-
Nyolc nemzetiségi önkormányzat kezdte meg a munkát
Az új ciklusban összesen nyolc nemzetiségi önkormányzat képviselői kezdték meg munkájukat. A székesfehérvári kisközösségeket segítő testületek elnökeivel szerdán délután találkozott dr. Cser-Palkovics András.
2024.11.20. -
Lakossági fórum Öreghegyen
A közlekedés volt az egyik legfontosabb téma az Öreghegyi lakossági fórumon, ahova szerdán kora este Östör Annamária a 12. számú választókörzet önkormányzati képviselője várta a városrészben élőket. Szó volt arról, hogy várhatóan a jövő évi városi költségvetés tartalmazza majd a Nagyszombati felújításának első ütemét, a Pozsonyi út teljes felújítására pedig 2025 március végéig nyújtja be pályázatát Fehérvár.
2024.11.20. -
Modern eszközöket kaptak
A Soponyai Iskoláért Alapítvány és a Kodolányi János Egyetem együttműködésében a Magyar Falu Program támogatásával modern élménypedagógiai eszközökkel gazdagította a Zichy János Általános Iskola felszereltségét.
2024.11.22. -
Előadás a genetikai módosításokról
A genetikai módosításokról és a GMO-król hallhattak előadást az érdeklődők a Mathias Corvinus Collegium Székesfehérvári Képzési Központjában. Az előadó ezúttal Toldi Ottó, az MCC Klímapolitikai Intézetének vezető kutatója volt.
2024.11.22.
Alacsony padlós busz is közlekedik Székesfehérváron - fel lehet tolni a babakocsit
Egy olyan alacsony padlós autóbuszt adtak át kedden délután az Alba Volánnál, amire könnyedén fel lehet szállni baba- és tolókocsival is. Székesfehérvár önkormányzata ebben az évben 180 millió forinttal támogatja a városi tömegközlekedés fejlesztését, amiből több hasonló speciális busz is beszerezhető. A jármű ahogy beáll a megállóba képes leengedni magát 28 cm-es magasságig, majd egy motoros rámpa kicsúszik az ajtó alatt, amin keresztül fel lehet gurulni az utastérbe. A tervek szerint a buszmegállók padkájának a magasságát emelnék meg 2 méter széles részen, így pedig könnyedén be lehetne gurulni a járműbe. (képek a buszátadásról itt)
Nagyon jó a város együttműködése az Alba Volánnal, hiszen a város célja az, hogy minél több alacsony padlós új autóbusz közlekedjen és a járatok úgy közlekedjenek, hogy az megfelelő legyen az utazóközönségnek - válaszolta kérdésünkre a város polgármestere Warvasovszky Tihamér a buszátadáson. Idén a város 90 milliós kormányzati támogatásra pályázott, amit elnyert és még 90 millió önkormányzati pénzt hozzátett és így tudta a helyi tömegközlekedést 180 millióval támogatni.
Fontos dolog az, hogy azokon a járatokon, ahol többségében idősebbek közlekednek vagy sok kismama jár babakocsival alacsonypadlós buszok legyenek. A polgármester kérte az Alba Volán vezérigazgatójától, hogy ha lehetséges minél több ilyen buszt állítsanak forgalomba. Elindított a város egy olyan programot a busztársasággal, ami azt célozza meg, hogy ilyen járművek közlekedjenek Székesfehérváron.
Az Alba Volán vezérigazgatója Tóth István elmondta, hogy egy olyan járművet állítanak forgalomba, ami európai színvonalú és biztosítja az esélyegyenlőséget. Az alacsony padlózatú buszok az idősebbek, kerekes székkel, babakocsival közlekedők közlekedését könnyíti meg. Hosszútávon ilyen buszokat állít forgalomba a társaság, azonban van egy csuklós busz program is, aminek keretén belül ún. középmagas buszokat vásárolja a társaság. Ez három éve tapasztalhaó Fehérváron, amióta megjelentek a város útjain azok az igen hosszú Mercedes csuklós járművek. Ezt a programot folytatja továbbra is a Volán, azonban a szóló buszok, amiket a továbbiakban vásárol a cég az önkormányzat kérésének megfelelően alacsony padlósak lesznek.
Az alacsony padlós buszok ára 15-20%-kal magasabb, mint a normál buszoké. Ehhez kapcsolódva Tóth István elmondta, hogy a társaságnak nem csak minőségi, hanem mennyiségi cserére is szüksége van, hiszen a város tömegközlekedését 65 autóbusszal végzi az Alba Volán. Más hasonló nagyságú városok tömegközlekedésével összehasonlítva a székesfehérvári buszok állapota jónak mondható. Évente hat-nyolc busz cseréjére lenne szükség, azonban évente csak három-négy buszt cserél le a cég, ami megint csak nem nevezhető rossznak. Ennél nagyobb ütemű cserét új autóbuszokkal nem lehet megoldani, azonban használt hat éves jó állapotú buszokkal 3-4 év alatt megoldható lenne egy nagyobb csereprogram.