európai Uniós eljárásokban mi is megkapjuk az ehhez szükséges forrást, ahogy ehhez Nyugat-, és Dél-Európa számos országa/városa is már hozzájutott.
Érdeklődésem tárgya a Bakony út elkerülő mikor lesz összekötve, tudtommal a terv az megvan, az elkerülőn a körforgalom erre már ki lett alakítva mikor épült.
Bakony utcai bekötőút megépítése és az elkerülő csomópontjai is szerepelnek a Székesfehérvárnak járó uniós fejlesztési alap terhére benyújtandó városi beruházási listán. Ezzel a decemberi Közgyűlés is foglalkozik majd, a pályázatot pedig 2025. március 31-ig kell a városnak benyújtania. A Bakony utca esetében egyébként elkészültek már a tervek és engedélyekkel is rendelkezik a város. A Bakony utcai átkötő tervében szerepel továbbá egy új közös gyalogos és kerékpárút kiépítése is a Maroshegy irányába, a közvilágítással együtt. Bízunk abban, hogy a közbeszerzést jövő évben el tudjuk indítani. Az egyetlen nyitott kérdés még a szennyvízvezeték kiváltásának a kérdése, amiről egyeztettünk már a Fejérvízzel.
Van-e lehetőség arra, hogy új családi házas övezetek kialakításakor, beépítésekor, új házak építésekor korlátozva legyen a teljes telek terület beépítése, leburkolása (a zöld felületek teljes elűnésével jár ez a mai szemlélet, lásd: Harmatosvölgy) Az utcák kialakításakor pedig kötelező legyen a járdák kiépítése. Továbbá az előírások betartatása és ellenőrzése is szükséges lenne.
Főépítész urat kértem meg egy szakmai válasz megfogalmazására: családi házas lakóterületeinken évtizedek óta szabályozva van a legnagyobb beépítési százalék, ami jellemzően 30%. A legkisebb zöldfelület előírása pedig ezekben az építési övezetekben általában 50 %!. Ebből látszik, hogy városunkban szigorú előírások vannak a kertvárosi lakóterületeken. Ugyanakkor egyetértek azzal, hogy főleg a zöldfelületek rovására többen a telektulajdonosok közül - gondolom a használatbavételi eljárás után- sajnos leburkolják a zöldfelületeiket. Ezzel a klímaváltozás enyhítésére is szolgáló vízmegtartást veszélyeztetik, valamint a háromszintű növényzet (fű, bokor, fa) eltűnésével a város hőterhelését is jelentősen megnövelik. Ennek ellenőrzése azonban már a használatba vételi eljárásban , majd utána építésrendészeti eljárásokban nem a polgármesteri hivatal, hanem a kormányhivatal hatásköre. Az új építészeti törvény 2024 október 1-től bevezetett egy úgy eljárást : a zöldfelületi auditor feladatkörét, aki időközönként- igaz még lakóterületeken nem, de gazdasági területeken pl. már igen-vizsgálhatja a zöldfelületi százalék meglétét és a zöldfelület kialakításának jogszabályoknak való megfelelését. Ez is egy újabb lépés a klímavédelem irányába. Évtizedes gondunk, hogy miközben mindenki jogosan a közterületi fásításokat kéri az önkormányzattól, ha a magántelkek betartanák a helyi építési szabályzatok zöldfelületekre vonatkozó rendelkezéseit és valóban fákat is ültetnének a füvesítés mellett, már ma is egy dús növényzettel takart zöld városunk lenne. Az utak terveinek kötelező eleme a járda, ismereteim szerint nem is kapnának engedélyt a lakó és kiszolgáló utak esetén enélkül. Itt valóban az út forgalomba helyezési eljárásánál kell a kormányhivatalnak (útügyi hatóság) számon kérni a terv szerinti kialakítás meglétét.