-
Téli tárlat a Pelikánban
November 22-én pénteken 18 órától tartják az idei Téli tárlat megnyitóját a Pelikán Galériában. A Szent István Király Múzeum és a Székesfehérvári Művészek Társasága által szervezett kiállítást Domány Adél művészettörténész nyitja meg.
2024.11.21. -
Irodalmi verseny
„Ragyafestés”, kétballábas futás, „kutyagumiszedés” és legfőképpen sok nevetés várt a Móra Ferenc Könyvkiadó és a Hétvezér Általános Iskola által szerevezett irodalmi vetélkedő diákjaira, akik a vármegye minden részéből érkeztek a csütörtöki versenyre. A gyerekek Réz András filmesztétával, a Lukrécia papucsai című gyermekregény írójával is megismerkedhettek.
2024.11.21. -
Büchner a magyar színpadon
Büchner a magyar színpadon címmel nyílt színháztörténeti kiállítás a Pelikán Fészekben. A tárlat Georg Büchner német drámaíró magyar nyelvű előadásaiból válogat, és egészen jövő év áprilisáig látható.
2024.11.21. -
Farkas Ferenc bérlet
A Vörösmary Színházban megkezdődtek a Farkas Ferenc bérletsorozat előadásai. Az Alba Regia Szimfonikus Zenekar és Petrus Bölöni Sándor csellóművész estjén Wagner, Dohnányi és Schumann művei csendültek fel.
2024.11.19.
Pissarro nyomában a mozivásznon december 28-án
„Szenvedélyes, társadalomjobbító, bátor, mélyreható” – olvasható a Pissarro, az impresszionizmus atyja című film plakátján.
A karibi térségben született Camille Pissarro (1830–1903) nélkül nem lett volna impresszionista mozgalom. Szerelmese volt a természetnek, minden évszaknak, minden napszaknak. Mélyen érdekelte az új stílus, tájak, falusi, városi részletek ábrázolásához kereste a formai szilárdságot, ebben Cézanne stílusához közelített.
Párizsba költözve, negyvenhárom éves korára maga mellé gyűjtött egy elhivatott művészekből álló kis közösséget. A csoport első kiállítását ugyan csúnyán pellengérre állította a korabeli kritika, de itt nyerték el megkülönböztető nevüket: impresszionisták. Pissarro jó pedagógiai érzékkel bírt, az egymással is erősen vitatkozó fiatalokat sikerült összetartania, nem véletlenül nevezték az impresszionizmus atyjának. Az elkövetkező negyven év során Pissarro volt a motorja annak a művészeti irányzatnak, amely mára a világ legkedveltebb stílusává vált.
Pissarro folyamatosan levelezett művészi ars poeticájáról családtagjaival. E bensőséges hangú, sok tényt és összefüggést megvilágító levelek alkották a dokumentumfilm forgatókönyvének a vázát – ezek segítségével az alkotók megkísérlik jobban megérteni és megértetni Pissarro életrajzát és pályaképét.
Az Ashmolean Múzeum neve régóta egyet jelent a minőséggel. Az Egyesült Királyság első közgyűjteményeként (1683 májusában nyitotta meg kapuit) rendkívül gazdag anyaggal rendelkezik, többek között egy jelentős Pissarro-archívummal. A dokumentumfilm stábja kizárólagos bejárást kapott az impresszionista festőkkel foglalkozó levéltári részlegbe, és a negyven évre visszamenőleg legjelentősebb retrospektív Pissarro-kiállítás terébe, így páratlanul izgalmas és jelentős életrajzi tényeket tud elmesélni erről a hihetetlen művészről.
A Pissarro, az impresszionizmus atyja című filmre online is váltható belépő, személyesen pedig nyitvatartási időben a mozi pénztárában válthatnak jegyet a művészeti ismeretterjesztő sorozat kedvelői.