-
Listavezető a Fehérvár
A Hydro Fehérvár AV19 4-0-ra győzött Innsbruckban az osztrák jégkorongliga (ICEHL) alapszakaszának vasárnap játéknapján. A Fehérvárnak négy vereség mellett ez volt a 13. győzelme, és 39 pontjával a tabella első helyén áll.HC Innsbruck - Hydro Fehérvár AV19 0-4 (0-1, 0-2, 0-1)
2024.11.17. -
Ismét győzött a Volán
Visszavágott a szeptemberi 4–3-as vereségért a Hydro Fehérvár AV19 a Voralbergnek. A vendégek ugyan kétgólos hátrányból is fel tudták állni az Alba Arénában, a harmadik harmad azonban egyértelműen a Voláné volt, és ez döntőnek bizonyult. Hydro Fehérvár AV19 – Voralberg 5–2.
2024.11.15. -
10 éve hunyt el Rajz Attila
10 évvel ezelőtt, tragikus hirtelenséggel hunyt el az Alba Volán SC sokszoros válogatott, magyar bajnok támadója, Rajz Attila. Halálának évfordulóján gyertyagyújtással és emlékmeccsel tisztelegtek az egykori jégkorongos előtt családja, barátai és csapattársai.
2024.11.18. -
A férfiak egészségéért futottak
A férfiak egészségéért futottak fehérvári középiskolás fiúk a Bugát Pál Technikumnál a Movember mozgalomhoz kapcsolódva. A programot az iskola minden évben megszervezi azért, hogy felhívják a figyelmet a férfiak egészségére, a szűrővizsgálatok fontosságára.
2024.11.15.
Visszatér a versenyzéshez a 60. születésnapját ünneplő Fa Nándor
Július 9-én lesz hatvanéves Fa Nándor székesfehérvári óceáni vitorlázó. Õ az első magyar, aki egyedül kerülte meg vitorlással a Földet, bolygónkat eddig háromszor hajózta körül, s most megint erre készül. Fa Nándor úgy érezte, van még "dolga" a tengerrel, így 2012 decemberében bejelentette, hogy visszatér az óceáni versenyvitorlázáshoz.
2013.07.08. 07:54 |
Július 9-én lesz hatvanéves Fa Nándor székesfehérvári óceáni vitorlázó. Õ az első magyar, aki egyedül kerülte meg vitorlással a Földet, bolygónkat eddig háromszor hajózta körül, s most megint erre készül. Fa Nándor úgy érezte, van még "dolga" a tengerrel, így 2012 decemberében bejelentette, hogy visszatér az óceáni versenyvitorlázáshoz.
Az 1953-ban Székesfehérváron született Fa Nándor korán kapcsolatba került a sporttal: 11 éves korától 17 éves koráig birkózott, majd sérülés miatt a kajak-kenura váltott. 27 évesen lett vitorlázó, saját építésű finn-dingi hajójával vált válogatott kerettaggá, később az S-jolle, majd a laser hajóosztályban versenyzett.
Szintén kalandvágyó barátjával, Gál Józseffel 1980 és 1985 között megépítették a 31 láb hosszú Szt. Jupát nevű túrahajót, amellyel a következő két évben megkerülték a földgolyót. Az útra 1985. szeptember 26-án indultak Opatijából a maguk építette, 15 négyzetméter felületű Balaton-31 típusú vitorlással. 717 napi út után, Gibraltár, Ceuta, Las Palmas, a Zöldfoki-szigetek, Fokváros, Sydney, Auckland, a Falkland-szigetek, Buenos Aires, Montevideó és Rio de Janeiro érintése után 1987. szeptember 12-én érkeztek vissza Opatijába. A kikötőkben a helyi magyarok mindenütt nagy szeretettel és segítőkészen fogadták őket. Az Indiai-óceánon egyszer felborultak, de megmenekültek, Sydneyben közel fél évet töltöttek, amíg rendbe hozták a megviselt hajót.
Az Ausztráliában töltött időszak után Fa Nándor és Gál József megkerülték a Horn-fokot, a vitorlások "Mont Everestjét", az Atlanti-óceánon ismét borultak egyet, végül Opatijába érkeztek vissza. 1987. szeptember 12-e, megérkezésük napja sporttörténeti dátum: immár magyaroknak is sikerült vitorlással megkerülni a Földet. Erről az útról jelent meg A Szent Jupát 700 napja című könyve.
Fa Nándor már ezen az úton elhatározta, hogy részt vesz egy egyszemélyes földkerülő versenyen. Hazaérkezésük után megtervezte és megépítette az első magyar óceáni versenyvitorlást, a 60 láb hosszú Alba Regiát. Az 1990-91-es BOC Challenge elnevezésű versenyen azonban nem volt szerencséje, kormánytörést szenvedett, s szakmai körökben is nagy elismerést kiváltva bravúros módon, kormány nélkül vitorlázott el a kétezer kilométerre fekvő dél-afrikai Port Elizabeth kikötőbe, ahonnan a javítási munkák után újra folytatta a versenyt. Így is a tizenegyedik helyen ért célba és szakmai különdíjat kapott.
A tapasztalatokat átgondolva elhatározta, hogy indul a nonstop földkerülő, négyévente megrendezett Vendeé Globe-on. A világ legnehezebbnek tartott vitorlásversenyén kikötés és külső segítség igénybe vétele nélkül kell megtenni a távot, valamennyi versenyző - azonos feltételek mellett - csak a rendszeres rádiómeteorológiára támaszkodhat.
Az út során a kijelölt áthaladási pontokat feltétlenül érinteniük kell, ezen túlmenően azonban mindenki szabadon választhatta meg útvonalát. Fa Nándor az átépített Alba Regiával 1992. november 22-én futott ki a nyugat-franciaországi Les Sables D'Olonne-ból. A Kanári-szigetek, a Jóreménység-fok, Új-Zéland és a Horn-fok megkerülésével érkezett vissza a francia kisváros kikötőjébe 1993. március 31-én, ahol harmincezer ember és a Himnusz hangjai fogadták.
Fa Nándor életveszélyes borulás, vitorlaszakadás és más nehézségek közepette 128 nap és 20 óra alatt tette meg a mintegy 36 ezer kilométeres utat. Az indulók közül ő volt az egyetlen, aki nem tenger menti országból származott, és a legjobb nem franciaként az ötödik helyen végzett, egyben ő lett az első magyar, aki kikötés nélkül kerülte meg a Földet. Itthon Göncz Árpád köztársasági elnök Antall József miniszterelnök előterjesztésére a Magyar Köztársasági Érdemrend Tiszti Keresztjének Polgári Fokozatával tüntette ki a sportembert, szülővárosa pedig díszpolgári címmel jutalmazta.
Ezután megépítette második, 60 lábas versenyhajóját, a Budapestet, amellyel meghívottként indult az 1996-97-es Vendeé Globe-on. Bár a legnagyobb esélyesek közé tartozott, számtalan technikai probléma és balszerencsék sorozata miatt fel kellett adnia a versenyt. Az 1997-ben rendezett Transat Jacques Vabre, a franciaországi Le Havre és a kolumbiai Cartagena között rendezett viadal volt pályafutásának záró versenye, amelyen a katalán Albert Bargués oldalán a negyedik helyen végzett.
Visszavonulása után családjának és vállalkozásainak élt, úszóponton rendszerből álló kikötők tervezésére és kivitelezésére szakosodott. A versenyzéstől sem szakadt el teljesen. 2001-ben létrehozta a szóló Balaton-kerülő viadalt, amelyen később maga is elindult, 2010-ben meg is nyert, s elnöke a Megszállottak Klubjának.
Fa Nándor úgy érezte, van még "dolga" a tengerrel, így 2012 decemberében bejelentette, hogy visszatér az óceáni versenyvitorlázáshoz. Egy új, 60 lábas (18 méteres) szénszálas, nagy szilárdságú hajót épít, és ennek a hajóosztálynak a világbajnoki sorozatában indul majd. A négyéves terv csúcspontja a 2016-17-es Vendée Globe szóló, nonstop földkerülő verseny lesz, a projektnek a "Spirit of Hungary" nevet választották. A hajó ezekben a hetekben kerül tengerre. Az első verseny, amelyen a 60 éves sportember szeretne részt venni vele, az idén ősszel rajtoló Transat Atlanti-óceánt átszelő páros viadal lesz.
Fa Nándor azt vallja, a tenger megváltoztatta személyiségét, életfelfogását. Megtanulta elviselni a vereséget, sőt, mások győzelme ugyanúgy örömmel tölti el, mintha neki sikerült volna a diadal. Szerencsésnek tartja magát, mert sértetlenül vészelte át "kalandjait".