Szociális juttatások Fehérváron - tréningsorozat indult a Fehérvári Civil Központban

„Civil szervezeti és önkormányzati hatáskörök” címmel öt alkalomból álló tréningsorozat indult a Fehérvári Civil Központban. A rendezvényen Kincses Zsolt Dávidot, a Polgármesteri Hivatal Hatósági Főosztályának főosztályvezetője beszélt arról is, hogy milyen szociális juttatásokat lehet igényelni az önkormányzattól és ehhez milyen dokumentációra van szükség.
2016.03.22. 12:11 |
„Civil szervezeti és önkormányzati hatáskörök” címmel öt alkalomból álló tréningsorozat indult a Fehérvári Civil Központban. A rendezvényen Kincses Zsolt Dávidot, a Polgármesteri Hivatal Hatósági Főosztályának főosztályvezetője beszélt arról is, hogy milyen szociális juttatásokat lehet igényelni az önkormányzattól és ehhez milyen dokumentációra van szükség.
Tréningsorozat indult az Echo Innovációs Műhely, a Szegényeket Támogató Alapítvány és Székesfehérvár Önkormányzata együttműködésében. A keddi nyitó programon a Polgármesteri Hivatal Hatósági Főosztályának, Igazgatási Irodájának és Ügyfélszolgálatának munkatársai találkoztak a szociális területen dolgozó civil szervezetek képviselőivel. A „Civil szervezeti és önkormányzati hatáskörök” című tréningsorozat első állomásán Kincses Zsolt Dávid, a Polgármesteri Hivatal Hatósági Főosztályának főosztályvezetője tartott tájékoztatót a civil szervezetek képviselőinek arról, hogy meddig terjed az önkormányzat szerepe, és honnan kezdődik a civil szektor tevékenysége a szociális területen. Ismertette azt is, hogy milyen szociális juttatásokat lehet igényelni az önkormányzattól és ehhez milyen dokumentációra van szükség. 
A fórum kapcsán elhangzott: 2013. január 1-je olyan jellegű változást hozott a szociális ellátások tekintetében, ami kifejezetten a pénzbeli és természetbeni juttatásokat érintette. Jegyzői hatáskörű feladatok kerültek át a járási kormányhivatalokba, ilyen volt például az ápolási díj, az időskorúak járadéka és az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság. 2015. március 1-jén ismét változott a munkamegosztás, az aktív korúak ellátása is átkerült a járási kormányhivatalba. Viszonylag homogén rendszer alakult ki: a jegyző hatáskörben korábban kezelt szociális ellátásokra való jogosultságot már a járási hivatal bírálja el, a jövedelem-kiegészítésére vonatkozó ellátások pedig az önkormányzatnál maradtak. 
Leginkább a lakás fenntartásához való hozzájárulásra vonatkozó támogatás érinti a székesfehérváriakat, ez az úgynevezett „lakhatást segítő települési támogatás”, melynek egyik kritériuma, hogy az egy fogyasztási egységre jutó jövedelem nem lehet több 71.250 forintnál, de feltétel az is, hogy a kérelmező nem rendelkezhet vagyonnal. Nem minősül vagyonnak az az ingatlan, melyben életvitelszerűen él, a lakott ingatlanon fennálló vagyonértékű jog, valamint az a gépjármű, amelyet kérelmező mozgáskorlátozottságára, vagy tartós betegségére tekintettel tart fenn. Minden egyéb ingóság és ingatlan értékhatárra való tekintet nélkül vagyonnak minősül. Aki ilyen vagyonnal nem rendelkezik és 71.250 forint alatt van az egy fogyasztási egységre jutó jövedelme, azok erre a támogatásra jogosultak lehetnek.
 
Van egy kifejezetten Fehérvár-specifikus változás is az új rendszerben. Az önkormányzat az életkörülményeket objektíven és racionálisan szeretné vizsgálni, ezért minden egyes támogatási kérelem esetében környezettanulmány elvégzésére kerül sor. „Ennek nem az az elsődleges célja, hogy kiszűrjük a rendszerből azokat, akik egyébként rászorultak, hanem, hogy megnézzük, a pénzbeli és természetbeni ellátáson kívül van-e olyan egyéb segítségnyújtási lehetőség, amit az intézményeink és a civil szektor tud nyújtani.” – fogalmazott Kincses Dávid Zsolt, aki szerint így tágabb lehetőség nyílik a segítségnyújtásra.