-
Karácsonyi ünnepi mise
Szerdán délelőtt, szent karácsony napján Spányi Antal, megyés püspök celebrált ünnepi szentmisét a Szent István Székesegyházban. "Krisztus szeretetét kell hirdetnünk, cselekedettel és szóval, életünk egész példájával. Ezt tesszük, akkor is ha tudunk otthon türelmesek lenni egymáshoz, nem veszekszünk, nem morgunk, nem sértődünk meg, nem vágunk vissza rögtön."
2024.12.25. -
Ma született megváltó
A Megváltó születésére emlékezve karácsonyi éjféli ünnepi szentmisét celebrált Spányi Antal megyés püspök a Székesegyházban. Az éjféli misén szentbeszédében a püspök arról is szólt a híveknek, hogy Krisztus ma is eljön és velünk akar találkozni, bennünket keres, a szívünk felé keresi az ajtót.
2024.12.25. -
Karácsonyi Koncert
A Budai úti Református Templom adott otthont a szimfonikusok karácsonyi koncertjének. A zenekar Dobszay Péter vezényletével köszöntötte az ünnepet.
2024.12.19. -
Örmény kultúra Felsővárosban
A Kossuth Zsuzsanna Szociális Intézmény felsővárosi épületébe érkezett a Székesfehérvári Örmény Nemzetiségi Önkormányzat kiállítása. A népviseletet bemutató tárlat megnyitója karácsonyi hangulatban telt az idősek nappali ellátásával foglalkozó intézményben.
2024.12.18.
Kávéházi estel indult el a hacacáré a Premier Caféban
A múltszázadforduló kávéházi életét idézte fel csütörtök este a Vörösmarty Színház társulata a Premier Caféban. A telt házas darabot egy beszélgetés előzte meg Romanek Tihamér hangszerkészítő mesterrel, aki egy különleges hangszer csoportot, a Csembalók családját mutatta be a közönségnek. A hangszerismereti beszélgetés után az este házigazdája Juhász Illés, Gergely Anna történésznek adta meg a szót, aki a székesfehérvári kávéházi szokásokról mesélt. A beszélgetés végén pedig egy telefon váratlan megcsörrenésével kezdetét vette a több mint egy órás színdarab. (Tekintse meg képgalériánkat!)
A kávéházi estre érkező vendégeket a Premier Caféban a Cserta Group bár hangulatot idéző jazz – swing zenéje fogadta. A kezdésre a kávéház asztalait egytől- egyig elfoglalták a vendégek és sokan ülőhelyhez nem jutva a kávéház karzatáról figyelték az eseményeket.
Az est házigazdája Juhász Illés volt, aki a színházi produkció előtt még beszélgetőpartnereket konferált fel nevezetesen: Gergely Anna történészt és Romanek Tihamér hangszerkészítő mestert. A beszélgetést az utóbbival kezdte, de mindezek előtt Szurdi Miklós is szót kért. A színházigazgató elmondta, hogy a mai estével egy ígéretét váltja be, hogy nem csak a nagy színpadon lesznek produkciók, hanem a kávéházban is. Szurdi elmondta azt is, hogy a jövőben nem csak a színház társulatának kiváltsága lesz a kávéházi estek megtartása. A társulat produkcióin túl lesz humor, irodalom és szerzői estek is.
Az igazgató direktíváit követően a hangszerészmester egy a nagyközönség számára teljesen ismeretlen hangszercsaládot mutatott be: a Csembalók családját. Romanek Tihamér elmondta, hogy ezek a hangszerek a barokk korban élték fénykorukat és Johan Sebastian Bach is szívesen használta őket. A mester elmesélte, hogy nem rég készítette el a család legnagyobb darabját a lantcsembalót, ami egy húros hangszer – leginkább egy gigantikus lanthoz hasonlítható-, de mégis klaviatúrával lehet megszólaltatni. A mester érdekességképpen elmesélte, hogy a hangszer felhúrozásához a Európai Unió segítségét vette igénybe, mivel a hangszerre több mint 120 húrt szereltek fel, melyek több tízezer euróba kerültek. A beszélgetés végén a mester társa rövid bemutatót tartott egy nem rég elkészült „Viola da gamban”, ami a cselló és nagybőgő rokonságába tartozik. A hangszer szomorkás hangon szólalt meg, aminek oka a bélhúrok sajátos hangolásából adódik.
A műsorvezető a hangszerismereti előadás után Gergely Anna történésznek adta meg a szót, aki kicsit könnyebb témával szolgált a közönségnek. A történész elmesélte, hogy a múltszázadfordulón a kávéházak voltak a művészeti és értelmiségi élet központja. A művészek itt találkoztak és beszélték ki a közélet híreit, illetve az írók újságírók tollat és papírt kaptak a pincértől és sokszor a kávéházban írták meg műveiket, cikkeiket. A kávéházak viszont nem csak a felsőbb osztályoknak szolgáltak társasági központul, a történész szerint a városban voltak, olyan helyek, ahol munkásoknak tartottak kávékiméréseket. Ismertette azt is hogy, Székesfehérvár elit kávéháza a fő utcai T-mobil kereskedés helyén volt, de azt 1949-ben államosították sok más kávéházzal együtt és a helyén bicikli bolt nyílt. Az 50-es évektől pedig a kávéházi kultúra teljesen kiveszett és helyette a presszók és bisztrók és lokálok szolgálták ki a vendégeket. A színház akkori kávéháza is ennek esett áldozatul...
A beszélgetés végeztével Juhász Illés házigazda szeretett volna, jó szórakozást kívánni a vendégeknek, de azt Várfi Sándor telefonjának csörgése megzavarta és ezzel kezdetét vette az egy órás jutalomjáték. A darabban percről percre ismerhettek meg újabb és újabb karaktereket a nézők. A műsor végére kilenc szeretni való kávéházi hőssel ismerkedtek meg a nézők. Elsőként Várfi Sándor fontoskodó figurája jelent meg a színen, aki telefonálással kívánta magára felhívni a figyelmet. Eközben tűnt fel Janklovics Péter, aki elénekelte a nyitó dalt, majd utána elveszett a kávéfőzők árnyékéban. Ez idő alatt már a zongorát támasztotta a Karády Katalint idéző dáma Csizmadia Ildikó, aki egy pohár konyakkal és egy szál cigarettával kezdett bele nótájába. A felszolgáló szerepét megformáló Váradi Eszter Sára kávét és süteményt kínált a sorok között. Nem sokkal később berobbant a kávézóba a Keller János és Brunner Márta alkotta páros. Keller János játszotta a reménytelen szerelmest, aki mindenáron elakarta csábítani Brunner Mártát, aki sokszor alig bírt kibújni a férfi szorításából.
A zenei vezető Döme Zsolt humorát támasztja alá, hogy a páros először a Jég dupla whiskeyvelt énekelte, majd arra Brunner Márta az Oh, miszer Alkohol című dallal válaszolt. Az elutasítás bánatát Keller János Várfi Sándorral és Gerner Csabával fojtotta alkoholba, aminek a következménye az lett, hogy a színészek részegeket formáltak meg, akik néha a közönséget zaklatva énekelték el bajukat. Ez idő alatt tűnt fel a színen Szabó Győző is, illetve megcsalt barátnője Xantus Barbara, aki egy bőrkabátos „rosszlányt” alakított és sértődöttségének adott hangot, amiért Győző megcsalta a Brunner Márta által megformált hölggyel. A darab végezetére mindenki szerelmi bánatban szenvedett, amit az alkohollal próbáltak enyhíteni így a végére minden színész képletesen lerészegedett és összeölelkezve énekelték el, hogy induljon a hacáré a hacacáré, majd a dal, a tánc és a hangulat l csattanóján ért véget a darab.
A közönség a darab végeztével pedig belefojt a fehérvári kávéházi élet újraéledésébe, hiszen voltak asztaltársaságok, akik még sokáig beszélgettek egy- egy ital mellett, melyet a Cserta zenekar swing zenéje tett kellemesebbé.