-
Húsvéti programok Sóstón
Péntektől hétfőig, április 18-tól 21-ig, hosszú hétvégére várja a gyermekeket a Sóstó Látogatóközpont. Szombaton és vasárnap kézműves programokkal is kedveskednek a résztvevőknek. A Sóstó Vadvédelmi Központ pedig Vadvasárnapra hívják az érdeklődőket.
2025.04.18. -
Húsvéti jótékonyság
Húsvét alkalmából összefogtak az Alba Fehérvár kosarasai, a PatikaPlus Gyógyszertárak és a Lake Side Hotel, hogy ajándékokkal, finomságokkal lepjék meg a Velencei Gyermekotthon lakóit.
2025.04.17. -
Maroshegyi húsvéthétfő a Rádió lakótelepen
A Rádió lakótelepi játszótérhez invitálják a környék lakóit egy közös „batyus asztalhoz” április 21-én, húsvéthétfőn. A 4. Maroshegyi Húsvéti Asztal rendezvényén kézműves foglalkozások, beszélgetések és ügyességi játékok is várják a résztvevőket.
2025.04.17. -
Zentais gála díjátadóval
Színes, vidám produkciókkal várták a közönséget a Zentai Úti Általános Iskola diákjai és tanárai a Zentais Gálán, amelyen átadták a Zentai Gyűrűt is. Idén rendhagyó módon ketten, Bottka Rózsa igazgató, valamint Gugolya Csilla történelem-földrajz-angol szakos tanárnő vehették át az intézmény elismerését.
2025.04.17.
Retro-hétvége - különleges mozdonyok közlekedtek Fehérvárról a Balaton északi partjára
Számos vasútbarát látogatott hétvégén a fehérvári vasútállomásra, ahol Púpos (M40) Nohab (M61) és Szergej (M62) mozdonyokokat lehetett látni.
A Púpos becenevet a géptérből kimagasló vezetőfülke formája miatt kapta az M40 dízelmozdony, amelyet a Ganz-MÁVAG a MÁV megrendelésére készített 1963 és 1970 között.
1992-ben kezdődött a fokozatos selejtezésük, jelenleg még huszonöt darab van szolgálatban.
1954-ben a svéd NOHAB az ausztrál ML2-es mozdony tervének módosításával elkészítette az első dízelmozdonyokat a DSB (Dán Államvasutak) részére.
A MÁV 1960-ban kiírt pályázata eredményeképpen egy példány érkezett Magyarországra, majd a próba után egy húszdarabos széria.
A NOHAB mozdonyok megbízhatósága legendás, Szicíliától Norvégiáig máig rendszeres használatban vannak.
Az M62-t, azaz a „Szergej”-t a Vorosilovgradi Dízelmozdonygyár (ma: Luhanszki Mozdonygyár) fejlesztette ki a MÁV megrendelésére. A mozdonyokba kétütemű dízelmotorok vannak beépítve. A típust a Szovjetunióban és néhány más volt szocialista országban (Mongólia, Kuba, Lengyelország) is üzembe állították.
A sorozatot hazánkba 1965 és 1978 között szállították. Bár az M62 sorozat alapvetően tehervonatok vontatására lett beszerezve, már a kezdettől használták személyszállító vonatok továbbítására. Saját fűtőgenerátor híján a fűtési szezonban kezdetben kazánkocsival, később VFK villamos fűtőkocsival kiegészítve közlekedtek. Nagy szerephez jutott a sorozat a Balaton két partjának nyári csúcsforgalmában is, eleinte mind a kanizsai, mind a tapolcai, utóbb már csak az északi parti vasútvonalon.
Az M62 sorozat jelentősebb selejtezése az igények csökkenésével 1991-ben kezdődött, darabszámuk a selejtezésekkel és külföldi eladásokkal mintegy a negyedére csökkent. Jelenleg Magyarországon mintegy nyolcvan darab van állományban, Székesfehérvár, Szombathely, Szolnok, Szeged, Záhony, Budapest-Ferencváros, Dombóvár, Hatvan, Miskolc és Debrecen között elosztva.
Érdekesség, hogy 1999 és 2007 között harmincnégy „Szergej” motorcserés felújítást kapott, az átalakított gépekbe új Caterpillar és MTU dízelmotorokat építettek be. Ezeket a mozdonyokat Székesfehérvár, Szombathely, Miskolc és Debrecen között osztották el.