-
Szrnteste Sárpentelén
Jézus születését a legszebb ünnepünkként tartjuk számon. Székesfehérvár határában, Sárpentelén zajló csodás karácsonyi ünnepségek emlékeit Széchényi Zsigmond aranytollú író és vadász örökítette meg Csordapásztorok című írásában.
2024.12.24. -
Lucától vízkeresztig
A karácsonyi ünnepkör népszokásainak színes, különleges, már-már kimeríthetetlennek tűnő tárházából válogattunk néhány érdekes darabot. A legtöbb hagyomány ma már csak a múzeumokban vagy egy-egy családi örökségként felemlegetett történetben van jelen. Lukács László néprajzkutatót hívtuk segítségül.
2024.12.24. -
Köszönet a mentősöknek
Székesfehérvár közössége nevében mondott köszönetet Mészáros Attila alpolgármester és Östör Annamária egészségügyi, sport- és társadalmi fenntarthatósági tanácsnok az OMSZ Székesfehérvári Mentőállomásán a mentős dolgozóknak, akik az ünnepek alatt megerősített szolgálatban teljesítenek szolgálatot.
2024.12.23. -
A szeretet lángja
A betlehemi Születés Bazilikában őrzött örökmécses lángjából meggyújtott lámpás tüzének segítségével lobbantotta lángra a város adventi koszorújának negyedik gyertyáját dr. Cser-Palkovics András polgármester és Spányi Antal megyéspüspök. Az Alba Regia Vegyeskar csodálatos koncertje alatt egy kis hóesés is vidámságot, örömet csalt az arcokra.
2024.12.22.
Lucától vízkeresztig – érdekességek a karácsonyi ünnepkörből
Az adventi koszorú nem olyan régi szokás
Az advent latin kifejezés, mely az „adventus domini”, azaz az „úr eljövetele” kifejezésből származik. Ez az időszak régebben kisebb-nagyobb népszokásokkal telt, melyekből az adventi vasárnapok gyertyagyújtását ma is tartjuk. Az adventi koszorú hagyománya Németországból ered: a lutheránusoktól terjedt át a cseh, osztrák, magyar katolikus vidékekre is. Nem olyan régi szokás: nálunk az 1930-as években kezdett el terjedni, de robbanásszerű népszerűsége a kilencvenes évektől tapasztalható. Köszönhető ez a kereskedelem nyitottabbá válásának és annak, hogy a rendszerváltozás után a vallási hagyományok ápolása is látványosabbá válhatott.
A remény a fénnyel kezdődik!
A karácsonyi ünnepkör advent első vasárnapjával kezdődik, és vízkereszttel ér véget. Advent előtt volt még egy utolsó mulatság, az András-bál, de advent idején már a kereszténység legnagyobb ünnepére böjttel készültek az emberek. Jézus születésének ünnepe a téli napforduló időpontja, amit már az ősi kultúrákban is számon tartottak az emberek. Az egyiptomiaknál, a görögöknél, a rómaiaknál is tudták, hogy december 22-ig a nyár közepétől kezdve egyre rövidülnek a nappalok, akkor ez megfordul, és hosszabbodni kezdenek. Az adventi böjt eredetileg hathetes időszak volt, az ortodoxok hívők körében, például a románoknál, meg is maradt ez a hat hét. Nálunk, a nyugati egyházban ez négy hétre csökkent, és arra hivatott, hogy az isteni szeretetet megtestesítő Krisztus születésének ünnepére lélekben és testben is megtisztuljanak a hívek.
Időjárásjóslás egy évre előre!
Az egyre világosodó várakozást a december tizenharmadikai Luca-nap is jelzi, hiszen Luca név a lux, vagyis a latin fény szóból ered. A régi római naptár szerint erre a napra esett a téli napforduló, így határnapként és dologtiltó napként tartották számon, amihez sok hagyomány, rituálé társult. Ezeket a naptár megváltozásával sem hagyták el. Így lett a rengeteg népszokással, varázslással nevezetessé tett Luca-nap a karácsonyt megelőző népi rituálék ünnepe. Az egyik legérdekesebb a korabeli időjárásjóslás, másnéven a Luca-kalendárium. Ennek lényege, hogy a Luca-nap és a karácsony közti időszakban megfigyelték és följegyezték, melyik nap milyen idő volt. Szeles, esős, napos, enyhe, hideg és így tovább, egészen szentestéig. Aztán fogták, és az eltelt tizenkét nap időjárását rávetítették a következő tizenkét hónapra: egy nap egy hónap az évből. Így kapták meg a következő év időjárás-jelentését. Gondoljunk bele, hogy egy földművelő embernek milyen létfontosságú volt a termést befolyásoló időjárás! Nyilvánvaló, hogy szerették volna megtudni, gazdasági szempontból milyen év vár rájuk.
„Olyan Luca-kalendáriumot is őriznek a néprajzi múzeumban, amit hivatalban gépeltek le az asszonyok írógéppel, ennyire komolyan vették, majd a következő évben ellenőrizték, hogy bevált-e az előrejelzés.” – meséli Lukács László. Készítettek annak idején fokhagymából is ilyen kalendáriumot: tizenkét gerezd fokhagymát kitettek, belehasítottak minde gerezdbe, és ebbe a hasadékba tettek egy-egy szem sókristályt. Azt figyelték, hogy a só hogy viselkedik a fokhagymában. Ha gyorsan felolvad benne, akkor a fokhagymagerezddel jelzett hónap esős lesz. Ha egyben marad a kristály, az száraz hónapot jelent.
Ki hozza a karácsonyfát?
A legelterjedtebb az, hogy a Jézuska hozza a feldíszített karácsonyfát. Erdélyben azonban ugyanez a feladat már az angyalokra hárul, vagy ha nem az angyalok hozzák a fát, akkor az aranycsitkó.
„Azt mondják a gyerekeknek, hogy egy kis csikó hozza nekik. Az aranycsitkó eredetileg nem is karácsonyfát hozott, mert ez a legendás csikó már akkor létezett, amikor Erdélyben még nem állítottak karácsonyfát, hiszen ez a szokás csak a tizenkilencedik században terjedt el. Az aranycsitkó volt az, aki az ajándékot – ami akkoriban egy kis dió, alma, mézeskalács vagy valami finomság volt – beöntötte az ablakon a gyerekeknek.” – magyarázza a néprajzkutató. Erdély protestáns vidékein csak később terjedt el, hogy a karácsonyfát a Jézuska hozza, de van, ahol még tartja magát az aranycsitkós változat.
Ha nem István vagy, legalább János legyél!
Régen nagyon sok férfi viselte az István vagy a János nevet, számukra a karácsony dupla ünnep volt. A névnapokat ugyanis komolyan vették, főleg akkor, ha némi mulatozással társulhatott. A karácsony második napjára eső István-napi köszöntések nagyon jellegzetesek voltak. Ekkor már a szőlőben, a pincékben is tartottak összejöveteleket.
„Ide az Istvánok és köszöntőik, főleg férfiak mentek, rokonok, testvérek, sógorok, hogy pincebeli mulatozást, úgynevezett pinceszert rendezzenek.” – mondja Lukács László.
Ez a nap egyházi ünnep is, hiszen István vértanúra emlékeztek a templomokban ilyenkor, akit hitéért a Római Birodalomban a keresztényüldözés idején megköveztek. Róla kapta nevét a mi Szent István királyunk is, ez a magyarázata annak is, hogy Magyarországon nagyon sok Szent István-templom van.
Még híresebb karácsony harmadik napja, a János-nap. Ekkor jártak a legények házról házra, hogy a Jánosokat különböző énekekkel, rigmusokkal köszöntsék, és persze mindenhol megkínálták őket egy kis itallal. János-napkor szokott lenni a borszentelés is a templomokban. Ilyenkor a bortermelő gazdák – Fejér megye majdnem minden községében – egy-egy üveg bort vittek a reggeli misére, melynek végén a pap megszentelte a bort. Ebből a szenteltborból aztán egy-egy kortynyit minden hordóba öntöttek a pincében, hogy az megvédje a megromlástól. A szentelt bor egy részét eltették, és járvány, betegség idején egy-egy kortyot adtak a betegnek.