-
Karácsonyi díszeket készíthetünk
Különleges kézműves foglalkozásra várja a kreatívkodni vágyókat a Budai Úti Tagkönyvtár december 20-án, szombaton. A részvétel ingyenes, minden érdeklődőt szeretettel várnak a szervezők.
2025.12.19. -
Legyen szerencsénk!
Székesfehérváron 2013 óta a Szerencsehozó lencse rendezvénnyel kezdődik az új év. A hagyományokat követve így lesz ez 2026. január 1-jén, csütörtökön is, amikor az Alba Plaza előtti Palotai kapu téren 14 és 16 óra között várják a néphit szerint bőséget hozó lencsefőzelékkel a fehérváriakat.
2025.12.19. -
Programok hétvégén
Advent utolsó hétvégéjére készülünk december 20-21-én, szombaton és vasárnap. A Püspöki Palota adventi udvarában és a Városház téren is meggyújtják a negyedik gyertyát, és számos intézményben lesznek bensőséges, karácsonyváró programok minden korosztálynak.
2025.12.19. -
Karácsony a kórházban
Csütörtök délelőtt – a sokévtizedes hagyományt folytatva – idén is karácsonyi ünnepséget szerveztek a Fejér Vármegyei Szent György Egyetemi Oktató Kórház Újszülött, Csecsemő és Gyermek Osztály ápolást igénylő kisgyermekeinek és szüleinek. Ebben az évben is Mits Péter és fiai, Mits Gergely és Mits Márton csaltak mosolyt dalaikkal a gyermekek arcára.
2025.12.18.
Száz oldtimer autóval rajtol a Total Chrono Classic szombaton az Országalmától
Hatodik alkalommal találkoznak Székesfehérváron a Total Chrono Classic futam résztvevői szeptember 23-án, szombaton. Már reggel 7.30 órától érkeznek az ország minden szegletéből a makulátlan állapotban lévő oldtimerek az Alba Pláza mellé. A rajt 9 órától, az Országalma mellett felállított rajtkapu alatt zajlik majd, ahol minden résztvevőt bemutat a szakértő műsorvezető. A Total Chrono Classic túraverseny az Oldtimer Szuperkupa, Magyarország legnagyobb veteránautós túraverseny-sorozatának utolsó futama, ahol a gyönyörűen restaurált és műszakilag kiváló állapotban lévő autók nemcsak kiállításszerűen láthatók, hanem működés közben hallhatóak és „érezhetőek”. (Ideiglenes útlezárások Fehérváron a túraverseny miatt.)
Így rajtolt tavaly a Chrono Classic
Útvonal
Minden évben más az útvonal, izgalmas helyszínekkel bővül idén is a túra. A díszes fehérvári start után Fejér és Tolna megye útjait érintve kanyarodnak az autók a somogyi dombok felé, érintik a dégi kastélyt és Tamásiban a fürdőt, majd Kaposvár főterén töltik az ebédidejüket. A megyeszékhely környékén még kalandoznak egy kicsit, Bonnyán a halastavaknál kifújják magukat, Szántódpusztán pedig teljesítik utolsó ügyességi szakaszukat, majd befutnak a jachtkikötőbe Balatonlellén BL befutó előtt.
Túraverseny
A túra keretein belül zajló verseny nem a gyorsaságról szól, a résztvevőknek mindenütt előírt időpontokat, átlagidőket és -sebességeket kell a KRESZ szerint betartaniuk. Az autóban ülő párosnak – vezető és navigátor – tökéletes összhangban kell együttműködniük egymással, az autóval és mechanikus stopperórájukkal; hiszen az ügyességi szakaszokon az előírt szintidőt századmásodperc pontossággal kell teljesíteniük! Minden századnyi eltérés (akár korábban, akár később érkeznek a feladat végéhez az előírtnál) egy hibapontot jelent – a győztes pedig az lesz, aki a nap során a legkevesebbet gyűjti be ezekből. A sportélmény mellett a fő cél egy kellemes autózás az ország egyik legszebb vidékén, csodás környezetben.
Résztvevők
A túrán sokféle márka képviselteti magát a különböző kategóriákban, ma is létező, de letűnt márkák is szerepelnek a rajtlistán 1954-től 1998-ig: Alfa Romeo, Austin Healey, BMW, Chevrolet, Citroën, Dodge, Ferrari, Fiat, Ford, Jaguar, Lada, Lincoln, Maserati, Mercedes-Benz, MG, NSU, Opel, Peugeot, Porsche, Renault, Rolls Royce, Skoda, Volkswagen és Volvo is lesz az indulók között. Jellemző a hazai versenyek színvonalára, hogy több osztrák és cseh páros is vállalta a hosszú utazást a túra kedvéért, tovább színesítve a mezőnyt.
Néhány különleges résztvevő:
Mercedes-Benz 300 SL – 1954
A 300 SL, művésznevén a "sirályszárnyú" vagy "Gullwing" modellt 50 autós újságíró, konstruktőr és egyéb szakember 2000-ben az évszázad sportkocsijává választotta a Motor Klassik című elismert veterános szaklap által tartott szavazáson. Ebből a példányból tíznél kevesebb készült, mert az úgynevezett „rudge” kereket és az 5 sebességes váltót csak kevés darabszámmal gyártották. A tulajdonos tudomása szerint az autót az USA-ban versenyekre használták, és egy ilyen során a '80-as években összetörték. Azonban 2013-ban az alapoktól kezdve teljesen felújították, és azóta eredeti állapotban pompázik.
Lincoln Continental Mark IV. – 1974
A típust 1972-1976-ig gyártották, a Ford Motor Company luxus autója volt. Az autó teljesen eredeti kívül és belül egyaránt, igazán jól megőrizték az utókor számára és jelenlegi tulajdonosa is nagy becsben tarja. Ez a példány a legmagasabb szintű és legritkább Gold Luxory Group felszereltséggel készült, így ma is könnyen vetekszik a luxusautók felszereltségével. A 7500 ccm-s motorja lágyan és finoman jár, futóműve hangtalanul suhan az úton.
Volkswagen T1 Samba – 1962
1949-ben gördült ki a gyár kapuján az első Transporter, hivatalos nevén a Typ2. Mivel hajlított üveget még nem tudtak gyártani, ezért kettéosztották a szélvédőt és így alakították ki az áramvonalas elejét az autónak. A Transporter különleges DeLux személyszállító változata a 23 ablakos Samba.
Renault R5 Turbo – 1984
Mindössze 3575 darab készült a ’80-as évek méregzsákjából, amelyeket alapvetően a rallyversenyek homologizációs darabszáma miatt készítettek. Az eredeti 5-ös Renault-ban a motor az autó orrában helyezkedett el, de ebbe a Turbóba már középmotoros felépítés és gyakorlatilag minden elemében a versenycélokat szolgáló alkatrészek kerültek. A típus több vb-futamot nyert Jean Ragnottival és Magyarországon is bajnoki címhez segítette örökös bajnokunkat, Ferjáncz Attilát, dr. Tandari Jánossal az oldalán.
Támogatók:
A verseny névadója a Total. A cég a világ negyedik legnagyobb olaj- és gázipari vállalata és a világ élvonalába tartozó vegyszergyártó. Több mint 130 országában működik, és közel 97 ezer alkalmazottat foglalkoztat. A Total Chrono Classic támogatója Székesfehérvár Megyei Jogú Város, az AsiaCenter, a Pásztor csoport, a BL Yachtclub és a Veterán Autó és Motor.
Befutó:
Immár hatodik éve a BL Yachtclub & Apartments a Total Chrono Classic befutó helyszíne. A déli parton, Balatonlelle központjában, közvetlenül a vízparton található, mely nem más, mint egy kikötő, egy YachtClub, egy luxusvillákkal teli ősfás park, medencék, fövenyes partszakasz és nem utolsó sorban a Balaton feledhetetlen látványa. Hitvallásuk, hogy a Balaton rugaszkodjon el a nyár-lángos-strand szavaktól, mert a Balatonon nemcsak két hónap a szezon, ezért egész éves nyitvatartással és változatos programokkal várják vendégeiket az év 365 napján. Sok rendezvényük közül a Total Chrono Classic az egyik legfontosabb.
Látványos nézői helyszínek:
Az autók percenként követik egymást, a táblázat az első autó érkezését jelöli és az utolsó távozásának várható időpontját. Érdemes az első autó érkezéséhez igazítani az autók megtekintését. A túraversenyt megelőző napon, Budapesten, az AsiaCenter parkolójában is megfordul a mezőny egy része, ahol előregisztráció zajlik majd.
További információ:
Majosházi Péter és Magyar Andrea szervezők
Tel: 20/321-0858, 30/688-4120