A jövőben a gyártó felel az elektronikai hulladékok begyűjtéséért

 A kormány szerdai ülésén elfogadta a hulladékká vált gépjárművekről, az elektromos és elektronikai hulladékok visszavételéről, valamint a bioüzemanyagok és egyéb megújuló üzemanyagok közlekedési célú felhasználásának ösztönzéséről szóló kormányrendeleteket.

2004.09.16. 08:13 |

 A kormány szerdai ülésén elfogadta a hulladékká vált gépjárművekről, az elektromos és elektronikai hulladékok visszavételéről, valamint a bioüzemanyagok és egyéb megújuló üzemanyagok közlekedési célú felhasználásának ösztönzéséről szóló kormányrendeleteket.

 Persányi Miklós környezetvédelmi és vízügyi miniszter a szerdai kormányszóvivői tájékoztatón elmondta: a kormány határozott szándéka, hogy lehetőség szerint kevesebb hulladék keletkezzen, többet hasznosítsanak újra, valamint az is, hogy érvényesüljön a társadalmi igazságosság elve, miszerint a szennyező fizet.

 Ennek jegyében a miniszterek elfogadták a hulladékká vált gépjárművekről, az elektromos és elektronikai hulladékok visszavételéről, valamint a bioüzemanyagok és egyéb megújuló üzemanyagok közlekedési célú felhasználásának ösztönzéséről szóló jogszabályokat.

Gyártói felelősség az elektronikai hulladékért

 Az elektromos és elektronikai berendezések hulladékainak visszavételéről és kezeléséről szóló kormányrendelet szerint a jövőben az elhasználódott elektromos, illetve elektronikai eszközöket, berendezéseket a gyártóknak vissza kell venni. Ezeket meghatározott arányban hasznosítania, valamint a fennmaradó és nem hasznosított anyagokat ártalmatlanítania is kell.

 A hulladékká vált elektromos és elektronikai berendezésektől a környezetvédelmi követelményeknek megfelelően és ingyen szabadulhatnak meg a fogyasztók.

 A szakminiszter hozzátette, hogy a visszavételi kötelezettség kiterjed például a háztartási gépekre, az informatikai és távközlési berendezésekre, a szórakoztató elektronikai cikkekre és az elektromos barkácsgépekre.

 Az Európai Unió igen magas követelményrendszert állított fel a csatlakozó országok számára. E szerint Magyarországnak évente, egy főre elosztva négy kilogramm háztartási elektromos és elektronikai berendezésből származó hulladékot kell begyűjtenie és hasznosítania. Két év átmeneti mentességgel, 2008. december 31-ig kell elérni ezt a begyűjtési arányt, és kategóriától függően 50-80 % újrafeldolgozást kell teljesíteni.

Roncsautók újrahasznosítása

 Rendelet született a hulladékká vált gépjárművek visszavételi kötelezettségének bevezetéséről, illetve a visszavett hulladékok kezeléséről. A tárca vezetője kiemelte, hogy a jogszabály értelmében a gyártóknak mérsékelniük kell a veszélyes anyagok felhasználását és beépítését, valamint biztosítaniuk kell, hogy azok könnyebben hasznosíthatók legyenek.

 A gyártóknak, forgalmazóknak 2006. január 1-től biztosítaniuk kell, hogy évente legalább 85 tömegszázalékban hasznosítsák a kiselejtezett roncsjárműveket, úgy, hogy az újrahasználati és újrafelhasználási arány legalább 80 tömegszázalék legyen. Az 1980. január 1. előtt gyártott járműveknél a hasznosítást 75 százalékban, míg az újrafelhasználást 70 százalékban elegendő teljesíteni.

 Legkésőbb 2015. január 1-től az arányoknak - gyártási időtől függetlenül - a hasznosítás terén el kell érnie a 95 százalékot, ezen belül az újrafelhasználásban pedig a 85 tömegszázalékot.

Bioüzemanyagok

 Uniós előírás, hogy a bioüzemanyagok közlekedési célú felhasználásának ösztönzéséről szóló direktíva rendelkezéseit 2004. december 31-ig a tagállamoknak biztosítaniuk kell. Az új kormányrendelet ennek az előírásnak eleget tesz.

 Az EU-irányelv szerint a bioüzemanyagoknak az összes üzemanyagfogyasztás energiatartalmára vetített részaránya 2005-re 2 %, 2010-re pedig 5,75%, amelytől a tagországok eltérhetnek. A bioüzemanyagok alkalmazása Magyarországon még kezdeti szakaszban van, nálunk 2010-re kell a 2 %-ot elérni.

 A célok eléréséhez szükséges költségvetési kiadások mértéke 2005-re 3,4 milliárd forint évente, ami 2010-re 13 milliárd forintra fog emelkedni. A bioüzemanyagokra jutó jövedéki adó a tervek szerint visszaigényelhető lesz - hangsúlyozta Persányi Miklós.

 A jogszabályok 2005. január elsejétől lépnek hatályba.
 

Magyarország

  1. Ütemes menetrend

    Új menetrend szerint közlekednek az autóbuszjáratok Székesfehérvár és Tatabánya között. Az autóbuszok ezentúl több, az útvonalon található fontosabb megállóhelyen megállnak, a két város közötti utat pedig jellemzően 1 óra 20 perc alatt teszik meg.

    2024.12.14.
  2. Hétvégi vásárlás adományozással

    Vasárnapig tart az év legnagyobb élelmiszergyűjtő akciója a Magyar Élelmiszerbank Egyesület szervezésében. Az ország 154 településén 365 áruházban összesen 6500 önkéntes gyűjti majd az adományokat. Székesfehérváron nyolc helyszínen, a kasszák melletti gyűjtőpontokon az Élelmiszerbank zöld mellényt viselő önkéntesei köszönettel fogadják a hűtést nem igénylő, tartós élelmiszereket, édességeket.

    2024.11.16.
  3. Nemzeti konzultáció a magyar érdekek mentén – részvételre kérik a lakosságot

    A válságok korában élünk, egymás után vagy egymással egyidőben jelennek meg súlyos konfliktusok a világban. Ilyen helyzetben fontos a gazdasági semlegesség, valamint az, hogy egyetértési pontokat alakítsunk ki és közösen döntsünk a céljainkról – hívták fel a figyelmet Vargha Tamás és Törő Gábor országgyűlési képviselők közös székesfehérvári sajtótájékoztatójukon. A honatyák a nemzeti konzultáción való részvételre kérték a lakosságot.

    2024.11.15.
  4. A Magyar Jelnyelv Napja

    A magyar jelnyelvről és a magyar jelnyelv használatáról szóló 2009. évi CXXV. törvényt november 9-én fogadták el. E törvény megszületésének jelentőségét elismerve, e nap emlékére november 9. a magyar jelnyelv napja 2017 óta, a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségének kezdeményezése nyomán.

    2024.11.09.