Fejér megyei Szakmai Tanévnyitó - kulcskérdés a matematikai ismeretek növelése

A Fejér megyei Szakmai Tanévnyitó 2015 című konferenciát tartották szerdán a Művészetek Háza színháztermében. Az eseményen a köznevelés megerősítésének és megújításának lehetőségeiről és eszközeiről tartott előadást az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős államtitkára, Czunyiné dr. Bertalan Judit, aki szerint a matematikai és más természettudományos ismeretek növelése kulcskérdés az oktatásban.
2015.08.19. 13:56 |
A Fejér megyei Szakmai Tanévnyitó 2015 című konferenciát tartották szerdán a Művészetek Háza színháztermében. Az eseményen a köznevelés megerősítésének és megújításának lehetőségeiről és eszközeiről tartott előadást az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős államtitkára, Czunyiné dr. Bertalan Judit, aki szerint a matematikai és más természettudományos ismeretek növelése kulcskérdés az oktatásban.
Az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős államtitkára szerint a logikai matematikai gondolkodás és a természettudományos kompetenciák erősítését stratégiai kérdésnek kell tekinteni ahhoz, hogy el tudjuk érni azokat a célokat, amelyek az oktatás minőségi-tartalmi megújítását szolgálják. „A magyar oktatási rendszer büszke lehet a múltjára, azonban a mai felmérésekből és mutatókból az olvasható ki, hogy a természettudományos kompetenciák, különösen a matematika terén nem teljesítenek jól a magyar diákok.” – mondta az államtitkár, aki kiemelte, hogy a műszaki tudományok fejlődése, a körülöttünk levő informatikai világ felgyorsulása megkívánja ezen ismeretek alaposságát, jó elsajátíthatóságát és helyes használatát.
Az államtitkár kitért az OECD-felméréseknek a társadalmi hátrányokból adódó különbségek kiegyenlítésére és a nagy arányú lemorzsolódásra, korai iskolaelhagyásra vonatkozó negatív megállapításaira is. Azt mondta, vannak olyan iskoláink, amelyek most is kifejezetten jól teljesítenek e területeken, de országosan olyan koncepciókra van szükség, amelyek minden iskolára vetítve megkezdik a problémák kezelését. Hangsúlyozta: nem a pedagógusok hibájából nem tudja az iskola ezeket a funkciókat maradéktalanul betölteni. Szólt a kilenc évfolyamos iskolaszerkezeti modellváltásról is, melyről kiemelte, még nincs konkrét döntés, annak bevezetése csak a pedagógusokkal, a szülőkkel, a szakmai szervezetekkel folytatott, és az összegyűjtött információkra, vizsgálatokra alapozó szakmai párbeszéd után történhet meg. „Nyitott és szakmai beszélgetésre van szükség, ezeket összefoglalva lehet megalapozott döntést hozni arról, hogy a kilenc évfolyamos iskola jó válasz lehet-e a lemorzsolódásra, a hátránykompenzációra, az esélyteremtésre” - fogalmazott az államtitkár, aki hozzátette: Magyarországon a legutolsó iskolaszerkezeti változás közel 70 évvel ezelőtt volt.
 
Az államtitkár beszélt arról is, hogy a hosszú szünidő miatt, főként a hátrányos helyzetű térségekben szükségessé válhat, hogy olyan programokat kínáljanak, amelyek a szünidei felejtést meggátolják és segítik a felzárkózást. Hasznosnak nevezte azokat a tematikus táborokat, amelyek az önálló életvitelhez vezető úton segítik a fiatalokat. Példaként említette az elsősegély- vagy KRESZ-ismeretek oktatását, a drogprevenciót, a nyelvi táborokat. Czunyiné Bertalan Judit elmondta, az iskolarendszer az intézményi keretekből, a tartalomból, a módszertanból és negyedik dimenziójaként a családból, a szülő-gyermek alkotta közösségből épül fel, a versenyképes ismeret pedig nem feltétlenül sok ismeretet jelent, hanem a módszertanilag jól eljuttatott, megfelelő mennyiségű információt.