Liftek a városban - 2020-ig el kell végezni a felújítást

Kevés az olyan lift a városban, amit nem kell biztonság- osabbá tenni attól függetlenül, hogy a fehérvári liftek állapota az országos átlag feletti. 2014. júniusában adott ki a kormány egy olyan rendeletet, amely meghatározza a húsz évnél idősebb felvonók korszerűsítési feltételeit. A beruházásokat 2020-ig mindenhol el kell végezni, amit a közös költségből finanszíroznak a felvonós lakóházakban.
2015.01.29. 08:52 |
Kevés az olyan lift a városban, amit nem kell biztonságosabbá tenni. 2014. júniusában adott ki a kormány egy olyan rendeletet, amely meghatározza a húsz évnél idősebb felvonók korszerűsítési feltételeit. A beruházásokat 2020-ig mindenhol el kell végezni, amit a közös költségből finanszíroznak a felvonós lakóházakban.
A legtöbb fehérvári liftben szükség van felújításra, a Lakásbérlők és Lakástulajdonosok Érdekvédelmi Egyesületének elnöke azonban azt mondja, váratlanul érte az üzemeltetőket a követelmény és nincsenek felkészülve ekkora mértékű kiadásra. A felújítások elengedhetetlenek és életvédelmi célt szolgálnak, de a szabályozás váratlanul éri a társasházakat - mondta Tőgl Lászlóné.
 
Az Albalift a fehérvári liftek több mint felének végzi a karbantartását. Felvonó szakértőjük úgy véli, nem váratlan a szabályozás. Kész Ottó azt mondja, 2005-ben a szakma már elfogadott egy uniós irányelvet, de forrás és hazai szabályozás hiányában nem történt változás. Ennek ellenére, ahol az üzemeltetők engedték, a felújításokat már 10 éve így végzik el. Az általuk karbantartott 260 felvonóból egyébként 230-ban van szükség valamilyen felújításra.
 
A fehérvári liftek állapota egyébként az országos átlag feletti - mondja Kész Ottó. A vállalkozásuk által karbantartott liftek esetében a kötelező korszerűsítések 30 százalékát végezték el a lakásfenntartó szövetkezetnél és 50 százalékát a tóvárosi szövetkezetnél, de a szakember szerint hasonló a helyzet a másik kétszáz felvonó esetében is, amelyeket más vállalkozások tartanak karban a városban. Egy új lift ára körülbelül tízmillió forint, de ahhoz, hogy biztonságosabbá tegyék a felvonókat, ennek az összegnek a 25-30 százaléka is elég, attól függően, hogy milyen állapotban vannak a berendezések.