-
Stílusgyakorlatok
Stílusgyakorlatok címmel, Ráckevei Anna és Milus Mariann egy rendhagyó, játékos feladatokkal dúsított esten avatta be a táborlakókat az egymásra utaltság fontosságára. A székelyföldi Verstábor egyik fontos pillanata volt a házi gála is.
2024.08.02. -
Egy jó kávé, jó zenével
Az Alba Regia Szimfonikus Zenekar és a Székesfehérvári Egyházmegye összefogásával megvalósuló koncertsorozat második estjén reneszánsz és barokk zenekari és kórusművek csendülnek fel Farkas Varga Anna és Erdős Attila énekművészek, a MusiColore énekegyüttes tagjai és az ARSO kamaraegyüttes előadásában.
2024.08.02. -
Már kapható az új Ars Regia bérlet
Országosan egyedülálló kezdeményezésként indították útjára tavaly az Ars Regia bérletet négy székesfehérvári kulturális intézmény összefogásával. A kezdeményezés a 2024/2025-ös évadban is folytatódik, a bérlet már megvásárolható.
2024.07.31. -
Székelyföldi verstábor
12. alkalommal találkozhattak ebben az esztendőben a Kárpát-medencei fiatalok, Csíkcsomortánban. Az alapító nevét viselő Székelyföldi Varga Sándor Verstábor tíz napjában Weöres Sándor életművét ismerik meg a diákok.
2024.07.31.
Kocsis Balázs - az ember mindig az egyensúlyt keresi
Ablakba tett ecsetek, állványhoz támasztott fúró, az eresz alatt délcegen feszítő Varkocs György - Kocsis Balázs szobrászművész-restaurátor műhelye a kreatív káoszt testesíti meg, ahol a kívülállónak átláthatatlan módon, de mégis mindennek megvan a maga helye. A szobrász szíve csücske a restaurálás, hiszen ilyenkor egyszerre beszélget az anyaggal, és tiszteli az alkotó művészt.
2013.05.07. 09:01 |
Ablakba tett ecsetek, állványhoz támasztott fúró, az eresz alatt délcegen feszítő Varkocs György - Kocsis Balázs szobrászművész-restaurátor műhelye a szó vegytiszta értelmében a kreatív káoszt testesíti meg, ahol a kívülállónak átláthatatlan módon, de mégis mindennek megvan a maga helye.
![](/_user/0/Image/0000Tundi_2013/majus/kocsis/kocsisnagy1.jpg)
- Szerencsére nincs olyan rossz állapotban, mint a Csutora temetőből hozott kőfeszület, amin éppen most dolgozom - magyarázza Balázs, aztán egy ecsetet vesz a kezébe, és elkezdi tisztogatni a tőle jobbra lévő homokkő Krisztus vállát. Közben mesélni kezd a gyerekkoráról, a régi művészek és az anyag tiszteletéről.
A szobrászt már kisfiúként is a „rajztábla felett ette a fene”. Mivel nagypapája régészként kereste a kenyerét, ráadásul az édesanyja is a múzeumban dolgozott, ezért szinte evidens volt, hogy restaurátorként tanul tovább. A családi hagyományokat folytatva tíz évet a Fejér Megyei Múzeumban, utána GMK-ban dolgozott, később pedig egyéni vállalkozóként kereste meg a napi betevőre valót.
![](/_user/0/Image/0000Tundi_2013/majus/kocsis/kocsiskeret.jpg)
Mindig éppen olyan anyaggal dolgozik, ami megfogja. Előfordul, hogy nekiáll egy műnek, de közben abbahagyja, mert a réz vagy a kő a törésével, a formálódásával adja tudtára, hogy az ötlet még nincs teljesen kiforrva.
- Most már meg tudom tenni, hogy az egészet félreteszem egy kis időre. Húsz évesen erre nem voltam képes. Azóta rájöttem - valószínűleg a koromból kifolyólag - ha ennél a pontnál folytatom a munkát, akkor csak rontok az összhatáson. Emiatt most már csak akkor nyúlok a szoborhoz, ha hirtelen bevillan valami, és nem zavar, ha közben több hónap telik el - magyarázta a művész.
Balázs fantáziáját különösen izgatja az egyensúly és a tökéletesség. Számára igazi technikai kihívás, hogyan lehet egy rézszobor légiesen könnyed.
- A való életben sem olyan egyszerű megállni egy labdán, még a cirkuszi artistáknak sem. Az már egy másik kérdés, hogy az ember a kezdetektől fogva az egyensúlyt és a tökéletességet keresi, ezért különféle szerepeket játszik, ha beismeri magának, ha nem - magyarázta a feszület tisztogatása közben a művész, akinek a tudatosan ripacs szobrai ezt a jelenséget örökítik meg.
![](/_user/0/Image/0000Tundi_2013/majus/kocsis/kocsisnagy2.jpg)
A szobrász szíve csücske a restaurálás, hiszen ilyenkor egyszerre beszélget az anyaggal, és tiszteli az alkotó művészt.
- A tulajdonos hiába mondaná, hogy például ez a feszület legyen tulipiros, a hóna alatt masnival, nem tenném meg. Inkább el sem vállalnám a munkát, mert a háromszáz évvel ezelőtti kőfaragónak tisztelettel tartozom - magyarázta Balázs, aki szerint akármennyire is csavarjuk, egy restaurátornak a fő feladata az eredeti információ konzerválása, hogy az emberek kétszáz év múlva is az alkotói szándék lenyomatával találkozhassanak.