Korszerű helyi energiaszolgáltató - beszélgetés Temesvári Balázs vezérigazgatóval

 A hőszolgáltatással, ingatlankezeléssel valamint társasházkezeléssel foglalkozó Széphő Zrt. vezérigazgatója 2012. február 1-jétől dr. Temesvári Balázs. Az elmúlt nyolc hónap tapasztalatairól, a cég életében beállt változásokról és a jövőbeni tervekről beszélgettünk. A  Széphő Zrt. alapvető feladata és célja Székesfehérváron a közszolgáltatás folyamatos és biztonságos fenntartása. A társaság ebben az évben is törekedett a biztos szakmai és gazdasági alapokon nyugvó közszolgáltatási tevékenység elvének érvényesítésére - mondta a cég vezérigazgatója.
2012.12.31. 09:41 |
 A hőszolgáltatással, ingatlankezeléssel valamint társasházkezeléssel foglalkozó Széphő Zrt. vezérigazgatója 2012. február 1-jétől dr. Temesvári Balázs. Az elmúlt nyolc hónap tapasztalatairól, a cég életében beállt változásokról és a jövőbeni tervekről beszélgettünk.
 
 Melyek voltak a legfontosabb, szervezetet érintő változások és a cég életét leginkább meghatározó, befolyásoló döntések?
 
 2012-ben a változó jogi és gazdasági környezetben a Széphő Zrt. alapvető feladata és célja Székesfehérváron a közszolgáltatás folyamatos és biztonságos fenntartása - különös tekintettel a Székesfehérvári Fűtőerőmű Kft. felszámolási eljárására. A társaság ebben az évben is törekedett a biztos szakmai és gazdasági alapokon nyugvó közszolgáltatási tevékenység elvének érvényesítésére. Átalakításra került a szervezeti struktúra. Új, háromlépcsős követeléskezelési rendszert vezettünk be a több százmilliós kintlévőség rendezéséhez, amellyel célunk nem csak a cég működőképességének megőrzése, hanem hosszabb távon egy fejlesztési alap megképzése, melynek segítségével a Széphő Zrt. fokozatosan a XXI. századi értelemben vett, korszerű helyi energiaszolgáltatóvá válhat.
 Gyakran éri a céget az a vád, hogy nagyon magas távhőárakat állapít meg?
 
 A lakossági szférában a Széphő gyakorlatilag nincs ráhatással a díjak alakulására. A lakossági felhasználóknak és külön kezelt intézményeknek nyújtott távhőszolgáltatás (fűtés és használati melegvíz) díját - mint legmagasabb hatósági árat - és azok szerkezetét a Magyar Energia Hivatal (MEH) javaslatának figyelembe vételével az árhatósági jogkört ellátó Nemzeti Fejlesztési Miniszter állapítja meg. Az NFM legutóbbi rendelete értelmében a lakossági távhődíjak egységesen, 10 %-kal csökkennek 2013. január 1-jétől kezdődően.
 
 Mi a költségmegosztók tényleges szerepe a távfűtési rendszerekben? Alkalmazásuk inkább előnyös vagy hátrányos az ügyfelek, illetve a szolgáltató szempontjából?
 
 A fűtési költségmegosztó nem hőfogyasztásmérő, nem hitelesített eszköz, ezért önmagában nem lehet vele hőmennyiséget mérni és elszámolni. Segítségükkel a hőközpontban mért közös hőfelhasználás arányosan leosztható az egyes radiátorokra, illetve lakásokra. A leolvasásokat, kiértékeléseket és elszámolásokat a költségmegosztással foglalkozó szolgáltatók végzik a társasházak megbízásából, átadva az elszámolási adatokat, beleértve az egyénenkénti elszámolási értesítőket is. A fűtési idény végi elszámolás során a fűtési idényben kiszámlázott hőköltség újraelosztása történik meg. Ez pénzügyileg közvetlenül és kizárólag az épületrész tulajdonosait érinti. Fontos, hogy a Széphő a társasház kérésére, a fűtési időszakot követően a költségmegosztók adatai alapján, az egyszer már jogosan a lakások légtérfogata alapján kiszámlázott fűtési díjat újból felosztja pozitív és negatív előjelű elszámoló számlák kibocsátásával. Természetesen, mivel a számla kibocsátója a távhőszolgáltató, az ügyfelek ránk haragszanak, holott a most működő rendszerrel éves szinten a Széphő is több tízmillió forintot veszít.
 
 Hogyan látja a Széphő Zrt. a távhőszolgáltatás vagy tágabban az energetikai fejlesztések jövőjét a városban?
 
 Stratégiai célunk, hogy Székesfehérvár számára hatékony és korszerű technikai berendezésekkel, a XXI. század elvárásainak megfelelően, környezetkímélő módon szolgáltasson energiát. Ezt a célt egy átfogó, városi - bizonyos vonatkozásaiban járási – szintű, a távhőszolgáltatáson túlmutató energetikai stratégia elkészítésével kívánjuk megalapozni. Ezen az önkormányzati tulajdonú cégek közös munkájával életre hívott tervdokumentumon keresztül szeretnénk elérni azt, hogy a város érdekében hosszú távon úgy tervezzük az egyes energetikai beruházásokat, hogy azok képesek legyenek a helyi fejlesztési lehetőségeket - az egyes projekteket egymásra építve - maximálisan kihasználni, a párhuzamos kapacitások, és az erőforrások pazarlását pedig elkerülni. A tervezetet a Széphő Zrt. fejlesztési, beruházási tevékenységére vonatkozóan, mint iránymutatást kívánjuk kezelni azzal, hogy rendszeres időközönként - akár a technológiai fejlődés, akár a támogatási rendszer változásai miatt - a tartalmát felülvizsgáljuk. Záró gondolatként megjegyzendő, hogy a program egyfajta eszköz és jogosultság különböző fejlesztési források városi vérkeringésben történő mozgósítására. Egyrészt a működő tőke felé egyfajta kiajánlásként értelmezhető, a befektetői tőkevonzás egyik sarkalatos eszköze. Másrészt a stratégia elkészítését ösztönzi az Európai Unió, elkészítése feltétele például az Intelligens Energia Európa Program kínálta támogatási források elnyerésének. Járulékos hasznaként pedig az nevesíthető, hogy közvetetten hozzásegíti a térség szereplőit az energiatudatos fejlesztési szemléletmód alkalmazásához, az e tekintetben is racionális fogyasztó megteremtéséhez.