-
Aranyecsettel festenek
Egy közösséghez tartozni jó dolog. Hát, még ha ez egy olyan, állandóan mozgásban lévő csapat, amelynek tagjai hétről hétre bejárhatják a világot az óceánoktól a sűrű erdőkön át a legmagasabb hegycsúcsokig.
2024.08.02. -
Operametal és extrém arcok
A FEZEN fesztivál nyitónapjára érkezett az Avantasia, a fantasy-metal projekt ötletgazdája, Tobias Sammet az Edguy-jal már játszott Székesfehérváron. Szintén a nyitónapra érkezett Angliából a Cradle Of Filth, az extrém metal egyik legismertebb zenekara, akik több mint 30 éve járják a világ színpadait.
2024.08.01. -
Legyél te is Albás!
Az Alba Regia Alapfokú Művészeti Iskola ismét felvételt hirdet az Alba Regia Táncegyüttes utánpótlás csoportjaiba. Szeretettel várja néptánc tagozatára azokat az iskolás gyermekeket, akik egy jó csapatban, családias légkörben szeretnének rendszeresen mozogni, táncolni. Visszavárják a tanulmányaikat már náluk folytató diákokat is.
2024.08.01. -
Elkezdődött a FEZEN
Szerdán a Fehérvár nagyszínpadon a Parno Graszt, Beton Hofi, a Carson Coma és a Belga játszik a Harman Main Stage-en pedig a Lord, az Ossian és az Avantasia nyitotta a FEZEN-t. Ahogy az elmúlt 27 évben, úgy idén is egy műfajilag rendkívül sokszínű fesztivál várja a Székesfehérvárra érkezőket egészen szombat hajnalig.
2024.07.31.
Mikor és hogyan kell féktárcsát cserélni?
Egy nem megfelelően működő fékrendszer élet- és balesetveszélyes, így nem szabad elhanyagolni a dolgot, a szervizelésével rendszeresen foglalkozni kell. Nézzük meg, milyen gyakran érdemes ellenőriztetni a fékrendszert és mikor kerüljön sor a féktárcsa cseréjére!
Ezek a féktárcsa jellemzői
Egy gépkocsi fékrendszerét számos alkatrész alkotja: a féktárcsa, a fékbetét, a féknyereg, a fékpofa, a fékrásegítő, valamint a fékerőszabályzó és a fékmunkahenger. Ezek közül bizonyos részek - a féktárcsa, a fékbetét, a fékpofák és a fékdob - jobban kopnak, így ezek hamarabb meghibásodhatnak. Ezek közül is a leggyakrabban a témánk középpontjában lévő féktárcsa szorul cserére.
A féktárcsa a fékrendszer részét képezi, a fékezésért és a megállásért felel. Mivel a féktárcsát folyamatosan hő éri, masszív, ellenálló anyagból kell készülnie, ez lehet szén, öntöttvas vagy pedig kerámia. A féktárcsa lehet szellőző és nem szellőző. A szellőző két tárcsából áll, melyek között van egy kis rés, a nem szellőző pedig egy szilárd rész perforációkkal, résekkel vagy éppen anélkül. A perforáció szerint a féktárcsa lehet mély lyukakkal ellátott (mely lehetővé teszi a hosszabb működést) vagy a tárcsán lévő lyukakkal rendelkező, amely hatékony hűtést tesz lehetővé, elvezeti a kipufogóból kibocsátott gázt és az egyéb égéstermékeket, ám egyáltalán nem tartós.
A féktárcsa cserét meghibásodás nélkül is érdemes minden második fékbetét váltásnál végrehajtani, tehát kb. 30.000-40.000 kilométerenként. Természetesen bizonyos tényezők hozzájárulhatnak ahhoz, hogy ennél gyakrabban kelljen, a csere ideje függ például a vezetési stílustól, a domborzati viszonyoktól és attól is, mennyire van leterhelve az autó. Annak a kocsijában, aki sportosan vezet vagy hegyvidéken lakik, ezért a lejtőkön gyakrabban kell fékeznie, hamarabb elhasználódik az alkatrész. Ugyanez igaz a hidegebb éghajlaton élőkre is. Egy jól megpakolt autó nehezebben fékezhető, így a rakomány súlya is jobban terheli a féktárcsát.
Ekkor érkezik el a féktárcsa csere ideje
A fékcsere akkor válik elkerülhetetlenné, amikor a kopás eléri azt a pontot, amikor a féktárcsa már nem képes a gyári előírásoknak megfelelően megbirkózni a terheléssel. Minden gyártó megadja ugyanis a jármű műszaki leírásában azt a minimum féktárcsa vastagságot, amellyel még elmehet az autó. Ez könnyen megmérhető egy tolómérővel. Ha az eredetihez képest 1-3 mm-nél nagyobb az eltérés, a csere elengedhetetlen. A túl vékony anyagból álló féktárcsa ugyanis könnyebben felmelegszik, elrepedhet vagy deformálódhat, ami a fékezőerő csökkenését vonja maga után. Az átlagembereknek azonban a féktárcsa vastagságát elég nehéz pontosan meghatározni, ezért az éves szervizelés alkalmával érdemes elvégeztetni a fékrendszer állapotának ellenőrzését is.
A féktárcsa károsodhat úgy is, ha megváltozik az alakja, karcolódik vagy egyenetlenné válik a vastagsága.
A féktárcsa meghibásodására gyanakodhatunk abban az esetben, mikor:
● fékezéskor megváltozik az autó menetiránya,
● netán sípoló hangot hallunk,
● vibrál a fékpedál, mikor lenyomjuk,
● vagy jelentősen megnő a féktávolság.
A féktárcsa javítása és cseréje házilag
Kis eltérés esetén a féktárcsa élettartama csiszolással meghosszabbítható. A repedések eltüntetésével, a vastagság kiegyenlítésével ugyanis az alkatrész egy ideig még használható marad. Azonban, ha a féktárcsa vastagsága már abszolút nem megfelelő és az alkatrész nem is javítható, a csere elkerülhetetlenné válik. Szerencsére a féktárcsa cseréje nem bonyolult feladat, a művelet otthon is könnyen elvégezhető.
A teljes körű biztonság érdekében azonban érdemes a cserét szakemberre bízni. Ha már a szervizben járunk, vizsgáltassuk meg a fékbetéteket is! Ugyan a gyári előírások szerint a fékbetétek kétszer tovább bírják, mint a féktárcsák, ezutóbbiakkal együtt érdemes a betéteket is lecserélni és egymáshoz idomítani az alkatrészeket. Így azok egyenletesen fognak majd kopni.
Ha azonban nem illeszkednek egymáshoz az alkatrészek, az újonnan beszerelt elemeknek jelentősen lerövidülhet az élettartama, ami a fékerő csökkenésében és a rövidebb üzemidőben mutatkozik meg. Igazítással azonban finomabban, egyenletesebben kopnak majd az alkatrészek. Ha kizárólag a fékbetét cseréjére kerül sor, nem szükséges a féktárcsát is cserélni, de fordított esetben ajánlott a fékrendszer minden alkatrészét újra váltani.
A lényeg, hogy minden 40.000 km megtétele után, de az éves szervizelés alkalmával mindenképpen kerüljön sor a fékrendszer átnézésére.
Forrás:
https://www.autodoc.hu/jarmu-alkatreszek/fektarcsa-10132
http://www.szellemvarosok.hu/mit-kell-tudni-a-fektarcsa-csererol