Nosztalgia-hétvége - különleges mozdonyok közlekedtek Fehérvár és Tapolca között

Szombaton és vasárnap a MÁV-START Zrt. és a MÁV Nosztalgia Kft. nosztalgia hétvégével várta a vasútbarátokat, melynek keretében Nohab és Szergej mozdonyokkal közlekedtettek közforgalmú vonatokat Székesfehérvár és Tapolca között.
2018.07.29. 21:15 |
Nosztalgia-hétvége - különleges mozdonyok közlekedtek Fehérvár és Tapolca között

Számos vasútbarát látogatott hétvégén Székesfehérvár Vasútállomására, ahol a MÁV Nosztalgia gyári festésű Nohab mozdonyát két alkalommal a Tekergő gyorsvonatok élén lehetett látni, míg a MÁV-START klasszikus fényezésű Szergej mozdonya Kék Hullám sebesvonatokat továbbított.

1954-ben a svéd NOHAB az ausztrál ML2-es mozdony tervének módosításával elkészítette az első dízelmozdonyokat a DSB (Dán Államvasutak) részére. A MÁV 1960-ban kiírt pályázata eredményeképpen egy példány érkezett Magyarországra, majd a próba után egy húszdarabos széria, az M61-es sorozat beszerzését határozták el. A mozdonyok megbízhatósága messze földön híres, Szicíliától Norvégiáig ma is rendszeres használatban vannak.

Az M62-t, azaz a „Szergej”-t a Vorosilovgradi Dízelmozdonygyár (ma: Luhanszki Mozdonygyár) fejlesztette ki a MÁV megrendelésére. A mozdonyokba kétütemű dízelmotorok vannak beépítve. A típust a Szovjetunióban és néhány más volt szocialista országban (Mongólia, Kuba, Lengyelország) is üzembe állították.

A sorozatot hazánkba 1965 és 1978 között szállították. Bár az M62 sorozat alapvetően tehervonatok vontatására lett beszerezve, már a kezdettől használták személyszállító vonatok továbbítására. Saját fűtőgenerátor híján a fűtési szezonban kezdetben kazánkocsival, később VFK villamos fűtőkocsival kiegészítve közlekedtek. Nagy szerephez jutott a sorozat a Balaton két partjának nyári csúcsforgalmában is, eleinte mind a kanizsai, mind a tapolcai, utóbb már csak az északi parti vasútvonalon.

Az M62 sorozat jelentősebb selejtezése az igények csökkenésével 1991-ben kezdődött, darabszámuk a selejtezésekkel és külföldi eladásokkal mintegy a negyedére csökkent. Jelenleg Magyarországon 85 darab van állományban, Székesfehérvár, Szombathely, Szolnok, Szeged, Záhony, Budapest-Ferencváros, Dombóvár, Hatvan, Miskolc és Debrecen között elosztva.

Érdekesség, hogy 1999 és 2007 között 34 „Szergej” motorcserés felújítást kapott, az átalakított gépekbe új Caterpillar és MTU dízelmotorokat építettek be. Ezeket a mozdonyokat Székesfehérvár, Szombathely, Miskolc és Debrecen között osztották el.

Fehérvári színes

  1. A száműzetés öröksége

    Az Olvasóterem a Központi Könyvtár zárva tartása alatt is látogatható, és hétfőtől nem csak a könyvekért, folyóiratokért, hanem a Brazil Nagykövetség fotókiállításáért is érdemes felkeresni a Bartók Béla téren. A Száműzetés öröksége című tárlat olyan a II. világháború alatt Brazíliába menekült európaiakat mutat be, akik kiemelkedőt alkottak Brazíliában a művészetek vagy a tudomány területén.

    2024.07.17.
  2. Csicsergő a Felsővárosban

    A 0–3 éves korosztálynak szól a Székesfehérvári Közösségi és Kulturális Központ Csicsergő foglalkozása, amely minden hónap harmadik szerdáján hívja a családokat zenés, játékos tornára a Felsővárosi Közösségi Házba. A foglalkozások ára 1200 forint, az alkalmakra előzetesen regisztrálni kell.

    2024.07.17.
  3. Kertlátogatás csütörtökön

    „Nagy örömünkre szolgál, hogy saját magunk által termesztett, egészséges élelmiszer kerülhet az asztalunkra. Gyermekeink láthatják az egész folyamatot, ahogy a magból zöldség, gyümölcs terem.” – vallják a Tündök – Családi kisgazdaság megálmodói, akik július 18-án, csütörtökön kinyitják a kertkaput az érdeklődők előtt.

    2024.07.16.
  4. Sóstó fölött az ég

     A kánikulában is érdemes egy sétát tenni a Sóstó Természetvédelmi Területen, ahol a víz közelsége és a fák is enyhülést adnak a forró nyári napokon. Emellett hirdetnek szervezett túrákat és zajlanak a Vadvasárnapok is.

    2024.07.16.