-
Olajszentelés Nagycsütörtökön
Nagycsütörtök a keresztény hagyomány szerint az utolsó vacsora napja, amikor Jézus a Gecsemáni kertben búcsút vett tanítványaitól és felkészült az áldozatra. Olajszenteléssel, a papi ígéretek megújításával kezdődött meg a Szent Három Nap liturgiája. Spányi Antal, megyés püspök az egyházmegye papságával mutatott be szentmisét a Székesegyházban.
2025.04.17. -
Meglepetés a Vox Mirabilistől
Hagyományosan idén is húsvétvasárnapi meglepetéssel készül a Vox Mirabilis Kamarakórus Székesfehérváron. A „Kötődések” című lengyel-magyar CD lemezüket az idén is elrejtik Húsvétvasárnap délelőtt Székesfehérvár ismert helyszínein.
2025.04.17. -
A Nibelung-lakópark
Új darab bemutatójával zárul az évad a Vörösmarty Színházban. A Nibelung-lakópark történetét Szikora János vitte színre.
2025.04.17. -
Serfőző Simon kismonográfia
Új kismonográfiával jelentkezett Bakonyi István. Az irodalomtörténész Serfőző Simon az elmúlt évtizedben született műveit elemzi kötetében.
2025.04.17.
Humanoid robot a társulatban – a világon először alakít szerepet egy robot a székesfehérvári Vörösmarty Színházban!

2025. április 19-én, 18:00 órakor mutatják be Térey János nagy ívű verses drámatetralógiájából készült A Nibelung-lakópark című előadást Szikora János rendezésében.
A darab a modern társadalmak mítoszait és identitásválságát tematizáló középkori Nibelung mondakör újraértelmezése, amely napjaink luxuslakópark-miliőjébe helyezi át a klasszikus konfliktusokat.
Az előadás nem csak témájában formabontó, hanem látványvilágában is. A rendezés végig a film és a színház mezsgyéjén egyensúlyoz, melyben a világon első alkalommal jelenik meg színházi szerepben egy humanoid robot, mint az egyik szereplő. A robot ugyan nem beszél, és nem utánozza az emberi érzelmeket, jelenléte mégis erőteljes hatást kelt: a hús-vér színészekkel együtt válik a történet részévé. A nézőket akaratlanul is elgondolkodtatja, hogy mit tekintünk élőnek, jelenvalónak, vagy akár „emberinek” egy színpadi helyzetben.
A robot szerepeltetése nem öncélú látványosság, hanem szerves része a darab tematikájának.
A rendező, Szikora János, így fogalmaz: „A humanoid robot nemcsak karaktert játszik, hanem maga is kérdést tesz fel: mit jelent embernek lenni a mesterséges intelligencia korában? Hol húzódik a határ a gép és az ember között – erkölcsben, emlékezetben, érzésben? Az ötlet akkor fogalmazódott meg bennem, amikor egy próbafolyamat alatt szembesültem azzal, mennyire kiszámíthatóan reagálunk bizonyos érzelmi helyzetekben – mint egy program. Innen jött a gondolat: mi történne, ha ezt a „programot” valóban egy gép alakítaná a színpadon?”
A Nibelung-lakópark tehát nemcsak egy új színházi bemutató, hanem várhatóan mérföldkő lesz a digitális kultúra és az előadóművészet találkozásában. Bár voltak már nemzetközi kísérletek humanoid robotok színpadi megjelenésére – például Japánban vagy Németországban –, ezek többnyire technológiai látványosságként vagy performansz-elemként működtek. A Nibelung-lakópark ezzel szemben aktív szereplőként használja a robotot. A gép néma, mozdulatai egyszerűek, jelenléte mégis újraértelmezi az emberi viselkedés és jelenlét fogalmát a színpadon.
A színdarabhoz a humanoid robotot a Infuze Robotics, az Unitree termékek kizárólagos közép-európai forgalmazója biztosítja.
„A humanoid robotok fejlesztése már a kezdetektől annak a célnak a szellemében történik, hogy segítsék a veszélyes vagy monoton munkafolyamatok kiváltását, automatizálását és hatékonyabbá tételét. Nagy öröm számunkra, hogy ez a néhány éve még csak kísérleti környezetben létező technológia, amely mostantól kereskedelmi forgalomban, bárki számára elérhető, már a művészet és a színház világát is inspirálja”– mondta Körömi János, az Infuze Robotics ügyvezető igazgatója.