-
Nyolc nemzetiségi önkormányzat kezdte meg a munkát
Az új ciklusban összesen nyolc nemzetiségi önkormányzat képviselői kezdték meg munkájukat. A székesfehérvári kisközösségeket segítő testületek elnökeivel szerdán délután találkozott dr. Cser-Palkovics András.
2024.11.20. -
Lakossági fórum Öreghegyen
A közlekedés volt az egyik legfontosabb téma az Öreghegyi lakossági fórumon, ahova szerdán kora este Östör Annamária a 12. számú választókörzet önkormányzati képviselője várta a városrészben élőket. Szó volt arról, hogy várhatóan a jövő évi városi költségvetés tartalmazza majd a Nagyszombati felújításának első ütemét, a Pozsonyi út teljes felújítására pedig 2025 március végéig nyújtja be pályázatát Fehérvár.
2024.11.20. -
Fókuszban a pályaválasztás
Pályaorientációs napot rendeztek a Tóvárosi Általános Iskola tanulóinak. A fiatalok 8 fehérvári vállalattal ismerkedhettek meg a KÉPES program szervezésében.
2024.11.20. -
Pénteken nyit az adventi vásár
Az első adventi hétvége előtt már egy héttel korábban elkezdődik a karácsonyi készülődés Székesfehérváron, ugyanis pénteken nyitja meg kapuit az adventi vásár.
2024.11.20.
Konferencián mutatták be az Alba Innovár Okostanterem-programját a Városházán
Az Alba Innovár Okostanterem-programjáról hallhattak érdekfeszítő előadásokat kedden délután a Városháza Dísztermében a résztvevők. A konferencián többek között az Alba Innovár Mentorprogramjában résztvevők, az oktatók, pedagógusok, intézményvezetők és a helyi cégek, vállalatok vezetői is részt vettek. Új partnerként köszöntötték a Vörösmarty Mihály Könyvtárt és a Szent István Király Múzeumot, akik a jövőben szintén szorosabban működnek majd együtt az Innovárral.
A Vörösmarty Általános Iskolában is a terem kialakításával (a fenti képen) és az eszközök telepítésével kezdődött az okostanterem létrehozása, ahol többek között interaktív panelt, 3D nyomtatót, programozható robotokat (Spero Indi, Lego Spike) és speciális bútorzatot kapott az oktatási intézmény, majd az Alba Innovár és a Vörösmarty Általános Iskola együttműködésének keretében a pedagógusok – akik között alsós tanító, humán és természettudományos tantárgyat tanító tanár és informatikatanár is van – megismerkedtek az okostermi oktatási programba integrálható online alkalmazásokkal és eszközökkel.
Az Alba Innovár Digitális Élményközpontot 2017 nyarán hívta életre a város Önkormányzatával közösen a Székesfehérvár Fejlődéséért Alapítvány azzal a céllal, hogy az iskolások testközelből, robotokkal, informatikai és okoseszközökkel ismerhessék meg a digitális világot. Az Önkormányzat, valamint a helyi cégek és vállalatok összefogásának köszönhetően a program segítségével eddig kilenc okostanterem került átadásra.
„Ha van olyan dolog, amire Székesfehérvár büszke lehet a humán területen, akkor ezek közé tartozik mindaz, amit az Alba Innovár megtestesít.” – kezdte köszöntőjét dr. Cser-Palkovics András polgármester, majd arról beszélt, hogy manapság a köznevelésről és az oktatásról ritkán esik szó feszültségmentesen, azonban az Alba Innovár – ami igazi mozgalommá vált ebben a városban – nemhogy feszültséget nem generál, hanem kézzelfogható jövőképet ad a pedagógusok és a diákok számára egyaránt.
Fehérvár polgármestere kiemelte a módszertan fontosságát az eszközzel szemben, amit megerősít, hogy digitális élményközpont indulásánál használt eszközök mára elavultak, azonban a módszertan él, fejlődik és továbbra is irányt mutat. „Ez nem ment volna a székesfehérvári vállalatok és vállalkozások nélkül. Fontos, hogy a nemzetközi és magyar nagyvállalatok a mozgalom mellé álltak, és sok egyéb módon is segítik annak megvalósulását. Az Alba Innovár a Tankerülettel és a Szakképzési Centrummal is kiválóan dolgozik együtt, az intézményvezetők pedig nem csak megértették, de sürgették is a programhoz való csatlakozást.” – hangsúlyozta az összefogás erejét dr. Cser-Palkovics András, aki hozzátette, hogy ugyan kevés fehérvári általános iskola van, ahol még nincs okostanterem, azonban céljuk, hogy fenntartótól függetlenül valamennyi intézményben megvalósuljon egy-egy ilyen tanterem.
Dr. Cser-Palkovics András beszédében kiemelten köszönte a székesfehérvári pedagógusok hozzáállását. Az okostanterem ugyanis mit sem érne egy olyan szakembergárda nélkül, akik felvállalják a módszertant és folyamatosan tanulnak, segítik egymást. A polgármester elmondta: nagy felelőssége van az idősebb korosztálynak abban, hogy felkészítse a gyerekeket a világra. „Az őket tanító tanároknak adott esetben nem volt lehetőségük erről tanulni, ezért fontos ez a módszertan. A diákok ebben nőnek fel, nincs választásuk, egy buszbérletet vagy egy koncertjegyet sem tudnak majd vásárolni, ha ezeket nem tanulják meg.” – hangsúlyozta a városvezető, aki egyetlen negatívumként azt tudná felhozni a program kapcsán, hogy nem lett országossá téve. Jó hír viszont, hogy újonnan a Vörösmarty Mihály Könyvtár és a Szent István Király Múzeum is csatlakozott hozzá, így újabb közösségi terekkel bővült az Alba Innovár.
Az első előadást Laufer Tamás, a Székesfehérvár Fejlődéséért Alapítvány elnöke, az Alba Innovár vezetője tartotta az Okostanterem-program víziója címmel. Az előadás felidézte a néhány héttel ezelőtti észtországi látogatást, ahol az Alba Innovár csapata a helyi, digitalizációban élen járó oktatást tanulmányozhatta. „Nagy élmény volt az utazás, ahogy az egész Alba Innovár okostanterem-program is egy pozitív élmény, amit azzal a céllal hoztunk létre, hogy a gyerekeink többet érhessenek el és többet tanulhassanak, mint mi. A 21. században komoly sebességváltás történt, amihez nehéz volt csatlakozni Magyarországon; az Alba Innovár ezt szeretné gyorsítani.” – fogalmazott Laufer Tamás meglátása szerint az elmúlt három év alatt több minden történt az emberiséggel, mint az előtte lévő húsz évben. Visszafordíthatatlanul megváltozott a világ, a pandémia után még inkább utat tört a digitalizáció, megjelent a mesterséges intelligencia, ezek pedig rengeteg kérdést vetnek fel. Ahogy fogalmazott: nagyszerű érzés, hogy bekapcsolódhattak a város oktatási életébe, hiszen Fehérvár egy kiegyensúlyozott város, ahol mindenki harmonikusan tud együtt dolgozni, nem csak a látványos célokért, de a hosszútávú, ciklusokon átívelő sikerért is.
Az Alba Innovár sikeréhez hozzátartozik, hogy szervezetten biztosítanak ingyenes képzést, iskoláról iskolára járnak, projektnapokat tartanak, de még a nagyvállalatokat, kis- és középvállalkozásokat is elérik. Jelenleg többek között pályaorientációval, érzékenyítéssel, mesterséges intelligenciával is foglalkoznak, de szerveznek nyári táborokat, nyíltnapokat, és folyamatosan nagy a nyüzsgés a délutáni szakkörökön. A közeljövőben egy új kurzust, a kibervédelmi ismereteket szeretnék felvenni a repertoárba, hogy a diákok megtanulják az adatvédelem fontosságát. Nagy célkitűzésként fogalmazta meg, hogy a jövőben digitális oktatás technológus tanári pozíciót hozhassanak létre az intézményekben.
Laufer Tamás a számok nyelvén is összegzett: 6 év alatt több mint 31.000 ember vett részt az Alba Innovár programjain.
Török Szabolcs, a Székesfehérvári Tankerületi Központ igazgatója az Okostanterem-program integrálása a Tankerület szakmai munkájában című előadásában felidézte, hogy mennyit változtak maguk a digitális eszközök az elmúlt években. „Évekkel ezelőtt azt mondtam: nem tudjuk, milyen szakmára kell felkészítenünk a diákokat, mivel lehet, hogy az a szakma még nem is létezik. Hogyan lehet mégis nekiállni a felkészítésnek? Nem csak eszközzel, hanem módszertannal. A kooperatív módszerek, a csapatjáték megtanítása sokkal fontosabb, mint az egyéni képességek.” – hangsúlyozta az igazgató, majd megköszönte a kollégáknak, akik vállalták, hogy szembenéznek a digitális módszertan kihívásaival. Török Szabolcs elmondta, hogy a fenntartónak is van kihívása, miszerint úgy fogja össze az iskolákat, hogy valóban hálózatként tudjanak együttműködni. Manapság a munkaerőpiac is a csapatjátékot követeli meg, intézményi szinten is ezt kell előtérbe helyezni – fogalmazott az igazgató.
A délután további előadásiban Horváth Ádám, a Next – Oktatástechnológiai Szövetség elnöke a Digitális pedagógia kihívásokról beszélt, Gerse István, az Alba Innovár Digitális Élményközpont vezető oktatója pedig az idei tanévben okostanterem- és mentorprogramjáról tartott előadást. Végül Horváth Adrienn, a Vörösmarty Mihály Könyvtár leendő igazgatója ismertette a könyvtár Open Space programját, majd Pauszné Bodnár Beáta, az Élményközpont oktatója tartott beszámolót az észtországi tanulmányútról. A rendezvényt kerekasztal-beszélgetés zárta a munkaerőpiaci változásokról és az Okostanterem-programról.