Rendben lezajlottak a magyar írásbeli vizsgák - ma matekból érettségiznek a diákok

 Néhány apróbb hibától eltekintve rendben lezajlottak a magyar írásbeli érettségi vizsgák. Középszinten Márai Sándor Halotti beszédének értelmezését is lehetett választani. Rendben lezajlottak hétfőn délelőtt magyar nyelv és irodalom tantárgyból a közép- vagy emelt szintű írásbeli érettségi vizsgák, amelyeken összesen 97 600 diák adott számot tudásáról - közölte az oktatási tárca sajtóirodája. Az 1234 vizsgahelyszínen csaknem 200 000 feladatlap felhasználásával lezajlott vizsgákon idén is előfordult, hogy néhány csoport - különböző okokból - némi késéssel kezdte meg a munkát. (a magyar érettségi tartalmi összefoglalója a cikkben olvasható)

2006.05.09. 08:33 |

 Néhány apróbb hibától eltekintve rendben lezajlottak a magyar írásbeli érettségi vizsgák. Középszinten Márai Sándor Halotti beszédének értelmezését is lehetett választani. Rendben lezajlottak hétfőn délelőtt magyar nyelv és irodalom tantárgyból a közép- vagy emelt szintű írásbeli érettségi vizsgák, amelyeken összesen 97 600 diák adott számot tudásáról - közölte az oktatási tárca sajtóirodája. Az 1234 vizsgahelyszínen csaknem 200 000 feladatlap felhasználásával lezajlott vizsgákon idén is előfordult, hogy néhány csoport - különböző okokból - némi késéssel kezdte meg a munkát. 

A magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi feladatok tartalmi összefoglalója 

Középszint 

I. Szövegértési feladatsor 
 Egy ismeretterjesztő szöveghez - A turizmus hatása az ökológiai és társadalmi sokféleségre - kapcsolódó nyolc rövid feladat megoldása (kifejezések értelmezése, gondolatmenet vázlatba foglalása, a szöveg nyelvi, helyesírási sajátosságainak értelmezése, a szöveghez kapcsolódó fotók szöveges értelmezése és a szövegben felvetett problémával kapcsolatos állásfoglalás önálló megfogalmazása a vitaindító műfajában). 

II. Szövegalkotás 
 Három különböző feladatból választhatnak a vizsgázók, és egyet kell kifejteniük. 
 Érvelés. Egy, Umberto Ecotól vett gondolatindító idézet nyomán az irodalmi mű, elsősorban a regény címadásának sajátosságairól, a címnek a mű értelmezését befolyásoló szerepéről kell gondolatait, érveit kifejtenie a vizsgázónak három-négy magyar, vagy világirodalmi példára is hivatkozva. 
 Egy mű értelmezése. Márai Sándor "Halotti beszéd" című alkotásának értelmezése elsősorban a magyar nyelvre és kultúrára utaló sajátosságok szempontjából. 
 Összehasonlító elemzés. Vajda János "Húsz év múlva" és Juhász Gyula "Anna örök" című versének összevetése a felejtés és az emlékezés kettősségének oldaláról. A hangnem, a szerkezet és a képalkotás jellemzőinek bemutatása. 

Emelt szint 

 A vizsgázónak négy különböző feladatot kell megoldania. 
 Nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor. Petőfi Sándor "Az apostol" című művének egy részletéhez ("a szőlőszem-hasonlat"-hoz) kapcsolódó feladatok megoldása. (Eszmetörténeti, stilisztikai, poétikai, az írásjelek értelmező szerepéhez fűződő kérdések; Petőfi befogadás-történetének és mai kedveltségének rövid értelmezése.) 
 Egy mű értelmezése. Ady Endre "Krónikás ének 1918-ból" című alkotásában az archaizálás szerepének formai-világképi vizsgálata. 
 Reflektálás egy (kor)jelenségre. Az érvelést és az önálló állásfoglalást is kívánó feladat a műfordítás szöveg szerinti "hűségének és hűtlenségének" kérdéséről szól. A feladatot egy Kosztolányi Dezsőtől vett gondolatébresztő idézet vezeti be. 
 Gyakorlati írásbeliség. A feladat a fiatalkori egészségmegóvás problémáival foglalkozik. A vizsgázónak egy diákkonferencián elhangzó hozzászólást kell írnia e témáról.