-
Karácsony a kórházban
Csütörtök délelőtt – a sokévtizedes hagyományt folytatva – idén is karácsonyi ünnepséget szerveztek a Fejér Vármegyei Szent György Egyetemi Oktató Kórház Újszülött, Csecsemő és Gyermek Osztály ápolást igénylő kisgyermekeinek és szüleinek. Ebben az évben is Mits Péter és fiai, Mits Gergely és Mits Márton csaltak mosolyt dalaikkal a gyermekek arcára.
2025.12.18. -
Sokkal több mint szőnyeg
A 2025-ös év utolsó vendége Iraj Azarfaza volt az MCC székesfehérvári képzési központjában, aki Irán kettős arculatáról tartott előadást, majd válaszolt az érdeklődők kérdéseire is.
2025.12.18. -
Boggie Christmas koncert
Különleges karácsonyi koncertélményre várja a zeneszeretőket Boggie, aki a legismertebb ünnepi dallamok mellett saját dalaiból is hoz egy csokrot a december 20-i fehérvári fellépésére.
2025.12.17. -
Mézeskalácsos táncos est szépkorúaknak
A régi szép idők dallamai várják a Felsővárosi Közösségi Házban december 20-án rendezendő táncos est résztvevőit. A szépkorúaknak szervezett eseményre minden táncoslábút várnak a szervezők!
2025.12.17.
A karácsonyfa rövid története - miért állítunk fenyőt az ünnepen?
Hazánkban a karácsonyfa történetét Lukács László néprajztudós kutatásaiból ismerhetjük.
A karácsonyfa elterjedésén kívül a folyamattal kapcsolatos tévedéseket is feltárta, s eredményeit különböző fórumokon és médiumokban, így például a Fejér Megyei Hírlap 1998. és 2018. decemberi számaiban is az érdeklődők elé tárta. E cikkben is felhasználtuk írásait.
Erzsébet Sarolta pfalzi hercegnő, azaz Liselotte von der Pfalz (1652–1722), a Napkirály öccsének második felesége kiterjedt levelezést folytatott. A zömében németül, kisebb részben franciául írt hozzávetőlegesen hatezer leveléből mintegy ötezer fennmaradt. A hercegnő hagyatékában található egy 1708-ban keltezett levél, melyben a heidelbergi kastélyban töltött gyermekkoráról számol be. Leírása szerint az 1660-as években a Neckar-parti város kastélyában gyertyával ékesített fenyőfát állítottak karácsonykor. Jelenlegi tudásunk szerint e leírásban találkozunk először a fenyőállítás említésével. E bensőséges szokás a német tartományok udvaraiban hamarosan elterjedt. A szorbok által is lakott szászországi Zittauban például 1737-ben annyi feldíszített, gyertyás karácsonyfát állítottak, ahány megajándékozott személy volt a családban.
Lukács László a következőképpen ír a karácsonyfa elterjedéséről: „Az ajándékokat a karácsonyfák alá helyezték. Goethe még diákkorában, 1765-ben Lipcsében ismerkedett meg a karácsonyfával. Ennek a német nyelvterületen való gyors elterjedésében a Werther szerelme és halála című, 1774-ben Lipcsében megjelent levélregényének is nagy szerepe volt. Goethe Európa-szerte népszerűvé vált művében gyertyával, cukorkával és almával feldíszített karácsonyfáról írt.” Berlinben báró Wilhelm von Humboldt, a berlini egyetem alapítója 1815-ben állított karácsonyfát, Heinrich Heine pedig 1846 decemberében egy költeményéhez írt előszavában a gyertyás karácsonyfát a németországi karácsony jellemzőjeként említette.
A Habsburg-monarchiában 1814-ben tűnt fel először a feldíszített fenyőfa, mégpedig a Berlinből Bécsbe települt Arnstein bankárcsalád házában. Fontos szerepet játszott a szokás bécsi, ezen keresztül birodalmi elterjesztésében Lotharingiai Károly főherceg felesége, Henriette von Nassau-Weilburg (1797–1829), aki néhány hónapos kislánya, Mária Terézia Izabella, a későbbi nápolyi és szicíliai királyné számára 1816-ban állított először karácsonyfát.
Magyarországra a karácsonyfa a német és osztrák rokoni kapcsolatokkal rendelkező arisztokrata családok révén került az 1820-as években. Az Élet és Literatúra című folyóirat 1842-ben megjelent cikke szerint a karácsonyfa-állítás divatját a martonvásári grófnő, Brunszvik Teréz hozta 1824-ben Bécsből Pestre.
Vay Sándor 1905-ben a Jövendő című folyóiratban azt írta, hogy „A Christbaum (karácsonyfa) divatját József nádor harmadik felesége, Mária Dorottya hozta be nálunk.” Mária Dorottya Württemberg hercegnő, a karácsonyfa elterjedésének törzsterülete szomszédságából került 1819-ben Magyarországra, s lett a sok más alkotása mellett az alcsúti kastély, mintagazdaság és arborétum megalkotója, József nádor felesége.
Székesfehérvár környékén, Sárkeresztesen, az 1880-as évékben Babay Kálmán állított először karácsonyfát.
Babay Kálmán (Gárdony, 1862. december 7.–Balatonkenese, 1933. április 29.) a középiskolát Székesfehérváron és Budapesten végezte, majd Pápán a református kollégiumban teológiát hallgatott. Csajágon segédlelkész, Mezőkomáromban és Sárkeresztesen lelkész illetve egyházi tanfelügyelő, 1892 és 1913 között a bodajki választókerület függetlenségi pártjának elnöke, 1920-tól református egyházmegyei tanácsbíró volt. Mintegy ötszáz elbeszélése jelent meg többek között a Székesfehérvár valamint a Székesfehérvár és Vidéke című lapokban.
Érdekes szál a karácsonyfa történetében az aszódi Podmaniczky család német kapcsolati hálója, amelyet Asztalos István és Gurka Dezső munkáiból is ismerhetünk. A családból többen is kapcsolatba kerültek Goethével. Szempontunkból a főszerepet játszó Podmaniczky Károly báró a legjelentősebb, aki Friedrich Schelling ismeretsége révén került kapcsolatba Goethével, a karácsonyfa-állítás szokásának népszerűsítőjével. A bányamérnöki diplomával rendelkező bárót Abraham Gottlob Werner professzor üledékes kőzetekkel kapcsolatos tanai vonzották Freibergbe. Ebben a szászországi városban ismerkedett meg a freibergi bányaakadémia egyik professzorának leányával, leendő feleségével, Julie Charpentier-vel. Júlia nem sokkal korábban vesztette el vőlegényét, Friedrich von Hardenberget, akit az irodalomtörténet Novalisként őriz a jövendő számára. Károly és Júlia hét évnyi boldog házasságát az anya és gyermeke szülés közbeni halála választotta el örökre. Károly báró később újra megházasodott. A második feleség, Nostitz Jänckendorf Eliza édesapja szász királyi miniszter volt, akit Arthur von Nordstern néven költőként is jegyez a német literatúra története. Elizától hét gyermeke született Károlynak, köztük Frigyes báró, Budapest vőlegénye és Júlia, Jósika Miklós leendő felesége.
Podmaniczky Frigyes naplójában arról is tanúskodik, hogy szülei honosították meg Magyarországon a karácsonyfa-állítás szokását, ami – pesti házuk és aszódi kastélyuk látogatói révén – az 1840-es évekre már általánosan elterjedtté vált: „Elérkezvén karácsony napja, hat órakor háromszoros csengetés hirdette a mi karácsonyfánk megérkeztét. Mi, gyermekek – öten voltunk – egy szoba közepén elhelyezett nagy asztalon, mindegyikünk külön megtalálta karácsonyfáját s az a körül csoportosított különféle ajándékokat. Még most is előttem lebeg e szeretetteljes kép, az apánk komoly, áhítatos magatartása, az anyánk jóságos tekintete, a repeső öröm a gyermekarcokon, melyeknek pírján megtört a viaszgyertyák halvány fénye. Az est azzal telt el, hogy mindegyikünk apróra megvizsgálta a nyert ajándékokat, s mindegyikünk külön forró, hálás kézcsókkal megköszöné azokat a boldog szülőknek. Szüléinktől néhány tanácsot és intelmet kellett meghallgatnunk. Az akkor hallott szavak mélyen vésődtek lelkünkbe, s egész éven mint intő jobb lebegett előttünk. A karácsonynak mai formák szerint való megünneplését vagy helyesebben magát a karácsonyfát édesanyám honosította meg hazánkban.”
Az új szokás a XIX. század második felében jutott el Erdélybe. Meghonosításában a magyar földesurak, papok és tanítók mellett az erdélyi németeknek is nagy szerepük volt. Benedek Elek az angyalt váró gyermekeknek 1889-ben egy karácsonyfa alakú könyvet tervezett, amelyet egy verssel ajánlott olvasóinak:
„Fiúk, lányok, örüljetek:
Megérkezett a könyvetek!
Olyan mint egy karácsonyfa,
Képpel, verssel telenyomva.
No, ilyet még én sem láttam,
Pedig sok várost bejártam:
Karácsonyfa körös-körül,
De nem az erdőből kerül.
Karácsonyfa a külseje,
Kép, versike a belseje...
Fiúk, lányok, forgassátok,
Versikéket olvassátok!
Karácsonyfa, karácsonyfa!
Áldott legyen, aki hozta!
Kis Jézuskát köszöntsétek,
S máskor is hoz könyvet néktek!”
A 19. század végétől az Amerikai Egyesült Államok nagyvárosaihoz köthető az a kezdeményezés, amely a karácsonyfának közösségi szerepet adott. Mindez nem más, mint a fontos tereken, a városháza, a templom előtt, a piactéren állított mindenki karácsonyfája.
„Székesfehérváron is már a két világháború közötti időszakban megjelent a mindenki karácsonyfája. A Székesfehérvári Friss Újság szerint 1930-ban a város három pontján gyulladtak ki gyertyái, melyből két helyszín fotográfiák által is ismert: az egykori Püspökkút és a Palotavárosi Otthon. Apró, színes égők világítottak rajta, tetejükön a betlehemi csillaggal. Alatta perselyt helyeztek el, amiben az önhibájukon kívül szegénysorba került emberek, családok számára gyűjtöttek.” – írta Lukács László a megyei napilap 2018. decemberi számában.
A karácsonyfát kezdettől fogva díszítették. Hozzánk, magyar emberekhez a gyertya, a különböző ékes díszek és gyümölcsök mellett mégis a szaloncukor áll talán a legközelebb. A szaloncukor sajátosan magyar karácsonyfadísz és édesség, amit a 19. század utolsó évtizedeitől kezdve készítenek.