A héten becsengetnek az iskolákban - 181 napos lesz a tanév

 Az általános és középfokú intézményekben 1 416 337 tanuló kezdi el szeptember elsején az új tanévet, ami 2006. június 15-én fejeződik be. Általános és szakiskolában 181 napot, középiskolákban 180 napot kell a diákoknak tanulással tölteniük. A szorgalmi időszak első féléve 2006. január 20-ig tart. Az iskolák január 27-ig értesítik a tanulókat, illetve szüleiket az első féléves tanulmányi eredményekről. Az őszi szünet október 31. és november 5. között lesz, a téli szünet december 22-től január 2-ig tart, míg a "tavaszi fáradtságot" április 13. és 18. között lehet kipihenni...
2005.08.29. 07:56 |
 Elindult az Útravaló ösztöndíjprogram, már két évfolyamra érvényes az új alaptanterv, egyre többen járnak nyelvi előkészítő osztályokba. Az alábbi összefoglalóból kiderül, melyek az előttünk álló és a szeptember elsején induló tanév legfontosabb változásai. 

 Az előttünk álló (és a szeptember elsején induló) tanévben folytatódnak a reformok a közoktatásban: az új Nemzeti alaptanterv (NAT) felmenő rendszerben kiterjed a második évfolyamosokra is. Célja a lexikális ismeretek és a képességfejlesztő oktatás korszerű egyensúlyának megteremtése - olvasható az oktatási tárca összefoglalójában. Ugyancsak felmenő rendszerben érvényesül a második osztályban a szöveges értékelés, valamint a buktatás tilalma.  
 
 Az elmúlt évhez képest huszonöt százalékkal több, 14 764 diák kezdi a tanévet a nyelvi előkészítő évfolyamokon 431 középiskolában. Az intézmények emelt szintű támogatást, évente 76 500 forintot kapnak a nyelvi előkészítő évfolyamokra járó tanulók után. 
Ingyenes tankönyv a rászorulóknak 

 A 2005/2006-os tanévben válik teljessé a rászorultsági alapon járó ingyenes tankönyvellátás rendszere az újonnan belépő 9-13. évfolyamos kedvezményezettekkel. A százezer, ingyenes étkeztetésre jogosult, rendszeres gyermekvédelmi támogatásban részesülő óvodás gyermek mellett az 1-4. évfolyamon nappali oktatásban résztvevő tanulók - helyi önkormányzati döntés alapján - ingyenes vagy kedvezményes étkezésben részesülhetnek. 

 Újdonság az is, hogy az iskola pedagógiai programjában rögzíteni kell a házi feladat meghatározásának elveit, korlátjait, így azok a szülő számára is nyilvánossá válnak. 

Több idő egyéni foglalkozásra 

 Az új tanévben újabb egy százalékkal növekszik, azaz hét százalékra nő az iskoláknak az egyéni foglalkozásra fordítható időkerete, ami a legrászorulóbbak egyéni segítését, fejlesztését szolgálja. A szaktárca célja, hogy ez az arány a 2010/2011-es tanévre 12 százalékra emelkedjen. 
Az Útravaló ösztöndíjprogram a hátrányos helyzetű tanulók és a tudomány iránt érdeklődő diákok támogatását szolgálja. A beérkezett pályázatok közül várhatóan 18 458 pályázat támogatható: 8764 az Út a középiskolába, 8461 az Út az érettségihez, 1155 az Út a szakmához, 78 az Út a tudományhoz programokhoz. Az Útravaló minden alprogramjára a beadási határidő október 7. 

Csökkenő szakiskolai osztálylétszámok 

 A szakiskolák 9-10. évfolyamain a maximális osztálylétszám 35-ről 30-ra, az átlagos osztálylétszám 28-ról 23-ra csökken. "Ezzel javítani kívánjuk a szakiskolákban a pedagógiai munka feltételeit" - olvasható az összefoglalóban. A fejlesztési program egyik fontos eleme, hogy huszonhárom intézményben indul a szakképzést előkészítő évfolyam olyan fiatalok számára, akik nem rendelkeznek alapfokú iskolai végzettséggel.

 Az általános és középfokú intézményekben 1 416 337 tanuló kezdi el szeptember elsején az új tanévet, ami 2006. június 15-én fejeződik be. Köztük várhatóan 102 861 első osztályos kisdiák és 130 426 kilencedik osztályos középiskolás.
 Általános és szakiskolában 181 napot, középiskolákban 180 napot kell a diákoknak tanulással tölteniük. A szorgalmi időszak első féléve 2006. január 20-ig tart. Az iskolák január 27-ig értesítik a tanulókat, illetve szüleiket az első féléves tanulmányi eredményekről.
Az őszi szünet október 31. és november 5. között lesz, a téli szünet december 22-től január 2-ig tart, míg a "tavaszi fáradtságot" április 13. és 18. között lehet kipihenni.  

 A Regionális operatív program keretében elkezdődik a 2004/2005. tanév során kiírt pályázatok megvalósítása - óvodák, iskolák felújítása - összesen 12 milliárd forint értékben. Az "Információs technológia az általános iskolákban" program Phare-források bevonásával, mintegy 6,5 milliárd forint összeggel segíti a magyarországi iskolák felújítását, illetve a legkorszerűbb információs technológiák használatát. 
Iskolakorszerűsítés MFB-hitelből 

 Beruházás a 21. századi iskolába" címmel az Oktatási Minisztérium és a Magyar Fejlesztési Bank Rt. 2003-ban pályázatot hirdetett közoktatási intézmények fenntartói részére intézményfelújítás, korszerűsítés céljából hosszú lejáratú kedvezményes hitel igénybevételére. A hitelek a következő célokhoz vehetők igénybe: közoktatási intézmények műszaki felújítása, fűtés- és világítási rendszer korszerűsítése, tornaterem, játékszoba, tanuszoda, vizesblokk építésére, felújítására, bővítésére, akadálymentesítésre. 

 A tárca közlése szerint augusztus 9-ig összesen 116 fenntartó 150 oktatási intézménye pályázott. Eddig 79 fenntartóval kötött szerződést az MFB több mint 5,5 milliárd forint értékben. A pályázatok alapján összesen több mint 13 milliárd forintos beruházás fog megvalósulni az elkövetkező években.