-
Nyolc nemzetiségi önkormányzat kezdte meg a munkát
Az új ciklusban összesen nyolc nemzetiségi önkormányzat képviselői kezdték meg munkájukat. A székesfehérvári kisközösségeket segítő testületek elnökeivel szerdán délután találkozott dr. Cser-Palkovics András.
2024.11.20. -
Lakossági fórum Öreghegyen
A közlekedés volt az egyik legfontosabb téma az Öreghegyi lakossági fórumon, ahova szerdán kora este Östör Annamária a 12. számú választókörzet önkormányzati képviselője várta a városrészben élőket. Szó volt arról, hogy várhatóan a jövő évi városi költségvetés tartalmazza majd a Nagyszombati felújításának első ütemét, a Pozsonyi út teljes felújítására pedig 2025 március végéig nyújtja be pályázatát Fehérvár.
2024.11.20. -
Modern eszközöket kaptak
A Soponyai Iskoláért Alapítvány és a Kodolányi János Egyetem együttműködésében a Magyar Falu Program támogatásával modern élménypedagógiai eszközökkel gazdagította a Zichy János Általános Iskola felszereltségét.
2024.11.22. -
Előadás a genetikai módosításokról
A genetikai módosításokról és a GMO-król hallhattak előadást az érdeklődők a Mathias Corvinus Collegium Székesfehérvári Képzési Központjában. Az előadó ezúttal Toldi Ottó, az MCC Klímapolitikai Intézetének vezető kutatója volt.
2024.11.22.
Járványköltségvetés készült, de idén is garantált a város hitelfelvétel nélküli, stabil gazdálkodása
A büdzsé összeállításában a város működtetésének biztonsága, a járvány elleni védekezés, a város alkalmazásában álló emberek egzisztenciális biztonsága, valamint a világjárvány társadalmi és gazdasági következményeinek kezelése voltak az alapvető célok: „A város biztonságos működtetése 2021-ben is garantált, az idei járványügyi költségvetés is stabil lesz, hitelfelvételt idén sem tervez az Önkormányzat.” – emelte ki Fehérvár polgármestere.
Dr. Cser-Palkovics András polgármester és dr. Bóka Viktor jegyző a Városházán aláírta Székesfehérvár Megyei Jogú Város 2021. évi költségvetését. Mivel a veszélyhelyzet miatt a közgyűlés nem hívható össze, az aláírás egyben közgyűlési hatáskörben meghozott döntést is jelent. Így a mai nappal hatályba is lépnek azok a rendelkezések, amelyeket a város működésének a legfontosabb dokumentuma tartalmaz.
„Járványköltségvetés” készült: a világjárvány időszakában a legfontosabb az emberek életének, egészségnek a megvédése, a járványhelyzet elmúltát követően pedig a társadalmi következmények kezelése.
Ezen elvek mentén a büdzsének az alapvető céljai a város működtetésének biztonsága, a járvány elleni védekezés, a város alkalmazásában álló emberek egzisztenciális biztonsága, valamint a világjárvány társadalmi és gazdasági következményeinek kezelése. „75 milliárd forint a főösszege a költségvetésnek: ez biztosítja és garantálja az Önkormányzat, az intézmények és a közszolgáltatásokat végző önkormányzati cégek számára a stabilitást és a működőképességet. Emellett a járvány elleni védekezés valamennyi felmerülő költségére fedezetet ad, és természetesen fejlesztéseket is tartalmaz. A 75 milliárd forintból a magyar államtól 8 milliárd forintos működési támogatást és 28 milliárd forintos fejlesztési támogatást kapunk; 7,2 milliárd forint értékű európai uniós forrást tartalmaz a költségvetés, és összességében több mint 21 milliárd forint az Önkormányzat saját bevétele. Működésre 30 milliárd, fejlesztésekre pedig több mint 40 milliárd forintot költ a város. Jóval több mint 4 milliárd forintos tartalékkal rendelkezik a költségvetés, amiből 2,8 milliárd forint ’szabad pénz’, kötelezettségvállalás nem kapcsolódik hozzá.” - mondta Fehérvár polgármestere.
A tervezés során a 2020. májusában elfogadott költségvetési módosítás a 2021. évi tervezés bázisa, hiszen a város bevételei jelentősen elmaradnak az előző évek pénzügyi lehetőségeitől. A várhatóan májusban elfogadásra kerülő zárszámadás, az akkorra már pontosan ismert 2020. évi iparűzési adóbevétel, valamint az állammal folytatott egyeztetések eredményei döntik majd el, hogy vállalhat-e az Önkormányzat további kötelezettségeket. Ezekről majd akkor dönthet – várhatóan már – a közgyűlés egy költségvetés-módosítás keretében.
„Bízom benne, hogy az újra meginduló gazdasági növekedésnek köszönhetően pedig 2022-2023-ra a város saját bevételei – amelyek közül ma megkerülhetetlenül legnagyobb arányt az iparűzési adóból származó bevétel képez – újra elérhetik, majd meghaladhatják a korábbi szintet, ez lehet ugyanis alapja a minden szempontból fenntartható városfejlesztésnek és városüzemeltetésnek. Fontos leszögezni, hogy a város biztonságos működtetése 2021-ben is garantált, az idei járványügyi költségvetés is stabil lesz, hitelfelvételt 2021-ben sem tervez az Önkormányzat, és tartalékunk is marad. Ennek tervezési lépéseiről, majd a végleges költségvetésről természetesen további tájékoztatásokat adok majd. Továbbra is a tények, a pontos adatok mentén, nem országos pártpolitikát csinálva a helyi közügyekből és az önkormányzati világból.” – mondta dr. Cser-Palkovics András.
A 2021. évi költségvetés részleteiről
Az Önkormányzat összbevétele 75 milliárd forint: a költségvetés 21,4 milliárd forint saját bevétellel számol, amiből az iparűzési adó 15 milliárd forint – ez óvatos tervezés, remélhetőleg magasabb lesz már 2021-ben is. A helyi iparűzési adó tekintetében jelentős bevételkiesést okozott a világjárvány. „A februárban tervezettől (20,1 milliárd forint) jelentősen elmaradt a 2020. évi adóbevétel. Szerencsére azonban végül jóval magasabb lett, mint amit – a város legnagyobb ipari adófizetőivel egyeztetve – májusban gondoltunk (14-15 milliárd forint), és 2020 végére meghaladta a 17 milliárd forintot.” – mondta dr. Cser-Palkovics András. A kkv-szektor számára biztosított adókedvezmény várhatóan mintegy 2,1 milliárd forintot hagy a székesfehérvári vállalkozásoknál.
A további bevételek tételei: az építményadó 2,3 milliárd, az idegenforgalmi adó (az állami kompenzációt is figyelembe véve) 50 millió, az osztalékbevétel 0,9 milliárd, a működtetés állami finanszírozása 8 milliárd, a hazai és uniós projektek finanszírozása 14,6 milliárd, a felhalmozási bevételek, egyéb támogatások 0,7 milliárd, a finanszírozási bevételek pedig 30,3 milliárd forintot tesznek ki.
A kiadások számadatait tekintve működtetésre, térségi feladatellátásra 30,6 milliárd forintot költ az Önkormányzat, míg fejlesztésekre, felújításokra közel 40,1 milliárd forintot – tehát a város idén is többet költ fejlesztésre, mint működtetésre. Az önkormányzati fejlesztések, felújítások és kapcsolódó feladatok tekintetében az állami forrás 28,4 milliárd, az uniós forrás 7,2 milliárd, az önkormányzati forrás pedig 3,7 milliárd forintot tesz ki, illetve 0,8 milliárdos fejlesztési forrás szerepel a Városgondnokságnál és Városfejlesztési Kft-nél. Fontos adat a gazdálkodási és céltartalék: ez a 4,3 milliárd forint – a tavalyi költségvetéshez képest 0,9 milliárd forinttal nagyobb összeg – jelzi azt a törekvést, hogy a város felkészül a vis major helyzetekre. A tartalékokat illetően 2,8 milliárd forint értékű gazdálkodási, 250 millió forintos általános és 1,3 milliárd forintot kitevő egyéb intézményi céltartalékot jelöl meg a költségvetés.
A teljes intézményi struktúra fenntartására 14 milliárd forintot költ idén a város, az alágazatok tételei a következők: az egészségügyi, szociális ágazat 3,7 milliárd, az oktatási ágazat 4,3 milliárd, a kulturális ágazat pedig 3,2 milliárd forint, a kommunikáció és rendezvények területén körülbelül 350 millió forint megtakarítással lehet számolni. Céltartalékban az intézmények további kiadásaira – mint a kafetéria, a minimálbér-emelés kerete, a jogszabályok szerinti évközi kifizetések, a működési tartalék intézményi bevétel-, illetve normatíva-kiesésre a veszélyhelyzet miatt – 1,28 milliárd forint szerepel.
Az egyéb, ágazati kiadások 9,7 milliárd forintot tesznek ki. Ebből a humán és jóléti szolgáltatás kiadásai 2,8 milliárd forinttal számolnak, amely tartalmaz 250 millió Ft keretet a COVID elleni védekezésre, valamint létrehozzák a Klímavédelmi Alapot és a Közösségi Alapot, a társadalmi felelősségvállalás jegyében befizetett támogatásokra. Város-, község- és ingatlangazdálkodásra 6,9 milliárd forintot költ az Önkormányzat, a járvány miatt csökkentett kerettel.
A minimálbér és garantált bérminimum 2020. évről 2021. évre történő emelésére még nem született jogszabály. A korábbi évek növekedési ütemét figyelembe véve az Önkormányzat céltartalékot képezett a minimálbér-különbözet biztosítására. Emellett finanszírozza az előző évben biztosított, úgynevezett munkáltatói döntésen alapuló illetménykiegészítést is, bruttó 253 millió forint összegben. Az óvodai és bölcsődei foglalkoztatottak az illetményük 10%-ának megfelelő ágazati szakmai pótlékra jogosultak: a 2021. évi személyi juttatások a pótlék összegét tartalmazzák, eszerint a bölcsődék esetén bruttó 8 millió, óvodák esetén bruttó 113 millió forint összegben. A korábbi években elindított, több lépcsős védőnői béremelés beépült a személyi juttatások közé.
A veszélyhelyzeti tervezés mellett is cél, hogy a teljes évi kafetériajuttatás biztosításra kerülhessen, hangsúlyozta a polgármester. A 2021. évi bruttó érték változatlan, 12.527 forint/hó/fő, mely az intézményi 1.600 álláshelyre 247 millió forint támogatást jelent. A 2021. évi költségvetés nem számol díjemelésekkel, például sem a közösségi közlekedésben, sem a parkolás területén. Születési támogatásokra 2020-ra visszamenőleg a megemelt összegre (20 helyett 50 ezer forint gyermekenként) 15 millió forintot, 2021-re várhatóan 25 millió forintot számol a város büdzséje, az időskorúak 5.000 forintos támogatására pedig 100 milliós keret áll rendelkezésre.
Az ellátandó működési célú feladatokhoz, a meghatározott fejlesztési és beruházási célú beavatkozásokhoz állami és uniós források, az előző évek saját bevételeinek tartaléka, valamint az adott költségvetési évre tervezett bevételek kerülnek bevonásra, tehát hitel felvételének igénye a 2021. évben sem merülhet fel, zárta gondolatait a polgármester.