Waldorf óvoda és iskola indul Székesfehérváron

 A Waldorf iskolát a szív, a kéz és a fej iskolájának is nevezik, mivel a gyermeket harmonikus egységben fejleszti. A Waldorf óvodák és iskolák közös jellemzője szerte a világon, hogy szülők kezdeményezésre jön létre. Székesfehérváron a tervek szerint a következő tanévben indul Waldorf iskola és óvoda valószínűleg a volt Batthányi úti óvoda épülete ad helyet az intézménynek. Az óvoda és iskola a jövőben autonóm intézményként fog működni, a Vízöntő Alapítvány finanszírozásban.  

2004.03.09. 07:33 |

  A Waldorf iskolát a szív, a kéz és a fej iskolájának is nevezik, mivel a gyermeket harmonikus egységben fejleszti. A Waldorf óvodák és iskolák közös jellemzője szerte a világon, hogy szülők kezdeményezésre jön létre. Székesfehérváron a tervek szerint a következő tanévben indul Waldorf iskola és óvoda valószínűleg a volt Batthányi úti óvoda épülete ad helyet az intézménynek. Az óvoda és iskola a jövőben autonóm intézményként fog működni, a Vízöntő Alapítvány finanszírozásban.  


 Munkánkkal - az alakuló óvodában és iskolában egyaránt - arra törekszünk, hogy felkeltsük a gyerekek érdeklődését a környezetük, a világ iránt, és segítsünk abban, hogy biztonságban érezzék magukat benne -mondja Fülöpné Óvári Edit. Az óvodából és iskolából kikerülő gyerekek a természeti és emberi környezetükhöz otthonosan viszonyulnak, megtalálják helyüket a világban és felismerik a jövő kihívásait, feladatait. Tehetik ezt mindazért, mert a módszer segítségével felnőtt korukra öntudatos, szabad emberré válnak, akik saját szemükkel nézik a világot.

 A Waldorf -pedagógiát - figyelembe véve egyre növekvő óvodák és iskolák számát - eredményesen lehet alkalmazni az oktatásban, hiszen a pedagógia szinte életre kel. A gyerekek kíváncsiságára és kreativitására épít - sikerrel.

 A Waldorf iskolát a szív, a kéz és a fej iskolájának is nevezik, mivel a gyermeket harmonikus egységben fejleszti.
A szív iskolája, mert a művészeteknek nagy szerepet tulajdonit.  A kéz iskolája is, mert a kézügyesség fejlesztése keresztül erősíti a gyerek akaratát már óvodás korban is. A fej iskolázása a hagyományos értelemben vett tananyag elsajátíttatása, ötvözve a megfigyelés, a gondolkodás és az önálló következtetés képességének a fejlesztésével.

 A Waldorf óvodák és iskolák közös jellemzője szerte a világban, hogy szülői kezdeményezésre jönnek létre. A Vízöntő Alapítvány létrehozásának gondolata szülők elhatározásból fakadt. Ez a biztosíték, ez a jövő záloga.
Az óvoda és iskola a jövőben autonóm intézményként fog működni, alapítványi finanszírozásban. Mint az alapítványok által fenntartott iskolák általában, a Waldorf -iskolák is csak a szülőkkel való szoros együttműködésben tudnak fennmaradni és fejlődni. A továbbélést az állami normatív támogatás, a szülők, vállalkozók felajánlásai, valamint a pályázatokon elnyert támogatások fedezik.

 Az induló iskoláról és óvodáról bővebb tájékoztatás kérhető a 30/901-3102-es telefonszámon vagy a vizonto@studimax.hu e-mail címen kaphatnak.

 

A Waldorf pedagógiáról

 Az első Waldorf iskola Stuttgartban nyílt meg 1919 szeptemberében. Az iskola megalapítója Rudolf Steiner volt.
Az első iskola alapítása után a Waldorf iskolák száma fokozatosan növekedett. Napjainkban több mint 700 Waldorf iskola, több mint 1400 Waldorf óvoda, több száz gyógypedagógiai otthon/iskola, számos Waldorf- pedagógusképző intézmény működik, valamennyi kontinens több mint 70 államában. Sok országban állami szinten is támogatják a Waldorf intézményeket.

 A Waldorf pedagógia a gyermek fejlődésének fázisaira épülő nevelési elveket alkalmaz, az egyéni gondoskodás, az érzelem és az akarat erőinek harmonikus fejlesztését állítva a nevelés középpontjába. Ezzel magyarázhatóak a módszerbeli és ütemezési különbségek a hagyományos oktatási intézményekhez képest.
Különös figyelmet kap a napi, a heti, a havi ritmus, a képességek fejlesztésének és a gyermekben meglévő belső erők kibontakoztatásának segítése.
 A hat-hét éves korban iskolába kerülő gyermekek életében kiemelten fontos szerepet kapnak a művészetek, a zenei és kézműves képességek fejlesztése.

A Waldorf nevelés szempontjai

· A gyermek testi, lelki és szellemi erőinek sokoldalú fejlesztése, természetes fejlődési tempójának figyelembevételével, valamint a benne szunnyadó képességek kibontakoztatása.
· Az intellektuális fejlesztéssel egyenrangúnak tartja a művészi és kézműves tevékenységeket (festés, rajzolás, zene; fafaragás, szövés, fazekasság).
· Környezetünk és a természet iránti felelős magatartásra nevel.
· Rendszerszemléletű, a világot a maga szerves összefüggéseiben vizsgálja.
· A keresztény kultúrkör alapjaira épül.
· A magyar oktatási rendszer követelményeihez igazodik.
· A magyar kultúra hagyományait közvetíti a Waldorf pedagógia módszereivel.
· A tanár személye által kiváltott tekintélytisztelet fontos része a gyerekek biztonságérzetének.
· 12+1 osztályos, államilag elismert iskolatípus.
· Az oktatás ún. szakaszos" (epochális) rendszerben zajlik, a közismereti tárgyakat 3-4 hetes időtartamokban oktatja, a rendszerességet igénylő szakórákat (nyelv, zene, matematika) egész évben folyamatosan tanulják.
· Nincs osztályozás, az iskola egyénre szabott, követelményeket támaszt, folyamatosan ad szöveges értékelést, a szülő havonta kap tájékoztatást a gyerek teljesítményéről szülői esteken.
· 8 éven át ugyanaz az osztálytanító kíséri a gyerekeket, ő jelenti az érzelmi biztonságot, szaktanárok segítik munkáját.
· Tankönyveiket a gyerekek maguk készítik, rajzokkal illusztrálják, így a tanárnak van döntő szerepe az ismeretek átadásában.
· A szülők bevonása az iskola életébe, a közösség kialakítása, a gyerekek fejlődésének alaposabb megismerése egyaránt fontos ahhoz, hogy a gyermekek egészségesen fejlődjenek.

Waldorf óvodai élet

· A gyerekek a legkülönbözőbb természetes formákkal, színekkel, anyagokkal vannak körülvéve (fa, gyapjú, méhviasz, kő, termések).
· A nevelés alapvetően az utánzásra épít, mind a tevékenységek megtanulásában (pl. kenyérdagasztás, fűrészelés, gyomlálás, varrás), mind magatartásformák kialakításában (az óvónők a gyerekek jelenlétében csak olyant tesznek és gondolnak, ami utánzásra érdemes lehet).
· A művészi tevékenységek (pl. vizes festés, viaszgyúrás, gyapjúkép-készítés) szabad teret engednek a gyerekek alkotó fantáziájának.
· A biztonság kialakításának fontos feltétele az óvoda napi- heti-éves ritmusa, amely támaszt nyújt a gyerekeknek. · Az óvodai étkezés a korszerű táplálkozási elveknek megfelelő.
· Az óvodában nincs életkor szerinti csoportbontás. A közösséget 4-7 éves korú gyerekek alkotják.

 Minden hét ugyanazon napján ugyanazt a tevékenységet végezzük, így ritmikusan ismétlődően van lehetőségük a gyermekeknek arra, hogy játékidőben szabadon részt vehessenek a különböző képességfejlesztő tevékenységekben, igényük és tetszésük szerint -mondja Fülöpné Óvári Edit. Nagyon fontosnak tartjuk az őket körülvevő környezetet, ezért a természetes anyagokat részesítjük előnyben. A játékszereket az óvónők a szülőkkel együtt fából, textilből, gyapjúból készítik, illetve javítják, ha kell. Ez a fajta közös tevékenység a felnőtteknek is gyakori lehetőséget biztosít az együttlétre, és jó alkalmat ad a pedagógiai célú beszélgetésekre, a gyermek testi, lelki, szellemi fejlődésének nyomon követésére, valamint a közös feladatok megvitatására. A magunk készítette játékokhoz a gyermekek is jobban kötődnek érzelmileg, mint a boltban vásárolt, személytelen, tucatjátékokhoz.

 Az óvónő tudatosan minden egyes gyermek személyiségét, állapotát, fejlődési stádiumát figyelembe véve, nagy szeretettel minden lehetőséget megad a gyermek testi, lelki és szellemi fejlődéséhez. Az óvoda fő feladata, hogy segítse a gyermeket abban, hogy megismerkedhessen az őt körülvevő világgal; hogy egészségesen, szeretetteljes, biztonságos légkörben, az erőszakos intellektuális késztetésektől védve fejlődhessen.


Előadások Székesfehérváron a Vízöntő Alapítvány szervezésében:

 Február hónaptól megkezdődött az előadások szervezése érdeklődő szülők és pedagógusok számára, melyek segítségével eloszlanak az esetleges kételyek vagy megerősödnek az elhatározások a szabad óvoda- és iskolaválasztást illetően. Dr. Vekerdy Tamás - az ismert gyermekpszichológus - előadását követően bizonyára minden kérdőjel eltűnik.

2004. március 8. 18.00 - Városi könyvtár (Székesfehérvár, Széna tér 16.)
Egy Waldorf Iskola hétköznapjai
előadó: Kulcsár Gábor osztálytanító, iskolaképviselő (Pesthidegkúti Waldorf Iskola)


2004. április 22. 18.00 - Városi könyvtár (Székesfehérvár, Széna tér 16.)
Mit, mikor és miért tanítunk a Waldorf iskolában?
előadó: Kökéndy Ákos osztálytanító (Pesthidegkúti Waldorf Iskola)


2004. május 4. 16.00 - Városi könyvtár (Székesfehérvár, Széna tér 16.)
Miért van szükség alternatív iskolákra?
előadó: dr. Vekerdy Tamás pszichológus

 Az előadásoktól függetlenül az érdeklődő szülők számára folyamatos találkozási alkalmakat szervezünk!
Érdeklődni lehet: a 30/901-3102-es telefonszámon, vagy a vizonto@studimax.hu e-mail címen Fülöpné Óvári Editnél.