Letette új fehérvári gyárának alapkövét a Howmet-Köfém Kft.

Az új létesítménnyel a cég jelentősen megnöveli majd a préskovácsolt alumínium Alcoa Wheels kerekek gyártási kapacitását, amely a vállalat legkönnyebb nehéz tehergépjármű- és autóbusz-kereke. A 9,26 milliárd forint összértékű beruházáshoz a magyar állam 3,159 milliárd forintos készpénztámogatással járult hozzá.
2020.10.05. 20:33 |
Letette új fehérvári gyárának alapkövét a Howmet-Köfém Kft.

A 9,26 milliárd forintos beruházást a magyar állam 3,156 milliárd forinttal támogatja.

Hétfőn délután Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, Vargha Tamás államtitkár, országgyűlési képviselő, dr. Cser-Palkovics-András polgármester és Katus István, a Howmet-Köfém Kft. ügyvezetője közösen rakták le a Howmet Aerospace új keréktermék gyárának alapkövét a Howmet-Köfém Kft. székesfehérvári telephelyén. 

A Howmet Aerospace 1993 óta van jelen Magyarországon, amikor a társaság felvásárolta a Székesfehérvári Könnyűfémmű (Köfém) részvényeinek többségét. Itthon a Howmet Aerospace kovácsolt alumíniumkerekeket, repülőgépmotorokat és ipari gázturbina alkatrészeket, mérnökileg magas szinten megalkotott, különféle ötvözetekből készült szerkezeteket gyárt repülőgépek, illetve kötőelemeket az űripar számára. A Howmet Aerospace mintegy 1200 embert foglalkoztat két helyszínén, Székesfehérváron és Nemesvámoson. A vállalat 1996-ban hozta létre globális szolgáltató központját Székesfehérváron, amely immáron globálisan nyújt pénzügyi és adminisztratív támogatást a Howmet Aerospace telephelyeinek. A társaság 1993 óta több mint 8 millió dollárt fektetett közösségi kezdeményezésekbe.

A Howmet keréktermék üzletága csaknem 25 évvel ezelőtt lépett be az európai kereskedelmi szállítási piacra, mindössze 32 fővel, azóta ma Magyarországon több mint 600-ra nőtt az alkalmazottainak a számai. A Howmet-Köfém Kft. zöldmezős beruházása jelentősen növeli majd a cég székesfehérvári pozícióját, ugyanis az új létesítmény 2021 végére várható beindításával csaknem 90 új munkahelyet teremthet majd a régióban.

A Howmet-Köfém Kft. 2018-ban kezdte építeni legújabb üzemét, amely nemrégiben készült el közel 40 milliárd forintból. Emellé létesítik az újabb üzemet, amellyel tovább bővítik termelési kapacitásaikat. A mai alapkőletételen Katus István elmondta, hogy már a 2018-ban megkezdett gyárépítésnél is komoly munkaerőpiaci problémákat tapasztaltak, éppen ezért a tervezésnél a meglévő kollégáik képzésével, automatizálással számoltak: „A piacon jelenleg elérhető leginnovatívabb technológiáját telepítik be a most épülő üzemünkbe is. Így nyugodt szívvel jelenthetem ki, hogy a világ legmodernebb keréktárcsa-gyára fog elkészülni. A manapság divatos ipar 4.0, mesterséges intelligencia, smart manufacturing szavak ebben a gyárban nem pusztán szlogenek, hanem megvalósult tények lesznek.” Az új technológiáról a Howmet Wheel Systems alelnöke, a Howmet-Köfém Kft. ügyvezetője úgy fogalmazott: "Kerekeink segítenek az ügyfeleknek az úgynevezett hasznos teher növelésében, miközben ezzel egyidőben üzemanyagot takarítanak meg, és csökkentik a karbantartási költségeket. A flották egyre inkább a könnyű, strapabíró kerekeink felé fordulnak, ez a bővítés segít leküzdeni a folyamatosan növekvő keresletet."

Dr. Cser-Palkovics András azt mondta, hogy olyan időszakot élünk, amikor egy új beruházás fontosabb, mint bármikor máskor volt. „Ha megnézzük Székesfehérvár gazdaságát, akkor láthatjuk, hogy 2010 és 2018 között nagyjából megduplázódott a gazdasági volumen, amely előrelépés 2019-ben és 2020 elején is folytatódott. Ez az esztendő azonban teljesen mást hozott. A mai alapkőletétel éppen ezért a jövőbe, Magyarországba, és azon belül Székesfehérvárba vetett bizalom jelképe is.” A polgármester köszöntőjében megragadta az alkalmat arra is, hogy Székesfehérvár civil szervezetei, iskolái és kórháza nevében is háláját fejezze ki az Arconicnak, a Köfémnek és alapítványainak azért a társadalmi felelősségvállalásért, amellyel évről-évre hozzájárulnak a közösség fejlődéséhez.

Vargha Tamás, a térség országgyűlési képviselője beszédében megköszönte a vállalatnak, hogy a Kormány partnereként a pandémia ellenére előrelátóan elkezdik a beruházást,és már a járvány utáni időszakra koncentrálva erősítik ezzel a sajátjuk mellett az ország gazdasági pozícióját is

„Hetvenegy magyarországi nagyvállalat 207 milliárd forintnyi beruházást indít a versenyképesség-növelő támogatási programban munkavállalói megtartása, illetve a létszám növelése érdekében.” – jelentette be Szijjártó Péter a Howmet-Köfém Kft.-nél, amely elsőként kapta meg a kormánytámogatást. A külgazdasági és külügyminiszter a támogatásból épülő csarnok alapkőletételi ünnepségén arról beszélt, hogy a világjárvány idején a Kormány nem a munkanélküliség finanszírozását, hanem az ezzel szembeni harcot tűzte ki céljául, amelyben sok vállalat kötött velük szövetséget. Mint mondta, a beruházás tovább erősíti majd Magyarország pozícióját a világ autóiparában: „Ma, dacára annak, hogy Magyarország csak 92. a világon lakosságszám tekintetében, 19. helyen áll az autóipari exportőr országok világranglistáján. Ma itthon, az autóiparban 175 ezren dolgoznak, az ágazat pedig egy 12 százalékos növekedést mutatott a tavalyi év során. Ez a beruházás természetesen erősíti Székesfehérvár pozícióját is. A város az egyik legvonzóbb beruházási célpont, és a városvezetéssel folytatott tárgyalások azt vetítik előre, hogy ez a jövőben is így marad majd.”

A ceremónia végén Szijjártó Péter, Vargha Tamás, dr. Cser-Palkovics András és Katus István együtt tették le az gyár alapkövét, amely alatt egy időkapszulát is elhelyeztek. Ebbe a Fejér Megyei Hírlap mai száma, valamint Alcoa® Wheels logóval ellátott nyakpánt, kulcstartó, matrica és szájmaszk kerültek.

Az Alcoa® Wheels kerekek egy darab kovácsolt alumíniumból készülnek, így akár 51% -kal könnyebbek és ötször erősebbek, mint az azonos méretű acél kerekek, ezzel növelve a hasznos teherkapacitást és az üzemanyag-hatékonyságot. Az acélkerékről történő áttérés Alcoa® Wheels keréktárcsákra egy normál teherautó és pótkocsi kombináció esetén akár 204 kilogramm megtakarítást jelenthet, valamint 13,3 metrikus tonnával csökkentheti a CO2-kibocsátást a kerekek élettartama alatt. A városi buszok esetében a Howmet Alcoa® Wheels keréktárcsáit illető technológiai megoldásainak köszönhetően a súlymegtakarítás javítja az üzemanyag-hatékonyságot és segít kibővíteni az elektromos buszok hatótávolságát. A kerekek különféle felületi kezelésekkel érhetőek el, beleértve a könnyen karbantartható, korrózióálló Dura-Bright® EVO-t. Mindemellett pedig a MagnaForce® ötvözet az ipari szabványhoz viszonyított 17 százalékos hozzáadott szilárdsággal még erősebb kereket eredményez, amely kategóriájában az Ultra ONE® alumínium kereket a legerősebbé teszi.

Gazdaság

  1. XVIII. Fejér vármegyei Prima Díj

    A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének Fejér Vármegyei Szervezete tizennyolcadik alkalommal adta át a Fejér Vármegyei Prima díjakat, az elismeréseket idén is olyan személyek, illetve intézmények vehették át, akik a saját területükön maradandót alkottak. A Prima díjat idén Prof Dr. Györök György egyetemi tanár, Janota Zoltán tizenkilencszeres Ironman,  Dr. Szekeres Ferenc szájsebész szakorvos és Dr. Gruiz Andrea gyermekorvos vehette át. Az ünnepség keretében adták át az idei "Év Vállalkozója" díjakat is. 

    2024.11.22.
  2. Openhouse iroda nyílt

    Pénteken délelőtt ünnepélyes keretek között nyitották meg az Openhouse Ingatlan hálózat székesfehérvári franchise partnerének új irodáját a Távirda utca 39. szám alatt. A cég, amely bérleményből költözött saját tulajdonú ingatlanba, az elmúlt években piacvezető lett a városban és sikeresnek mondhatja magát mind a hitel-, mind pedig az ingatlan üzletágban.

    2024.11.22.
  3. Hackaton győztesek

    24 csapat jelentkezett az ország számos pontjáról az idei Harman Hackathon ötlet- és prototípusfejlesztő versenyre, amelynek döntőjében nyolc középiskolai és nyolc egyetemi csapat mérkőzött meg 24 óra alatt. A legjobb, a közlekedésben résztvevők biztonságát növelő műszaki eszközöket a székesfehérvári egyetemisták alkotta KÁVÉ és a pécsi középiskolások alkotta SLEEP készítette.

    2024.11.16.
  4. 3. Harman Hackathon

    24 órája van a csapatoknak, hogy környezetére reagáló közlekedésbiztonsági eszközt találjanak ki és készítsék el a működő modelljét - elindult a 3. Harman Hackathon döntője. A nyolc egyetemi és nyolc középiskolai csapat a Sóstói Stadionban lázas munkával tölti majd az előttünk álló éjszakát, hogy szombaton bemutathassa a működő modellt, illetve a termék portfólióját a zsűri előtt.

    2024.11.15.