-
Könyvtáras programok
Két programot is ajánl az érdeklődők figyelmébe a Vörösmarty Mihály Könyvtár április 28-ra. Folytatódik a Meseföldrajz és tárlatvezetés lesz egy, a régi Fehérvárt bemutató képeslapos kiállítás zárónapján.
2025.04.27. -
Természetbarát találkozó Sárpentelén
Gróf Széchenyi Zsigmondra és feleségére, Hertelendy Margitra, azaz Mangi nénire emlékeztek szombat délelőtt a Sárpentelei Pihenőerdőben. A természetbarát találkozóval egybekötött programot a Székesfehérvár Városi Természetbarát Szövetség szervezte, Mangi néni születésének 100. évfordulója tiszteletére.
2025.04.26. -
Tánc a jégen
A közelgő Tánc Világnapja alkalmából közös programot szervezett a Székesfehérvári Balett Színház és a Székesfehérvári Szinkronkorcsolya Szakosztály junior csapata. Az Ifj. Ocskay Gábor Jégcsarnokban, majd pedig a Balett Színház próbatermében is minden a táncról szólt szombaton.
2025.04.26. -
Vérteskozma 10/20/30
Teljesítménytúrával ünnepli május elsején 70. születésnapját a Vértes Meteor Természetbarát Sportegyesület. A a „Vérteskozma 10/20/30” programra bárki nevezhet, tíz, húsz és harminc kilométeres távon indulnak majd teljesítménytúrák, melyekre ITT lehet nevezni.
2025.04.25.
Nosztalgia-hétvége - különleges mozdonyok közlekedtek Fehérvár és Tapolca között
Számos vasútbarát látogatott hétvégén Székesfehérvár Vasútállomására, ahol a MÁV Nosztalgia gyári festésű Nohab mozdonyát két alkalommal a Tekergő gyorsvonatok élén lehetett látni, míg a MÁV-START klasszikus fényezésű Szergej mozdonya Kék Hullám sebesvonatokat továbbított.
Az M62-t, azaz a „Szergej”-t a Vorosilovgradi Dízelmozdonygyár (ma: Luhanszki Mozdonygyár) fejlesztette ki a MÁV megrendelésére. A mozdonyokba kétütemű dízelmotorok vannak beépítve. A típust a Szovjetunióban és néhány más volt szocialista országban (Mongólia, Kuba, Lengyelország) is üzembe állították.
A sorozatot hazánkba 1965 és 1978 között szállították. Bár az M62 sorozat alapvetően tehervonatok vontatására lett beszerezve, már a kezdettől használták személyszállító vonatok továbbítására. Saját fűtőgenerátor híján a fűtési szezonban kezdetben kazánkocsival, később VFK villamos fűtőkocsival kiegészítve közlekedtek. Nagy szerephez jutott a sorozat a Balaton két partjának nyári csúcsforgalmában is, eleinte mind a kanizsai, mind a tapolcai, utóbb már csak az északi parti vasútvonalon.
Az M62 sorozat jelentősebb selejtezése az igények csökkenésével 1991-ben kezdődött, darabszámuk a selejtezésekkel és külföldi eladásokkal mintegy a negyedére csökkent. Jelenleg Magyarországon 85 darab van állományban, Székesfehérvár, Szombathely, Szolnok, Szeged, Záhony, Budapest-Ferencváros, Dombóvár, Hatvan, Miskolc és Debrecen között elosztva.
Érdekesség, hogy 1999 és 2007 között 34 „Szergej” motorcserés felújítást kapott, az átalakított gépekbe új Caterpillar és MTU dízelmotorokat építettek be. Ezeket a mozdonyokat Székesfehérvár, Szombathely, Miskolc és Debrecen között osztották el.