-
Hétvégi vásárlás adományozással
Vasárnapig tart az év legnagyobb élelmiszergyűjtő akciója a Magyar Élelmiszerbank Egyesület szervezésében. Az ország 154 településén 365 áruházban összesen 6500 önkéntes gyűjti majd az adományokat. Székesfehérváron nyolc helyszínen, a kasszák melletti gyűjtőpontokon az Élelmiszerbank zöld mellényt viselő önkéntesei köszönettel fogadják a hűtést nem igénylő, tartós élelmiszereket, édességeket.
2024.11.16. -
Nemzeti konzultáció a magyar érdekek mentén – részvételre kérik a lakosságot
A válságok korában élünk, egymás után vagy egymással egyidőben jelennek meg súlyos konfliktusok a világban. Ilyen helyzetben fontos a gazdasági semlegesség, valamint az, hogy egyetértési pontokat alakítsunk ki és közösen döntsünk a céljainkról – hívták fel a figyelmet Vargha Tamás és Törő Gábor országgyűlési képviselők közös székesfehérvári sajtótájékoztatójukon. A honatyák a nemzeti konzultáción való részvételre kérték a lakosságot.
2024.11.15. -
A Magyar Jelnyelv Napja
A magyar jelnyelvről és a magyar jelnyelv használatáról szóló 2009. évi CXXV. törvényt november 9-én fogadták el. E törvény megszületésének jelentőségét elismerve, e nap emlékére november 9. a magyar jelnyelv napja 2017 óta, a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségének kezdeményezése nyomán.
2024.11.09. -
Nemzeti gyásznap
November 4-én, a nemzeti gyásznapon, az 1956-os forradalom és szabadságharc elfojtásának, a szovjet csapatok egykori bevonulásának 68. évfordulóján országszerte megemlékeznek a forradalom áldozatairól. November 4-én, hétfőn 18.30-kor néma mécsesgyújtás és megemlékezés lesz az Országalmánál. A Nemzeti Gyásznapon az 1956-os forradalom és szabadságharc mártírjaira emlékezik Székesfehérvár.
2024.11.04.
Rendben lezajlottak a magyar írásbeli vizsgák - ma matekból érettségiznek a diákok
Néhány apróbb hibától eltekintve rendben lezajlottak a magyar írásbeli érettségi vizsgák. Középszinten Márai Sándor Halotti beszédének értelmezését is lehetett választani. Rendben lezajlottak hétfőn délelőtt magyar nyelv és irodalom tantárgyból a közép- vagy emelt szintű írásbeli érettségi vizsgák, amelyeken összesen 97 600 diák adott számot tudásáról - közölte az oktatási tárca sajtóirodája. Az 1234 vizsgahelyszínen csaknem 200 000 feladatlap felhasználásával lezajlott vizsgákon idén is előfordult, hogy néhány csoport - különböző okokból - némi késéssel kezdte meg a munkát. (a magyar érettségi tartalmi összefoglalója a cikkben olvasható)
Néhány apróbb hibától eltekintve rendben lezajlottak a magyar írásbeli érettségi vizsgák. Középszinten Márai Sándor Halotti beszédének értelmezését is lehetett választani. Rendben lezajlottak hétfőn délelőtt magyar nyelv és irodalom tantárgyból a közép- vagy emelt szintű írásbeli érettségi vizsgák, amelyeken összesen 97 600 diák adott számot tudásáról - közölte az oktatási tárca sajtóirodája. Az 1234 vizsgahelyszínen csaknem 200 000 feladatlap felhasználásával lezajlott vizsgákon idén is előfordult, hogy néhány csoport - különböző okokból - némi késéssel kezdte meg a munkát.
A magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi feladatok tartalmi összefoglalója
Középszint
I. Szövegértési feladatsor
Egy ismeretterjesztő szöveghez - A turizmus hatása az ökológiai és társadalmi sokféleségre - kapcsolódó nyolc rövid feladat megoldása (kifejezések értelmezése, gondolatmenet vázlatba foglalása, a szöveg nyelvi, helyesírási sajátosságainak értelmezése, a szöveghez kapcsolódó fotók szöveges értelmezése és a szövegben felvetett problémával kapcsolatos állásfoglalás önálló megfogalmazása a vitaindító műfajában).
II. Szövegalkotás
Három különböző feladatból választhatnak a vizsgázók, és egyet kell kifejteniük.
Érvelés. Egy, Umberto Ecotól vett gondolatindító idézet nyomán az irodalmi mű, elsősorban a regény címadásának sajátosságairól, a címnek a mű értelmezését befolyásoló szerepéről kell gondolatait, érveit kifejtenie a vizsgázónak három-négy magyar, vagy világirodalmi példára is hivatkozva.
Egy mű értelmezése. Márai Sándor "Halotti beszéd" című alkotásának értelmezése elsősorban a magyar nyelvre és kultúrára utaló sajátosságok szempontjából.
Összehasonlító elemzés. Vajda János "Húsz év múlva" és Juhász Gyula "Anna örök" című versének összevetése a felejtés és az emlékezés kettősségének oldaláról. A hangnem, a szerkezet és a képalkotás jellemzőinek bemutatása.
Emelt szint
A vizsgázónak négy különböző feladatot kell megoldania.
Nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor. Petőfi Sándor "Az apostol" című művének egy részletéhez ("a szőlőszem-hasonlat"-hoz) kapcsolódó feladatok megoldása. (Eszmetörténeti, stilisztikai, poétikai, az írásjelek értelmező szerepéhez fűződő kérdések; Petőfi befogadás-történetének és mai kedveltségének rövid értelmezése.)
Egy mű értelmezése. Ady Endre "Krónikás ének 1918-ból" című alkotásában az archaizálás szerepének formai-világképi vizsgálata.
Reflektálás egy (kor)jelenségre. Az érvelést és az önálló állásfoglalást is kívánó feladat a műfordítás szöveg szerinti "hűségének és hűtlenségének" kérdéséről szól. A feladatot egy Kosztolányi Dezsőtől vett gondolatébresztő idézet vezeti be.
Gyakorlati írásbeliség. A feladat a fiatalkori egészségmegóvás problémáival foglalkozik. A vizsgázónak egy diákkonferencián elhangzó hozzászólást kell írnia e témáról.