-
Irodalmi verseny
„Ragyafestés”, kétballábas futás, „kutyagumiszedés” és legfőképpen sok nevetés várt a Móra Ferenc Könyvkiadó és a Hétvezér Általános Iskola által szerevezett irodalmi vetélkedő diákjaira, akik a vármegye minden részéből érkeztek a csütörtöki versenyre. A gyerekek Réz András filmesztétával, a Lukrécia papucsai című gyermekregény írójával is megismerkedhettek.
2024.11.21. -
„Egy fény a szorongatásban”
Egy szikszói ortodox magyar zsidó, Fleischmann Izrael visszaemlékezéseit tartalmazza az a kötet, amelynek bemutatóját november 24-én, vasárnap 16 órától tartják a Vörösmarty Színházban.
2024.11.21. -
Büchner a magyar színpadon
Büchner a magyar színpadon címmel nyílt színháztörténeti kiállítás a Pelikán Fészekben. A tárlat Georg Büchner német drámaíró magyar nyelvű előadásaiból válogat, és egészen jövő év áprilisáig látható.
2024.11.21. -
Farkas Ferenc bérlet
A Vörösmary Színházban megkezdődtek a Farkas Ferenc bérletsorozat előadásai. Az Alba Regia Szimfonikus Zenekar és Petrus Bölöni Sándor csellóművész estjén Wagner, Dohnányi és Schumann művei csendültek fel.
2024.11.19.
1270. január 18-án hunyt el Árpád-házi Szent Margit
Margit, aki az Árpád-ház egyik legismertebb szentté avatott női tagja, IV. Béla nyolcadik gyermekeként látta meg a napvilágot a dalmáciai Klissza (ma Klis, Horvátország) várában 1242. január 27-én.
Sorsa lényegében már azelőtt eldőlt, hogy világra jött volna. Szülei a Magyarországon előrenyomuló tatárok elől menekülve fogadalmat tettek, hogy ha ők és országuk megmenekülnek, születendő gyermeküket Istennek ajánlják fel.
A Dalmáciába húzódott királyi család ekkor két gyermeket is elveszített: Katalint és Margitot, akiket menekülésük első állomásán, Spalatoban (ma Split, Horvátország) temettek el. Nem sokkal később született meg a házaspár utolsó, ugyancsak Margit névre keresztelt leánya. A tatárok elvonulása után hazatérő királyi pár fogadalmát beváltva a három és fél éves kislányt a veszprémi Szent Katalinról elnevezett domonkos apácakolostorba adta, majd hogy a gyermek közelebb legyen szüleihez, IV. Béla és felesége megalapította azt a Boldogasszony tiszteletére emelt domonkos rendi kolostort a Nyulak szigetén (ma Margitsziget), amelybe aztán a királyleány néhány veszprémi apácatársával együtt átköltözött, és hátralevő életét leélte.
A szent életű királyleány korabeli visszaemlékezések szerint példás alázatosságával, erőteljes vezeklésével, a betegek ápolásában mutatott kitartó igyekezetével, és a származásából eredő előjogok visszautasításával már életében kivívta társai megbecsülését. Többször is lehetősége volt arra, hogy a rendből kilépjen, de miután 12 éves korában fogadalmat tett, ezt saját meggyőződéstől indíttatva nem tette meg. Apja előbb 7, majd 18 éves kora körül is megpróbálta férjhez adni, ám ő nem akarva feladni fogadalmát, ezeket a házassági ajánlatokat – ahogyan az legendájában is olvasható – határozottan visszautasította.
Halála után még temetetlen testénél, majd sírjánál csodás jelek mutatkoztak meg, miként erről szentté avatási eljárása során a kortársak beszámoltak.
A procedúrát már Margit öccse, V. István király (1270–1272) megindította, akkor még sikertelenül. Az ekkor felvett tanúkihallgatások jegyzőkönyve nem maradt ránk, viszont az eljárás eredményeit Margit legrégebbi legendája őrzi. A második, 1276-ban lefolytatott újabb vizsgálatnak már a jegyzőkönyvei is megvannak, Margit szentté avatása azonban még ekkor sem történt meg, csak évszázadokkal később.
Perének felújítására kísérletet tett többek között I. Károly (1301–1242), Hunyadi Mátyás (1358–1490), majd 1672-ben I. Lipót magyar király (1657–1705) is. Igazi áttörést – a század eleji próbálkozások után – az 1930-as évek hoztak a kérdésben. Az 1931-ben megtartott Szent Imre-, majd az 1938-ban megrendezett Szent István-emlékév segítette az ügy fókuszba kerülését. Miközben a katolikus egyház Margit halálának közelgő 700 éves évfordulójára (1942) készült, 1937-ben a margitszigeti ásatások során megtalálták Margit sírját is. Végül hosszú évszázadok után, 1943. november 19-én az Árpád-ház régóta boldogként tisztelt tagját hivatalosan is szentté avatták.
Az írást Teiszler Éva, a Siklósi Gyula Várostörténeti Kutatóközpont történész munkatársa készítette