-
Az üzempróbák is befejeződtek
Januárban birtokba adják a Fejér-B.Á.L. és az Épkar konzorcium által épített székesfehérvári belgyógyászati tömböt. - számolt be a magyarépítők.hu. Az épület teljes egészében elkészült, minden gépészeti beszabályozás, üzempróba befejeződött.
2024.12.25. -
Iskolafelújítás a megvalósulás útján
A konkrét megvalósulás útjára lépett a Székesfehérvári Szakképzési Centrum komplex projektje, amelynek során 6,4 milliárd forint európai uniós támogatás segítségével újul meg a centrum hat intézménye. A Deák Ferenc Technikum és Szakképző Iskolában tartott tájékoztatón nem csak a közel 13 ezer iskolabútor beszerzéséről esett szó, hanem az iskolák épületfelújításának és eszközbeszerzéseinek részleteiről is.
2024.12.18. -
Megnyílt a szárazréti bölcsőde
Új, 28 férőhelyes bölcsőde épült a Bodrogi utcában Feketehegy-Szárazrét gyermekei számára. A projekt a Széchenyi Terv Plusz program keretében valósult meg 420 millió forint vissza nem térítendő európai uniós és hazai támogatás, továbbá közel 19 és fél millió forint önkormányzati hozzájárulás segítségével. A Hit Gyülekezete fenntartásában működő intézmény pénteken ünnepélyes keretek között nyitotta meg kapuit.
2024.12.13. -
Új iskolabútorok
Új iskolabútorokat kaptak mintegy 850 millió forint értékben a Székesfehérvári Szakképzési Centrum fenntartásában működő intézmények. A technikumokba összesen 12.810 darab bútor – székek, asztalok, szekrények – érkeztek. A hat iskolában megvalósult beruházásról sajtótájékoztatón számoltak be a Váci Mihály Technikumban, ahol be is mutatták az új, színes berendezéseket.
2024.12.10.
A csapadék csatorna főgyűjtője épül több méterrel a föld alatt a Mártírok útján
Folyik a munka a Mártírok útján, ahol a csapadékcsatorna építéssel kezdődött az útfelújítás. A munkálatok egyelőre nem okoznak komoly fennakadásokat, a kivitelező szerint csak április környékén várható, hogy nehézkes lesz közlekedni az úton. Közel másfél kilométernyi szakasz újul majd meg év végéig, mellyel sokak közlekedése válik majd könnyebbé.
A cikkben interjú olvasható Timár Tibor útellenőrzési vezetővel
A cikkben interjú olvasható Timár Tibor útellenőrzési vezetővel
2014.02.24. 06:26 |
Rohamtempóban folyik a munka a Mártírok útján, ahol a csapadékcsatorna építéssel kezdődött az útfelújítás. A munkálatok egyelőre nem okoznak komoly fennakadásokat, a kivitelező szerint csak április környékén várható, hogy nehézkes lesz közlekedni az úton. Közel másfél kilométernyi szakasz újul majd meg év végéig, mellyel sokak közlekedése válik majd könnyebbé.
KÉPGALÉRIA az építkezésről
KÉPGALÉRIA az építkezésről
A kisebbik csapadékcsatorna főgyűjtő kivitelezését még február második hetében kezdte meg az út felújítását végző cég. A Madách Imre utcai iparvágánytól a város fele folynak jelenleg a munkálatok. A monolit vasbetonfödémes nagyobb csapadék elvezető csatorna fedőlapjait a kivitelező a saját telephelyén már gyártja. Az egyenként másfél tonnás vasbetonlapokkal fedik majd mintegy nyolcszáz méter hosszan a nagyobb átmérőjű csapadék csatornát, a fennmaradó részen pedig 1400mm átmérőjű betoncsövekből épül a csapadék csatorna.
A Városgondnokság útfenntartási vezetője Tímár Tibor több mint harminc éve felügyeli a fehérvári utakat. Tisztában van minden fehérvári utca problémájával. Mint mondja a Saára Gyula program hatása a fenntartásban már jelenleg is érezhető. Azokban az utcákban, ahol megtörtént a felújítás megóvták a meglévő alépítményt is, így ezeken a helyeken szinte nulla a fenntartási költség. Kátyúzni azonban így is kell városszerte. Ezt a munkát időjárás függvényében nap mint nap végzi a Városgondnokság.
Miért fontos, hogy jó alapja legyen egy útnak, különösen egy olyan városban, mint Székesfehérvár, ami mocsaras területre épült?
A város eredetileg egy ingoványos terület volt. Nem csak Fehérváron, hanem általában minden útépítésnél elmondható, hogy az alapozás egy nagyon lényeges dolog. Fontos, hogy a rétegrend mindig a várható forgalmi nagysághoz legyen méretezve és építve is. Ha pedig az alépítmény méretei és a forgalom nagysága nincs arányban egymással, akkor a burkolat élettartama drasztikusan csökken.
Miért fontos, hogy jó alapja legyen egy útnak, különösen egy olyan városban, mint Székesfehérvár, ami mocsaras területre épült?
A város eredetileg egy ingoványos terület volt. Nem csak Fehérváron, hanem általában minden útépítésnél elmondható, hogy az alapozás egy nagyon lényeges dolog. Fontos, hogy a rétegrend mindig a várható forgalmi nagysághoz legyen méretezve és építve is. Ha pedig az alépítmény méretei és a forgalom nagysága nincs arányban egymással, akkor a burkolat élettartama drasztikusan csökken.
Erre a problémákra vezethető vissza néhány fehérvári utca problémája is?
Mint mindenhol, Székesfehérváron is van több olyan utca, melyeknél az alépítmény problémái miatt az úthibák markánsan jelentkeznek. Ilyen például a Nefelejcs vagy a felújítás alatt álló Mártírok útja, de több olyan kisebb utca is van a városban, melyeknél hasonló gond van. Néhány évtizede általánosnak volt mondható, hogy egy meglévő zúzott köves alapra fektettek aszfalt burkolatot, amit 5-10 éves időtartamra terveztek. Több helyen azonban 25-30 évesek ezek a burkolatok és megértek már a felújításra. Tipikus példája volt ennek a fajta burkolatnak a Rózsahegyi utca, melynek több más Öreghegyi utcával együtt nemrégiben fejeződött be a felújítása.
Ha az alépítmény rétegeket is újjá kell építeni az lényegesen drágább, mint egy burkolatmegerősítés vagy egy kopóréteg csere. A Saára Gyula program keretében azonban a kopóréteg cseréknél nagyon fontos például, hogy a marást követően az alépítmény vizsgálatára minden esetben sort kerítünk. Ahol hiányosság tapasztalható, ott természetesen a lokális javításokat is elvégezzük minden esetben, ami azért fontos, hogy az út élettartamát növelni tudjuk.
Mitől mehet tönkre egy út alapja?
Ha át tudnak ázni az alépítmény rétegek akkor ezek elvesztik a stabilitásukat. Erre klasszikus példa volt a Mártírok útja, de ilyen a Ligetsor is. A Ligetsoron, ha keletkezik egy kátyú, akkor lehet látni, hogy az aszfalt alatt egy minden tartását elvesztett alépítmény van. Ezt eredményesen fenntartani és tartós állagmegóvást végezni sajnos nem lehet. Ezek az elöregedett és alulméretezett alépítmény rétegek nagyon nehezen viselik a fagyás-felengedés váltakozó hatását és a víztartalom növekedését. Márpedig ezeknél az utaknál alulról, felülről szivárog a víz és óhatatlanul elkezd bomlani a felső burkolatréteg. Először mozaikos törések keletkeznek, majd megindul a kátyúsodás és leszakadások, süllyedések keletkeznek.
A Saára Gyula programban útfelújításai között sok helyen a városban a kopóréteg teljes cseréjére került sor. Ezzel akkor megóvjuk a meglévő alépítményt is?
Fontos, hogy a burkolat vízzáróságát ezzel biztosítjuk. A kopóréteg csere és a burkolat megerősítés azoknál az utaknál hatásos, ahol egyébként alépítményi hiányosságok nem tapasztalhatók. Ezekben az utcákban a forgalom által elhasznált kopóréteget cseréljük ki egy vadonatújra. A program hatása már most is érezhető, hiszen városi szinten jelentősen csökkenthetők a fenntartási költségek. Olyan utak, ahol heti rendszerességgel kátyúztunk korábban most a fenntartási tevékenység szinte nulla. A Mészöly Géza utca például ilyen, melynek a felújítás óta az idei már a harmadik tele és teljesen kátyúmentes még mindig.
Sok úton azonban nap mint nap látható, hogy kátyúz is a Vársogondnokság…
Gyakorlatilag folyamatosan kátyúzunk a városban. Az enyhe időjárási körülmények között olyan hibákat is meg tudunk javítani, amiket egyébként februárban nem szoktunk. Az útfenntartás folyamatos és kijelenthetjük, hogy az aszfalt újrahasznosító gépünk minden nap dolgozik. Az utak ellenőrzése és a hibák felmérése pedig folyamatos. Ezek felkerülnek egy megrendelőlapra ezt figyelembe véve határidőre elvégezzük a munkát.
Milyen Székesfehérváron egy ideális rétegrend, ami hosszútávon biztosítja a kényelmes közlekedéshez a jó utat?
Ez nagyon sokmindentől függ, de egy városi főútvonalon a tükörkészítés után a tömörített földrétegre minimálisan 20 centis zúzott kő alap szükséges, majd 15-20 cm-es CKT réteg, ami tulajdonképpen egy gyengített betonnak felel meg és erre rá kell két réteg aszfalt, melynek a kötőrétege 5 cm-es, a kopóréteg pedig 4 cm vastag. Ez egy olyan rétegrend, ami ha megvan egy fehérvári gyűjtőúton, akkor az optimálisnak mondható.
A kivitelező tájékoztatása szerint egyelőre komolyabb lezárásoktól nem kell tartani. A baloldali félpálya lezárásával a Mártírok útja gépjárműforgalmát a vasútállomás felőli két forgalmi sávba terelték, így biztosítva a kétirányú haladást. Rövid idejű zárásokkal a géplánc átállásakor, daruzásoknál, anyagmozgatásoknál kell csak számolni. Ha komolyabb lezárás lesz az úton a kivitelező értesít mindenkit időben, ám ez áprilisnál előbb a tervek szerint nem következik majd be.
A munkaterület januári átadása óta minden héten egyeztet a kivitelező a munkálatok állásáról a műszaki ellenőrökkel és az önkormányzat szakirodáival. A december közepére megújuló útszakasz várhatóan nagyon sokak városbeli közlekedését könnyíti majd meg, a kivitelezés idejére éppen ezért mindenki türelmét kérik.