-
Nyolc nemzetiségi önkormányzat kezdte meg a munkát
Az új ciklusban összesen nyolc nemzetiségi önkormányzat képviselői kezdték meg munkájukat. A székesfehérvári kisközösségeket segítő testületek elnökeivel szerdán délután találkozott dr. Cser-Palkovics András.
2024.11.20. -
Lakossági fórum Öreghegyen
A közlekedés volt az egyik legfontosabb téma az Öreghegyi lakossági fórumon, ahova szerdán kora este Östör Annamária a 12. számú választókörzet önkormányzati képviselője várta a városrészben élőket. Szó volt arról, hogy várhatóan a jövő évi városi költségvetés tartalmazza majd a Nagyszombati felújításának első ütemét, a Pozsonyi út teljes felújítására pedig 2025 március végéig nyújtja be pályázatát Fehérvár.
2024.11.20. -
Lakossági fórum Öreghegyen
Az Öreghegyen, Csalán élők problémáira, kérdéseire adott választ Östör Annamária lakossági fórumán. Az eseményen beszámoltak a jövőbeli tervekről, felújításokról is.
2024.11.21. -
30 éves a Zeneturmix
Több rádiót is megjárt már, de még mai napig él és népszerű Kiss György műsora, a Zeneturmix. A Vörösmarty Rádión minden vasárnap hallható összeállítás egyrészt a helyi értékekre fókuszál, másrészt az 1980-as évek diszkózenéit eleveníti fel.
2024.11.21.
Megnyílt az Ikarus kiállítás Székesfehérváron
A kiállításban láthatjuk Finta László, Smiedt Kázmér, Lassú Gábor, Rózsa László, Szini Béla és még sok más tervező gördülő legendáit.
Igazi időutazásban lehetett része a fehérváriaknak ma, hiszen nem sokkal három órát követően egymás után érkeztek meg az Ikarus buszok az elmúlt fél évszázadból a Belvárosba. A Közlekedési Múzeumból érkezett, valamint a fehérvári magántulajdonban lévő személyszállító járművek nyitott ajtókkal és sok-sok történettel várták az érdeklődőket. Nagyszülők, az Ikarus gyár egykori dolgozói meséltek unokáiknak arról, hogyan is készültek annak idején ezek a járművek. Sokan idézték fel utazással kapcsolatos élményeiket, és persze az old timer és autóbusz-rajongók sem hiányozhattak az eseményről.
Az Ikarus buszok szerepe a magyar közlekedésben máig meghatározó, a budapesti és a székesfehérvári gyáregységekben készült típusok több mint fél évszázadon keresztül feltartóztathatatlanul hódítottak nem csak a hazai piacon, hanem a világ számos országában is. A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum és a Szent István Király Múzeum együttműködve egy olyan kiállítást hozott létre, amely méltó emléket állít a számos kiváló Ikarus-tervező munkássága előtt.
A kiállítás a Szent István Király Múzeum Országzászló téri kiállítóhelyén tekinthető meg július 21-ig.
„Városunk elmúlt évtizedei, de a jelen ipara is elképzelhetetlen lett volna az egykor volt nagy üzemek, köztük az Ikarus és az ott dolgozók nélkül. A több mint fél évszázad alatt 300 ezer autóbusz gördült ki a Vásárhelyi úti kapun, s vitte világszerte a fehérvári buszgyártás jó hírét.” - kezdte köszöntőjét Székesfehérvár polgármestere. Dr. Cser-Palkovics András hozzátette, ahogy e tárlaton most visszatekintünk a történetiségbe, látva a képeket és a maketteket, biztos vagyok abban, hogy valamennyien fel tudunk idézni egy-egy Ikarus buszhoz kapcsolódó történetet. „Nekünk, fehérváriaknak nemcsak az utazást jelenti e név, hanem annál sokkal többet. Munkahelyet, családot, barátokat, ünnepeket. Külön öröm számomra, hogy a családokat segítő háttérintézmények, valamint a kulturális- és sportélet is megjelenik ezen a kiállításon. Az értékek megőrzése mindannyiunk közös feladata.” A városvezető kiemelte, nincs olyan fehérvári család, amelyik ne kötődött volna, vagy kötődne valamilyen szállal az Ikarushoz. „Nagy boldogság és öröm, hogy a buszgyártás újraindult. Mára pedig elmondható, hogy az Ikarus bizonyította: a nemzeti buszgyártáson belül olyan partnerei az államnak, majd később az önkormányzatoknak, amely képes az autóbuszokat megtervezni, azokat legyártani és határidőre forgalomba helyezni, azaz szakemberek segítségével a teljes folyamatot végigvinni.” Reményét fejezte ki, hogy egyszer újra Székesfehérvár közösségi közlekedésében is új, korszerű Ikarus-buszok futnak majd.
„Az Ikarus örökség gondozása a Közlekedési Múzeum kiemelt missziója, ennek jegyében egy tucatnyi autóbuszt vettünk a gyűjteménybe az elmúlt másfél évben és dolgozunk az Ikarus fotóarchívum feldolgozásán, valamint az egykori tervezőkkel folyó interjúk készítésén is. A székesfehérvári Ikarus járműgyártást bemutató kiállításunk is ebbe a sorba illeszkedik és majd az Északi Járműjavítóban újjászülető új állandó kiállításunkban is nagy hangsúlyt fogunk fektetni a hazai ipari örökség és az Ikarus történetének bemutatására. Szeretném megköszönni a közlekedési vállalatoknak és szervezeteknek is, hogy felhívásunkra csatlakoztak hozzánk és egy valódi Ikarus-konvojjal érkeztünk meg a megnyitóra a budapesti Hősök teréről a székesfehérvári Országzászló térre.” – mondta Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója az ünnepélyes megnyitón.
Pokrovenszki Krisztián, a Szent István király Múzeum intézményvezetője köszöntőjében előadta, hogy a két múzeum kooprodukciójában megszületett kiállítás az Ikarus busz történetén, jellegzetes típusain, fejlődésének bemutatásán keresztül igyekszik átadni azt a büszkeséget, amit az Ikarus buszok adtak országunknak, városunknak, ezen belül a gyár volt és jelenlegi dolgozóinak.
A székesfehérvári autóbusz- és járműgyártás mozzanatait a kiállítás az egykori Általános Mechanikai Gépgyár 1963-as Ikarus Karosszéria és Járműgyárhoz való a csatlakozásától eleveníti fel. A tárlat külön értéke, hogy az önálló székesfehérvári autóbusz tervezéssel kiemelten foglalkozik, bemutatva a járművek gyártásának a két gyár közötti megosztását, a tömegtermelés elindításának nehézségeit, a munkaszervezés javítását célzó újító és brigádmozgalmak munkáját, sőt a látogatók a székesfehérvári gyár „utóéletébe” illetve napjainkban végzett tevékenységébe is bepillantást nyerhetnek.