A közlekedés legvédtelenebb résztvevői - vigyázzunk a gyalogosokra

 A közelmúlt riasztó baleseti hírei között mind gyakrabban figyelhető meg gyalogosokkal kapcsolatos tragédiák. Októberben öt súlyos személyi sérüléssel és egy könnyű személyi sérüléssel járó balesetet jegyez a statisztika Székesfehérváron. Novemberben két halálos kimenetelű, négy súlyos és három könnyű személyi sérüléssel végződő balesetben volt érintett gyalogos. Vigyázzunk rájuk!
2008.12.09. 07:32 |
 A közelmúlt riasztó baleseti hírei között mind gyakrabban figyelhető meg gyalogosokkal kapcsolatos tragédiák. Az ősz beköszöntével, a látási viszonyok megváltozásával Fejér megyében is megszaporodtak a gyalogos elütések. A Székesfehérvári Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának főhadnagya Májer László, további balesetek elkerülése érdekében néhány hasznos jótanácsot gyűjtött egy csokorba.


- A közúti közlekedésben résztvevők közül az egyik legveszélyeztetettebb csoport a gyalogosoké. – szögezte le Májer főhadnagy. Egy jármű és egy gyalogos ütközésekor mindig a gyalogos sérülhet meg. Ezt sajnos több esetben nem veszik figyelembe a közlekedők, pedig érdemes elgondolkodni azon, hogy az a gépkocsivezető, aki az úttestre lépő gyalogos látványára inkább gyorsít, majd pár perc múlva a gépkocsijából kiszállva, s egy bevásárlóközpontba igyekezve szintén gyalogossá válik, s minden körültekintés nélkül lelép az úttestre.

 A gyalogosok az őszi-téli időszakban fokozottan balesetveszélyes helyzetbe kerülhetnek, hiszen a korai sötétedés, az eső, a köd, illetve a közlekedést más módon hátrányosan befolyásoló időjárási viszonyok a gyalogosok észlelését jelentősen megnehezíthetik.

 A gyalogosok közlekedésben részvételét, a KRESZ is szabályozza, csakúgy, mint a járművezetők magatartását a gyalogosokkal szemben.

 A gyalogosok az úttestre akkor léphetnek, ha meggyőződtek annak veszélytelenségéről, az úttestre váratlanul nem léphet. Ez az általános és alapvető szabály mindig érvényes, függetlenül attól, hogy a gyalogosnak az úttesten közlekedő járművekkel szemben elsőbbsége van, vagy nincs.

 Csak egy adat: száraz úton egy 50 km/h. sebességgel haladó járműnek kb. 25 méter a féktávolsága, esős időben ez már 30-35 méter lehet.

 Képzeljük csak el, ha a gyalogos ezeken a távolságokon belül lép le váratlanul az úttestre. Vajon megér-e fél perc előny egy bizonytalan kimenetelű, balesetveszélyes helyzet kialakításáért. Különösen, ha a közelben kijelölt gyalogátkelőhely is található. Lehet, hogy egyszer sikerül „átérni”, lehet, hogy tízszer sikerül „átérni”, de ha egyszer nem…

Gondoljunk bele: esős időben a csillogó aszfaltról visszaverődő fények vibrálása közben a sötét ruhában hirtelen feltűnő gyalogost mikor tudja észlelni a járművezető?

A kijelölt gyalogos-átkelőhely a gyalogosok biztonságos úttesten történő átkelését biztosítja. A járművezetőnek tudomásul kell vennie, hogy mikor megszerezte a vezetésre jogosító okmányt, emberi élet kioltására alkalmas eszköz kezelésére kapott felhatalmazást. Tehát, ha a gyalogosoktól elvárható, hogy a saját épségük érdekében ne hozzanak rossz döntést egy-egy forgalmi szituációban, akkor a járművezetőkre ez fokozottan érvényes. A kijelölt gyalogos – átkelőhelyen a járművel a gyalogosnak elsőbbséget kell adni. Ezt a helyet csak fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel szabad megközelíteni. Gyalogátkelőhely előtt megálló jármű mellett meg kell állni, hiszen nem tudhatjuk, hogy az álló jármű takarásából mikor tűnik fel egy gyalogos.

A partnerség a közlekedésben a saját biztonságunk érdekében az egyik legfontosabb. Balesetek sora bizonyítja, hogy egy adott pillanatban valaki rossz döntést hozott. Higgye el mindenki, nem lehet „visszacsinálni” az eseményeket! A gyalogos- átkelőhelyet nagy sebességgel megközelítő gépkocsivezető, a féktávolságon belül a járművel elé lépő gyalogos, a tilos jelzésen, a tiltott helyen áthaladó-átkelő gyalogosok-járművek mind-mind balesetveszélyes helyzeteket alakítanak ki, melyeknek a végkimenetele bizonytalan. A rendőrség a saját eszközeivel próbál fellépni a szabálysértőkkel szemben. De nem tud mindenhol ott lenni! – mondta a főhadnagy.

Az elmúlt két hónapban kiemelt figyelmet fordított a rendőrség a gyalogosok ellenőrzésére. A főhadnagy általános tapasztalatként mondta el, hogy rossz gyakorlat szerint sok gyalogos érezhetően a rendőr jelenléte miatt tartotta be a szabályokat. De ha mégsem és a rendőr szóvá tette, hogy miért a tilos jelzésen ment át a gyalogos, vagy miért nem adott elsőbbséget a járművezető a gyalogosnak, szinte személyes sértésnek vették azt. Az ünnepek idején is óvatos közlekedésre intenek a rend őrei. A maguk eszközeivel próbálják elérni, hogy mindenki szerettei körében tölthesse az ünnepeket. De ehhez a közlekedés többi résztvevőinek is kérik a segítségét. Mert mindenkit hazavárnak!

Végezetül álljon itt néhány adat elmúlt hónapok statisztikájából. A Székesfehérvári Rendőrkapitányság illetékességi területén szeptemberben:

Egy súlyos és két könnyű személyi sérüléssel járó gyalogosokat érintő közúti közlekedési baleset történt. Ezek közül egy esetben gyalogos volt az okozó (tilos jelzésen áthaladás), súlyos sérülést szenvedett. Egy esetben gépkocsi további egy esetben lovaskocsi hajtója volt elsődlegesen az okozó.

Októberben öt súlyos személyi sérüléssel és egy könnyű személyi sérüléssel járó balesetet jegyez a statisztika. Ebből két esetben gyalogos volt az okozó (álló jármű takarásából kilépés, figyelmetlen úttestre lépés), két esetben gyalogátkelőhelyen nem adták meg az elsőbbséget a gyalogosnak, a fennmaradó két esetben a járművezető részéről gyorshajtás volt elsődlegesen megállapítható.

Novemberben két halálos kimenetelű, négy súlyos és három könnyű személyi sérüléssel végződő balesetben volt érintett gyalogos. Ebből négy esetben gyalogos okozó (nem kijelölt helyen történő áthaladás //2 eset//, körültekintés nélkül, féktávolságon belül), két esetben gyalogátkelőhelyen nem adták meg az elsőbbséget, két esetben a járművezető részéről volt elsődlegesen megállapítható gyorshajtás, egy ízben figyelmetlen járművezetést volt az elsődleges ok.

Közélet

  1. Sürgető az átalakítás

    A keddi baleset miatt Vargha Tamás országgyűlési képvislővel közös levélben fordult az Építési és Közlekedési Minisztériumot vezető Lázár János miniszterhez dr. Cser-Palkovics András polgármester. "Városunk országgyűlési képviselőjével sokadjára, közösen kérjük, hogy az állam soron kívül végezze el a csomópont bővítését és ezzel szüntesse meg a balesetveszélyes, minden erre közlekedőre kockázatot jelentő helyzetet." - számolt be Facebook oldalán Székesfehérvár polgármestere.

    2024.11.27.
  2. Szedreskerti lakossági fórum

    Kedden este a Vörösmarty Mihály Általános Iskolában tartottak lakossági fórumot a Szedreskerti lakónegyedben élőknek, ahol dr. Kovács Zsoltné és Szontaghné Kovács Erika önkormányzati képviselők várták a lakókat. Szó volt arról, hogy mi lesz a sorsa a volt Szedreskerti bölcsőde épületének, a buszközlekedésről, az új parkolók építéséről és arról is, hogy jövőre "épül" egy olyan része a Kríziskezelőnek, ahova akár ittasan is bemehetnek a hajléktalanok.

    2024.11.26.
  3. Gyermekvédelmi konferencia

    Amíg hazánkban harminc gyermek vesztette életét bántalmazás miatt 2010-ben, addig 2022-ben tíz. A gyermekbántalmazás felszámolása érdekében rendeztek újabb konferenciát Székesfehérváron.

    2024.11.27.
  4. A digitális világ veszélyei

    Az okostelefon függőség veszélyire hívja fel a diákok figyelmét az iGenerációért Egyesület. Az előadássorozatot az Arconic Alapítványa is támogatja. A vállalás szerint összesen 8 iskolában 70 előadást kell teljesíteniük az egyesüket tagjainak.

    2024.11.26.