Minél magasabb szintű városüzemeltetés a cél - beszélgetés Bozai István városgondnokkal
Székesfehérvár MJV Önkormányzatának Közgyűlése egyhangú döntéssel fogadta el Székesfehérvár Városgondnoksága Kft. 2013-ra vonatkozó üzleti tervét. Gyakorlatilag az önkormányzat, mint tulajdonos és legnagyobb megrendelő ezáltal határozza meg a vállalat működésének kereteit. Ebben az évben is több mint 2.5 milliárd forintos önkormányzati támogatást kap a Városgondnokság, azonban jelentős saját bevétellel is számolnak. A legfontosabb azonban, hogy olyan városüzemeltetést biztosítsunk, amivel a lehető legjobban megfelelünk a fehérváriak igényeinek – mondta Bozai István városgondnok.
2013.02.21. 18:43 |
Székesfehérvár MJV Önkormányzatának Közgyűlése egyhangú döntéssel fogadta el Székesfehérvár Városgondnoksága Kft. 2013-ra vonatkozó üzleti tervét. Gyakorlatilag az önkormányzat, mint tulajdonos és legnagyobb megrendelő ezáltal határozza meg a vállalat működésének kereteit. Ebben az évben is több mint 2.5 milliárd forintos önkormányzati támogatást kap a Városgondnokság, azonban jelentős saját bevétellel is számolnak. A legfontosabb azonban, hogy olyan városüzemeltetést biztosítsunk, amivel a lehető legjobban megfelelünk a fehérváriak igényeinek – mondta Bozai István városgondnok.
Hogyan készül a Városgondnokság üzleti terve?
Egyrészt az előző évi számok nagyon meghatározóak, másrészt az adott évre vonatkozó terveinket is ebbe foglaljuk bele. Már tavaly október végén megküldtük az önkormányzatnak első olvasatban a tervezetet és azóta nagyon sokszor tárgyaltunk, mire a végső anyag a közgyűlés elé került. A cél egyértelműen az, hogy minél kevesebb önkormányzati támogatással minél magasabb szintű városüzemeltetést tudjunk végezni. E kettő dolognak az optimális egyensúlyát kellett megtalálnunk. A legfontosabb, hogy 109 ezer székesfehérvári megelégedésére, de a város által is finanszírozható módon üzemeltessük a közterületeket.
Az elfogadott üzleti tervből látszik, hogy a jelentős önkormányzati támogatás mellett jócskán vannak saját bevételei is a Városgondnokságnak…
Évente több mint egymilliárd forint saját bevétellel bír a Vársogondnokság, ami a korábban elkezdett gazdaságossági folyamatok eredménye. Az önkormányzati támogatást gyakorlatilag szinten tartjuk, nem kértünk többletforrást, de növelni próbáljuk a saját működésünk hatékonyságát.
Az önkormányzati támogatáson túl honnan van bevétele a vállalatnak?
A Városi Piac, a Csitáry G. Emil Uszoda, a parkolási rendszer üzemeltetése és a közterületek hasznosítási bevételei mellett a karbantartási részleg komoly építőipari kivitelezései is bevételt jelentenek. Ez utóbbi területen önkormányzati megrendeléseket is kapunk, de a piacon elnyert kivitelezéseink is egyre nagyobb arányban jelentkeznek. Büszkék vagyunk arra, hogy a fehérvári Denso-ban két éve gyakorlatilag mi vagyunk az építőipari beszállítók. Erre azért is vagyok különösen büszke, mert a munkánk minőségét kívülről is megfelelőnek találják.
Van-e minőségbiztosítási rendszer a Városgondnokságon?
Nagyon nagy hangsúlyt fektetünk a minőségre. Jelenleg bevezetés alatt áll a Városgondnokságnál az ISO minőségirányítási, illetve a KIR környezetirányítási rendszer. Auditálás alatt állunk és remélem, hogy heteken belül bejelenthetjük, hogy a vállalat nemzetközileg elismert minőségirányítási rendszert alkalmaz.
A városüzemeltetési feladatok közül mire fordítanak a legtöbb forrást?
A legfontosabb a közterületek üzemeltetése úgy, hogy a lehető legjobban megfeleljünk a fehérváriak igényeinek, de a rendelkezésre álló forrásokat ne lépjük túl. Több millió négyzetméternyi közterületet tartunk karban. Ez viszi el a munkánk jelentős részét és a működési költség felét is erre fordítjuk. A zöldterület- és útfenntartás, a köztisztasági feladatok, játszóterek, padok, csapadékvíz elvezetők és az összes közterületen található eszköz karbantartása közel másfél milliárd forintba kerül évente.
Milyen fejlesztések szerepelnek az idei üzleti tervben?
A Városgondnokságon kisebb fejlesztési csomag van, amit közterületi felújítások és beruházások néven futtatunk. Gyakorlatilag arányosan szétosztjuk a rendelkezésre álló finanszírozást a különböző városrészek között és az egyéni képviselők bevonásával döntjük el, hogy mire is fordítunk pénzt. Körzetenként mintegy nyolcmillió forint áll rendelkezésre. Kisebb járdák, gyalogos átkelőhelyek kialakítása, parkolók építése, játszóterek felújítása vagy egy-egy játszóeszköz cseréje történik ebből a forrásból.
Hányan dolgoznak jelenleg a Városgondnokságon?
Az állandó létszámunk jelenleg 280 fő, azonban legalább ugyanennyi közmunkásra is számítunk tavasszal és remélem, hogy legalább 80-100 közfoglalkoztatott folyamatosan rendelkezésünkre fog állni, mert a köztisztasági és a zöldterület karbantartási feladatok terén jelentős a létszámigényünk késő őszig. A napokban kapjuk meg azokat a keretszámokat, ami alapján pontosan tervezhető lesz a munka. Nagyon várjuk már a közterületen dolgozó munkatársainkat és remélem, hogy ők is úgy érzik, hogy munkatársaink, hiszen rendes munkaruhát kapnak, kultúrált környezetet teremtünk az öltözőkben és kollégáinknak tekintjük őket. Sokan voltak tavaly, akiket a munkájuk alapján főállású dolgozónak tudtunk átvenni és azóta is a Városgondnokság állományában vannak. Sok közmunkás kollégánk érkezik hátrányos helyzetű társadalmi csoportokból is. A zöldterület karbantartáshoz, takarításhoz az eszközöket tudjuk biztosítani, de alapvetően az ő kétkezi munkájuk határozza meg, hogy hogyan is néz ki a város.