Milyen fejlesztések várhatók a belvárosban? - beszélgetés Égi Tamással

 Égi Tamás alpolgár- mestert, az 1. sz. körzet önkormányzati képviselőjét kérdeztük Székesfehérvár idei költségvetéséről valamint a belvárosban várható beruházásokról. Szóba került egy új kulturális negyed megvalósítása és az Arany János utca felújítása is. A képviselőt a Nemzeti Emlékhelyről, a Fő utcai indáról és a Fekete Sas Szállóról is kérdeztük.
2016.03.06. 09:29 |
Égi Tamás alpolgármestert, az 1. sz. körzet önkormányzati képviselőjét kérdeztük Székesfehérvár idei költségvetéséről valamint a belvárosban várható beruházásokról. Szóba került egy új kulturális negyed megvalósítása és az Arany János utca felújítása is.
 
Stabil lábakon áll a város költségvetése. Ön szerint minek köszönhető ez az adósságkonszolidáción kívül?
 
A tavalyi adóbevételek csúcsot döntöttek. Látszik, hogy jól működnek a városi vállalatok, így a kötelező feladatok mellett lehetőség nyílik saját erőből történő fejlesztések megvalósítására is. Székesfehérvár második az országos rangsorban, több cég biztosítja bevételi forrásait. Az idei év különleges, hiszen 17,6 milliárd forint értékben saját maga mondhatta meg a város, milyen fejlesztéseket szeretne indítani. Ehhez jön még a Modern Városok Program – ezek a tételek is egyre-másra kerülnek be a költségvetésbe. Ezen kívül egyedi kormánydöntések is meghatározzák Székesfehérvár fejlesztését, gondolok itt a Sóstói Stadion és a Természetvédelmi Terület megújítására. De a vasúti és az autóbusz-közlekedés is jelentősen átalakulhat, ugyanis az ún. intermodális csomópontról is döntés született: Fehérvár bekerült abba a szűk körbe, hogy a megújuló vasútállomás mellett megvalósulhat egy modern közlekedési központ. Ennek egyik legfontosabb fejlesztése a Mártírok utat és az Új Váralja sort összekötő felüljáró megépítése.
Milyen fejlesztések várhatóak a szűken vett belvárosban?
 
A Fő utca és a Várkörút felújításával nem állt meg a belváros fejlesztése. A legégetőbb helyzet a Távírda és a Kégl György utcáknál van, a kátyúk miatt fel kell újítani mindkét útszakaszt. Itt még a közművek állapota is gyalázatos, ezért ezek cseréjére is sor kerül az idén: augusztus körül indulhatnak el szakaszosan a munkálatok.
 
Az Arany János utca felújítása régi ígéret. Mikor kezdődhetnek meg a munkálatok, van-e rá forrás?
 
Az Arany János utcában több éve várjuk a felújítást, nyertünk is egy pályázaton, ám közben a bazilika tetejével adódott a probléma, így a nagy építkezés miatt ezt a pályázatot vissza kellett adnunk. A bazilika felújítása jól halad: a tetőkérdés már megoldódott, de az egyház megnyert egy pályázatot, így az épület külsejét is megújíthatja. Régészeti feltárás is zajlottak az utcában, ami a régi, négykaréjos templom romjait kutatta. Ha minden régészeti vizsgálat lezárul, utána kezdődhet az utca felújítása. A tervek megvannak: várhatóan egy speciális, ívelt üvegfelületet fog kapni a templom előtti rész. Ez a forgalmat nem fogja akadályozni, és nagyon látványos is lesz. A régészeti kutatás másik tanulsága az volt, hogy a közművek a romokon keresztül mennek engedély nélkül, így teljes közműcserére lesz szükség a területen. Jövőre kezdődhet el az utca rekonstrukciója, az erre szánt tízmillió forint rendelkezésre áll.
 
Tavaly megújult a Városház tér 2., de akkor megállapították, hogy a városháza épülete is nagyon rossz állapotban van.
 
Így van, nagyon rossz állapotban van az épület, és a felújítás miatt a kontraszt is élesebb. Ez egy hatalmas épület, felújítása több mint egymilliárd forintba kerülne. Idén száztíz millió forint áll rendelkezésre, amiből a nyílászárók cseréjét tudjuk megoldani. Mivel műemlék jellegű épületről beszélünk, a teljes felújítás nem gyors és nem is olcsó munka lesz: a homlokzat és a tető is rekonstrukcióra szorul.
 Az Árpád-ház program alapjait az idén fektetik le. Mi vár a Nemzeti Emlékhelyre?
 
Régóta folynak a tárgyalások, döntés egyelőre nincs. Mi szeretnénk egy megfelelő múzeumot és kőtárat létrehozni, ami az Országzászló tér és a Köztársaság mozi épületében lenne kialakítva, és megnyitnánk a látogatók előtt is.
 
Az inda sokak kedvence, a turisták szerint igen látványos, ám az ott élők és arra sétálók látják, tudják, a mai napig nem működik tökéletesen.
 
Három különböző indát fektettek le a szakemberek, és vizsgálták a működését. Tudtuk, hogy ez egy úttörő technológia és akadhatnak problémák a működésében. Úgy tűnik, hosszabb folyamat a garanciális javítása, de hibái ellenére szerencsére mindenki szereti. Reméljük, hamarosan teljes pompájában tündököl majd.
 
A tervek szerint egy kulturális negyed kapna helyet a belvárosban, a Fekete Sas Szálló épületében. Mi árulható el ezzel kapcsolatban?
 
2017-ben minden bizonnyal helyet kap a Modern Városok Programban a Fekete Sas Szálló. Addig is lesz egy pár millió forintos forrás arra, hogy az udvarában egy ideiglenes parkolót alakíthassunk ki. Nagyon nagy esély van itt a jövőben egy kulturális központ létrehozására hangversenyteremmel és az azt kiszolgáló vendéglátóipari egységekkel.