2020-ig közlekedhetnek a kétütemű autók Magyarországon

A legfeljebb 5 személy szállítására alkalmas kétütemű motorral ellátott gépkocsi az időszakos felülvizsgálatok során 2020-ig katalizátor nélkül megkaphatja a zöldkártyát, ha a motorjának alapvető paraméterei teljesítik a gyári adatokat. A kiszivárgott információk szerint 3-5 év között szóltak a javaslatok, ehhez képest meglepetés a 2020. december 31-ig tartó határidő.
2008.07.15. 08:20 |
A legfeljebb 5 személy szállítására alkalmas kétütemű motorral ellátott gépkocsi az időszakos felülvizsgálatok során 2020-ig katalizátor nélkül megkaphatja a zöldkártyát, ha a motorjának alapvető paraméterei teljesítik a gyári adatokat. Az erről szóló rendeletet a közlekedési, hírközlési és energiaügyi-, az igazságügyi és rendészeti-, valamint a környezetvédelmi és vízügyi miniszter közös rendelete tartalmazza, amely a Magyar Közlöny hétfői számában jelent meg.

A szerdától hatályos rendeletet nagyon várták a kétütemű autók tulajdonosai. A gépkocsik környezetvédelmi felülvizsgálatáról 2002-ben született alaprendelet szerint 2008. január 1-től csak katalizátorral kaphatnak zöld kártyát ezek az autók. Miután a számuk nagyon lecsökkent, így év eleje óta tart az egyeztetés az érintett tárcák között, hogy mennyi türelmi időt kapjanak még a katalizátor nélküli működésre.

A kiszivárgott információk szerint 3-5 év között szóltak a javaslatok, ehhez képest meglepetés a 2020. december 31-ig tartó határidő. A követelmény annyi a kétütemű kocsik motorjaival szemben, hogy azok alapelőgyújtása, zárás szöge és alapjárati fordulatszáma feleljen meg a gyári értéknek Amennyiben ez megvalósul, úgy a kocsi szénhidrogén kibocsátást teljesítettnek kell tekinteni - mondja ki a rendelet.

Jelenleg 50 ezernél is kevesebb kétütemű személygépkocsi (30-40 ezer Trabant, 10 ezer Wartburg és pár száz Barkas) futhat - szakértői becslés szerint.