Garantált hőárak, élhető városrész - Pénzes Mihály a Víziváros képviselője

 A Víziváros önkormányzati képviselője Pénzes Mihály, aki egyben a Városfejlesztési Bizottság elnöki tisztét is ellátja. Legfontosabb feladatának a Víziváros komfortérzetének javítását tartja. Képviselőségének eddigi legnagyobb eredménye, hogy zöld utat kapott a fűtőerőmű rekonstrukciója, amivel jelentősen csökken a légszennyezettsége a Belváros szomszédságában található körzetnek is. Két általános iskola, kettő óvoda és bölcsőde is van itt, illetve a legtöbb játszótérrel rendelkező körzet a Víziváros. Több járdát, játszóteret újítottak fel illetve több parkolóhely is épült és épülni fog a közeljövőben. (képgaléria a Vízivárosról)

2004.12.06. 00:25 |

 A Víziváros önkormányzati képviselője Pénzes Mihály, aki egyben a Városfejlesztési Bizottság elnöki tisztét is ellátja. Legfontosabb feladatának a Víziváros komfortérzetének javítását tartja. Képviselőségének egyik legnagyobb eredménye, hogy zöld utat kapott a fűtőerőmű rekonstrukciója, amivel jelentősen csökken a légszennyezettsége a Belváros szomszédságában található körzetnek. Két általános iskola, kettő óvoda és bölcsőde is van itt és a legtöbb játszótérrel rendelkező körzet a Víziváros. Több járdát, játszóteret újítottak fel illetve több parkolóhely is épült és épülni fog a közeljövőben a körzetben. (képgaléria a Vízivárosról)

 Az elmúlt két évben a Vízivárosban, mik voltak a legfontosabb fejlesztések, mivel lett otthonosabb ez a városrésze Székesfehérvárnak?

 A városrészben élők komfortérzetének a javítása szerepelt az egyik legfontosabb helyen a programomban. Erre azért van szükség, mert ebben a választókerületben, több mint 12500 ember él, akiknek a problémáit meg kell oldanom. A Víziváros problémája akkor keletkezett egyébként, amikor megépült - túlságosan kis területen túlságosan sok tömbház épült egymás mellé. Ezzel ellentétben a Palotavárosban vannak terek, zöldfelületek is. A bezsúfoltság hozta magával az autók számának a drasztikus növekedését is, ugyanis nincs megfelelő parkolóhely mennyiség, amit folyamatosan próbálunk megoldani, több helyen újítottunk fel és építettünk például parkolóhelyeket.
 A másik probléma, hogy olyan út és járda épült annak idején, ami nem állta ki az idő próbáját. Nem volt megfelelő minőségű az anyag amit, beleépítettek. A Budai úton elindítottunk egy olyan programot, amivel egy sétányt alakítottunk ki. Ez az a részlete a körzetnek, ahol látszik már, hogy milyen komfortosságot növelő fejlesztéseket szeretnék. Azóta, már a József Attila utcáig elértünk és a Király soron is szeretném ezt a stílust folytatni. Tudom, hogy sokan azzal vádolnak, hogy ez pocsékolás, azonban aki ezt kérdezi, próbáljon meg egy babakocsit végigtolni ezen a szakaszon és összehasonlítani azzal, amikor kátyúkat, pocsolyákat kell kerülgetni. Hallom vissza a véleményeket és én is megfigyeltem, hogy amióta elkészült a sétány egy része, azóta inkább a Budai úton és nem a Sarló utcán mennek haza, mert hangulata van és szeretik az ott élők. Tavasszal mindig beültetjük virágokkal és tényleg hangulatos lesz akkor ez a része a körzetnek. Szeretném folytatni ezt a munkát a lakótelep belseje felé is.

 Nehéz helyzetben van, ugyanis a körzet olyan sajátosságokkal rendelkezik, ahol nem lehet alapvető átalakításokat véghez vinni, továbbá több óvoda és iskola is van a területen...

 A meglévő dolgokat kell szebbé, elfogadhatóvá és időtállóvá tenni. A körzet megnagyobbításával két általános iskola a Németh László- és a Vízivárosi Általános Iskola, két óvoda a Napsugár- és a Vízivárosi Óvoda tartozik hozzánk, de működik itt bölcsőde is. Azon kívül, hogy a lakosság igényeivel foglalkozzam ezen intézmények sorsát is figyelemmel kísérem. Sajnos el kell mondani, hogy csökkenő gyereklétszám van és többször kellett már olyan megoldást találni, ami azt segítette, hogy ne kerüljön veszélybe az iskola fennmaradása: az egyik volt, hogy több tanterem átalakításával egy étkezőt hoztunk létre, a másik pedig, hogy oda vittük az Esélyek Házát, ennek működtetéséhez is egy részt leválasztottunk az iskolából.
 A gyerekcsökkenés mellett azonban még mindig növekszik azoknak a gyerekeknek a száma, akikre kiemelt figyelmet kell fordítani. Ahogy a társadalomban a kettészakadási folyamat megfigyelhető, úgy a szegénység ellen nem tudunk hatékonyan fellépni és sokan nem kapnak otthon megfelelő hátteret. Náluk jelentkeznek különböző problémák a diszlexiától a devianciáig és ennek enyhítésében mindig partner vagyok, mert úgy gondolom, hogy amit a gyerekekért teszünk, azt a jövőért tesszük. Ez jelentkezett udvarrendezésben mindkét iskolában, ugyanis balesetveszélyesek voltak az iskolaudvarok, amit megszűntettünk, otthonossá tettük a Napsugár óvoda udvarát is: a fű, fa, virág, gyöngykavics minden formációja megtalálható az udvarokon -ezt szeretném folytatni. Az iskolák belsejében is, ha kellett pénz a felújításra akkor a képviselői keretből mindig próbálok maximálisan támogatni mindent.

 A körzet komfortosságát növeli majd, amit Ön kettős sikerként értelmezhet, mind képviselőként, mind a Városfejlesztési Bizottság elnökeként, hogy zöld utat kapott a Fűtőerőmű rekonstrukció, ami annyit jelent a Víziváros lakóinak, hogy megszűnik a füst amivel évek óta kűzdenek...

 Azt gondolom, hogy a képviselőségem legnagyobb eredménye lesz a Fűtőerőmű rekonstrukció. Itt több mint 200 MW-nyi hőteljesítmény van beépítve, ebben van tartalék is ugyanis téli időszakban nem egyszer előfordul, hogy 80-100 megawattot is teljesíteni kell: ekkor tapasztalható az, hogy pernyés a fehér autó, nem lehet szellőztetni és még sorolhatnánk. A körzetben élők több levegőminőségi határérték feletti szennyezett napot éltek már túl. Az új beruházás zöldmezős lesz és ahova kerül, ott sem fogja a környezetet annyira terhelni, mint ami eddig volt jellemző a hagyományos erőműnél. A teljes bezárása a városban lévő erőműnek hosszú távú cél, 5 éven belül a város már a terület nagy részét visszakapja, azonban muszáj egy csúcskazánnak maradnia, amit a leghidegebb napokon kellene csak beindítani.
 Nem csak légszennyezés volt: a kémény 120 méteres, az abból kibocsátott korom és pernye emlékszem, amikor fehér autóm volt napokig lemoshatatlan volt a ráesett pernye. Az erőművel szemben lakók sokszor panaszkodtak, hogy nem tudnak szellőztetni, ami ezentúl megszűnik majd.

 A Víziváros az a körzet, ahol a legtöbb játszótér van, hogyan haladnak a felújítással?

 Már egy játszóteret felújítottunk, és nyilván folytatjuk ezt a tevékenységet. Jelenleg a Salétrom utca 1-9 szám és a József utca 4. közötti területen tervezünk egy parkolót, ugyanis a lakók sokszor panaszkodtak, hogy az autók a játszótérre parkoltak. A játszóteret "felcsúsztatjuk" a Németh László Általános Iskola felé és sövénnyel választjuk el a parkolótól. A mai rideg murvás terület zöldfelülettel és térkővel, a játékok alatt biztonságos gumilapokkal látjuk el és lesz olyan rész is ahol a gyerekek a maguk játékaival biztonságosan játszhatnak. Úgy gondolom, hogy a fejlődés biztosított és ebben partnere vagyok a közös képviselőknek is, hiszen az igények legtöbbször náluk jelentkeznek, ezenkívül szívesen segítek a házak környékének a rendbetételében is. A Városgondnokságon el szoktam határolni egy keretet és ha valakinek egy "kocsi föld" problémája van, akkor azt az ottani ügyintézővel elintézhetik a házak.
 A Gáz utca 17. illetve a Salétrom 11-19 házak parkoló-problémáját is szeretném megoldani. A Egészségbiztosító forgalma jelentősen megnövekedett és a parkolórész ezt már nem bírja el. A tervek készen vannak, megbeszéljük a közös képviselőkkel és mihamarabb elkezdjük ezt kivitelezni. A József Attila utcában jelentkezett még igény, hogy szeretnék, ha az út és a járda közötti részt helyrehoznánk, úgy, hogy biztonságos és esztétikus is legyen. A város egyik legszebb gesztenyefás útszakasza ez...

 Hasonlóképpen folytatják, ahogy a József A. utca Technika Háza felöli részén már megvan?

 Igen hasonlóképpen, nyilván figyelembe véve a terepviszonyokat. Ha egy út mellett virágok cserjék vannak, akkor egészen más képet mutat a környék...

 Előnyt élvezhet e abból a szempontból a körzet, hogy a Belváros közvetlen szomszédságában van a Víziváros?

 Azthiszem, hogy a többi városrész terhére nem kell, hogy előnyt élvezzen, de nem mindegy, hogy a Belváros közvetlen környékén milyen, akár a parkolási lehetőség és hogyan néz ki a terület. Előny egyrészt, hogy a Vízivárosból könnyen gyalogosan is elérhetjük a Belvárost, másrészt hátrány, hogy a megnövekedett forgalom nálunk jelentkezik. Azok a parkolóink, amik megvannak nagyon nagy a forgalmúak és ezt nekem mindig figyelembe kell venni. Azt gondolom, hogy az előnyök sorába sokminden tartozik, de a nagyforgalmú bevezető utak (Budai út, Király sor, József Attila utca) mentén milyen látvány fogadja a turistákat. Ha azt látják, hogy rendezett, azthiszem, hogy a városról alkotott kép, a régióközpont kérdése jobban beivódik az emberekbe. A magam részéről mindent elkövetek, hogy ezeket az elmondottak szerint történjen. Ha sikerült megvalósítani ezen utak mellett a fejlesztéseket, akkor be kell húzódni a lakótelep belsejébe.

 Nagyon sok pénzt lehetne és tudnék elkölteni a vízivárosra, de sajnos vannak korlátok. Igyekszem úgy felhasználni a keretet, hogy a városrész lakóit bevonom a döntésekbe. Szeretnék működtetni egy tanácshozó, tanácsadó testületet, ugyanis a lépcsőházak közös képviselői jelenleg is rengeteget segítenek. Nem zárkózom el a civilektől sem, a szívemhez legközelebb álló Vízivárosi Nyugdíjas Klub, mert ott tapasztalok olyat, hogy nincs elidegenedés egymástól, ők valahol magukban hordozzák azt, hogy a közösség formáló ereje nagy hatással van az emberre és jó volna, ha ezt átvennék a fiatalabb generációk is.