A budapesti idegenforgalomnak is jó az Alba Airport

A börgöndi Alba Airport repülőtér tervezett 2010. évi nyitása után a ferihegyi költségek feléért tudja majd kiszolgálni az utasokat, és már napi egy járat működtetésével évi két milliárd forinttal növelheti a főváros idegenforgalmi bevételét - egyebek mellett ezt tartalmazza az az elemzés, amelyet a Tourconsult turisztikai tanácsadó cég ügyvezető igazgatója készített.
2008.10.17. 10:02 |
A börgöndi Alba Airport repülőtér tervezett 2010. évi nyitása után a ferihegyi költségek feléért tudja majd kiszolgálni az utasokat, és már napi egy járat működtetésével évi két milliárd forinttal növelheti a főváros idegenforgalmi bevételét - egyebek mellett ezt tartalmazza az az elemzés, amelyet a Tourconsult turisztikai tanácsadó cég ügyvezető igazgatója készített.

Az anyag a repülőtér megnyitásának az idegenforgalomra gyakorolt hatását elemzi, illetve azt vizsgálja, hogy miért lehet alternatívája a Budapesttől 55 kilométerre fekvő repülőtér Ferihegynek.

Azzal, hogy a például a Ryanair légitársaság két hónapra felfüggeszti budapesti járatait, összességében 1 milliárd forint turisztikai bevétel kiesést eredményez. Ha csak napi egy járat száll le Börgöndön, akkor a főváros évi 2 milliárd többlet turisztikai bevételhez jut, amiből az áfa-befizetés 346 milliót, az iparűzési adó 34 milliót, míg az idegenforgalmi adó 58 millió forintot tesz ki. A bevételek, illetve adóbefizetések a járatszám emelkedésével arányosak.

Induláskor közvetlenül közel 300, közvetve további 120 embernek ad majd munkát a börgöndi repülőtér. Nemzetközi tapasztalatok szerint minden egymillió légi utas közel ezer közvetlen munkahelyet teremt, így 2015-re az Alba Airport közel 2 ezer embert foglalkoztathat.

A IATA Airport and Air Navigation Charges Manual információi alapján Közép-Európában az egy utasra vetített repülőtéri költség 20-27 euró között változik. Ferihegyen 24,64 euró az egy utasra jutó költség, tehát a régió átlagának felel meg. A diszkont és a charter légitársaságok ezt túl magasnak tartják, így a felére kell és lehet csökkenteni ahhoz, hogy az új repülőtér vonzó legyen a számukra. Ez úgy érhető el, hogy a legmodernebb technológiát építik be a kiszolgáló rendszerekbe.

Az Alba Airportot egyórás vezetési idővel, autóval 1,8 millió ember érheti el. Másfél órás elérési időt tekintve már 3,6 millió ember lehet potenciális utas.

A Budapestig tartó 55 kilométeres útból 50 kilométer autópálya. Busszal sem több az út egy óránál, de előkészítés alatt áll a vonatkapcsolat. Börgöndöt vonzóvá teheti az olcsó őrzött parkoló is.

Az elemzés azt prognosztizálja, hogy az indulást követő ötödik évben - 2015-ben - az utaslétszám eléri az 1,5 milliót, ami a ferihegyi forgalom 20 százaléka.

Gazdaság

  1. Fehérvári konténerek Párizsban

    A 2024-es nyári olimpia nemcsak a sport iránti szenvedély ünnepe, hanem a fenntarthatóság és a környezettudatosság fejlődésének kulcsfontosságú állomása is. A párizsi olimpia a sportolók kiemelkedő teljesítménye mellett a fenntartható megoldások és a társadalmi felelősségvállalás hangsúlyozására is fókuszál. A Continest, mint az összecsukható konténerek vezető gyártója is szerepet játszik ebben a zöld forradalomban.

    2024.08.06.
  2. Nyit az új Ecofamily

    Az Ecofamily magyar üzlethálózat egy életérzés, egy közösség, ahol az emberi alapértékek, a szeretet, a hála és az öröm inspirál mindent, amit napról napra tesznek. Immár 20 éve elköteleződtek dolgozóik és vásárlók jólléte mellett. Hálózatuk 63 üzletből áll, és közel 1500 munkatársuk egységet alkotva halad azon az úton, amit megálmodtak.

    2024.08.06.
  3. Ikarus buszok Lengyelországban

    Augusztus 1-től állnak forgalomba a lengyelországi Szczecinek városban az Ikarus zéró emissziós buszai, amelyek megérkezésével a legrégebbi belsőégésű járműveket kivonják a forgalomból. Ilyen elektromos Ikarus buszok közlekednek Székesfehérváron is már lassan két éve.

    2024.07.26.
  4. Munkaerőpiaci támogatások

    A Széchenyi Terv Plusz program keretében megvalósuló GINOP PLUSZ-3.1.1-23-2023-00001 „Pillér” projekt célja a munkaerő-kínálat bővítése és fejlesztése, az álláskeresők és inaktívak foglalkoztathatóságának javítása, valamint a program célcsoportjába tartozók nyílt munkaerőpiacon való tartós integrációja.

    2024.07.18.