1.1 Az ügyintézés helye, elérhetőségek:
Anyakönyvi és Címregiszter Iroda, 8000 Székesfehérvár, Városház tér 2.
- születésekkel és családi jogállás rendezéssel és állampolgársági ügyintézés: földszint 1., telefonszám: 22/537-222,
e-mail: losonczi.csabane@pmhiv.szekesfehervar.hu - házasságkötéssel és névváltoztatással kapcsolatos ügyintézés: földszint 1., telefonszám: 22/537-208,
e-mail: pap.tiborne@pmhiv.szekesfehervar.hu - halálozásokkal kapcsolatos ügyintézés: földszint 7., telefonszám: 22/537-207, 22/537-239
e-mail: sarosdi.szilvia@pmhiv.szekesfehervar.hu, szucs.szabina@pmhiv.szekesfehervar.hu
A halotti anyakönyvi kivonat ügyintézéshez szükséges az alábbi, az elhunytra vonatkozó okmányok csatolása:
- személyi igazolvány,
- lakcímkártya,
- születési anyakönyvi kivonat,
- családi állapot igazolása (házassági anyakönyvi kivonat, házastárs halotti anyakönyvi kivonata, válásról a bírósági ítélet).
- anyakönyvi kivonatok kiadása, hazai anyakönyvezés: földszint 1.,
telefonszám: 22/537-163,
e-mail: linczenbold.klara@pmhiv.szekesfehervar.hu - apai elismerő nyilatkozat
telefonszám: 22/537-222
e-mail: losonczi.csabane@pmhiv.szekesfehervar.hu
1.2 Vonatkozó jogszabályok:
- Az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény
- Az anyakönyvezési feladatok ellátásáról szóló 429/2017. (XII. 20.) Korm. rendelet
- Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény
- A magyar állampolgárságról szóló 1993. évi LV. törvény
- A magyar állampolgárságról szóló 1993. évi LV. törvény végrehajtásáról szóló 125/1993. (IX. 22.) Korm. rendelet
- A házasságkötés és a bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése során fizetendő díjakról és egyes eljárási szabályokról szóló Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének 39/2021. (XII.22.) rendelete
- A bejegyzett élettársi kapcsolatról, az ezzel összefüggő, valamint az élettársi viszony igazolásának megkönnyítéséhez szükséges egyes törvények módosításáról szóló 2009. évi XXIX. törvény
- Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény
- Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény
1.3 Általános előírások
- A 2014. július 1-jét követően bekövetkezett anyakönyvi eseményeket elektronikus anyakönyvbe kell rögzíteni. Az elektronikus anyakönyv országos szinten a személyt tartja nyilván és ehhez rendeli hozzá az egyes anyakönyvi eseményeket, illetve azok adataiban történt változást.
- Az anyakönyvi eseményeket az az anyakönyvvezető anyakönyvezi, akinek az illetékességi területén az anyakönyvi esemény bekövetkezett.
- Anyakönyvi kivonat iránti kérelmet bármely anyakönyvvezetőnél, hivatásos konzuli tisztviselőnél elő lehet terjeszteni. Anyakönyvi kivonatot az érintettek, illetve azok kérhetnek, akik igazolni tudják, hogy a kivonat kiállításához jogos érdekük fűződik. A kérelem személyesen vagy írásban terjeszthető elő, a következő adatok megadásával: a kért anyakönyvi kivonat típusa (születési, házassági, halotti kivonat; bejegyzett élettársi kapcsolat); az érintett polgár viselt és születési neve; érintett polgár anyja neve; a születés, házasságkötés, haláleset helye, időpontja; a kérelem kiállításának indoka. A kérelem az itt található anyakönyvi kivonat kérelem kitöltésével is beadható.
- Az anyakönyvi kivonat kiállítása illetékmentes.
1.4 Születések bejelentése
- Az intézetben történt születést az intézet jelenti be.
- Az elkészült születési anyakönyvi kivonatok az Ügyfélszolgálati Irodán (Székesfehérvár, Kossuth u. 1.) vehetők át a hét minden napján munkaidőben.
1.5 Halálesetek bejelentése
A halotti anyakönyvi kivonat kiállításának ügyintézése az alábbiak szerint történik:
A Székesfehérváron intézetben (kórházban) vagy intézeten kívül (otthon) történt halálesetet a hozzátartozó (temetésre kötelezett személy) vagy az általa meghatalmazott temetkezési szolgáltató jelentheti be.
A bejelentés ügyfélszolgálatunkon személyes megjelenést igényel, időpontfoglalás szükséges! Időpontfoglaláshoz a telefonszám és az ügyfélszolgálati iroda nyitva tartása itt elérhető!
A székesfehérvári intézetben (kórházban) történt haláleset esetén, a kórház patológia osztálya által kiállított halottvizsgálati bizonyítvány leadása- és a haláleset bejelentésével kapcsolatos jegyzőkönyv kitöltése az ügyfélszolgálatunkon a fentebb megadott időpontban történik.
A Székesfehérváron intézeten kívül (otthon) történt haláleset esetén, a haláleset tényét megállapító orvos által kiállított halottvizsgálati bizonyítvány leadása- és a haláleset bejelentésével kapcsolatos jegyzőkönyv kitöltése az ügyfélszolgálatunkon a fentebb megadott időpontban történik.
- Az anyakönyvi kivonatok meghatalmazott útján történő átvétele esetén javasoljuk, hogy szíveskedjenek az alábbi meghatalmazás mintát kitölteni: meghatalmazás (.doc)
Az anyakönyvezéshez az alábbi dokumentumok szükségesek:
- orvos által kiállított halottvizsgálati bizonyítvány
- elhunyt személy személyazonosító okmánya (személyi igazolvány, kártya típusú vezetői engedély, útlevél, lakcímkártya)
- elhunyt személy születési anyakönyvi kivonata
- házas családi állapot esetén házassági anyakönyvi kivonat
- elvált családi állapot esetén záradékolt házassági anyakönyvi kivonat, vagy jogerős bírói döntés a válásról
- özvegy családi állapot esetén az elhunyt házastárs halotti anyakönyvi kivonata
- halálesetet bejelentő személyazonosító okmánya, lakcímkártyája
1.6 Házasságkötés bejelentése
A házasulandók a házasságkötési szándékukat a házasságkötést megelőzően 1-12 hónappal jelenthetik be. A házasságkötést megelőző eljárás során a házasságkötési szándékot személyesen mindkét félnek együttesen kell bejelentenie a tervezett házasságkötés települési helye szerinti anyakönyvvezetőnél.
Amennyiben a házasságkötés helyszínéül a településen belüli, de a házasságkötő termen kívüli helyszínt választanak a felek, az erre vonatkozó kérelmet az anyakönyvvezetőnél kell benyújtani.
Külső helyszínen történő házasságkötésért fizetendő díj: 60.000,-Ft + Áfa
A házasságkötési szándék bejelentésénél az alábbi dokumentumok szükségesek:
- személyazonosító igazolvány, vagy más személyazonosító okmány és lakcímkártya
- születési anyakönyvi kivonat
- amennyiben a házasulandók családi állapota elvált, jogerős bírósági végzés, vagy záradékolt házassági anyakönyvi kivonat
- amennyiben a házasulandók családi állapota özvegy, az elhunyt házastárs halotti anyakönyvi kivonata, vagy záradékolt házassági anyakönyvi kivonat
1.7 Házassági név módosítása:
A házassági névviselési forma - a házasság fennállása alatt, illetve annak megszűnése után - az érintett kérelmére módosítható. A házassági név módosítása országosan bármelyik anyakönyvvezetőnél kérelmezhető.
Az eljárás illetékmentes.
1.8 Születési névváltozás kezdeményezése:
A születési név megváltoztatása országosan bármelyik anyakönyvvezetőnél kérelmezhető. Kiskorú gyermek névváltoztatásához mindkét szülő hozzájárulása szükséges, kivéve, ha az egyik szülő szülői felügyeleti jogát a bíróság megszüntette. A szülő családi nevének megváltoztatása – ha a szülő ennek ellenkezőjét kifejezetten nem kéri – kiterjed a családi nevét viselő kiskorú gyermek családi nevére is. Ha a nevet változtató házastárs nevét a másik házastárs valamilyen formában viseli, rá is kiterjed a névváltoztatás.
Eljárás díja: első alkalommal 10.000,-Ft illetékbélyeg formájában
1.9 Házassági név megváltoztatása:
A volt házastársa nevét viselő személy házassági neve a kérelmére megváltoztatható, ha a házasság megszűnt, és a személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolvánnyal vagy a személyiadat- és lakcímnyilvántartás alapiratával igazolható, hogy volt házastársa a nevét a kért formában használta.
Az eljárás illetékmentes.
1.10 Állampolgársági ügyek:
A magyar állampolgárság az érintett kérelmére honosítással, visszahonosítással, illetve a jogszabályban előírt esetekben a köztársasági elnökhöz címzett írásbeli nyilatkozattal szerezhető meg.
A honosított, illetőleg a visszahonosított személy választása szerint állampolgársági esküt vagy fogadalmat tesz. Az esküt vagy a fogadalmat a honosított a lakóhelye szerint illetékes polgármester előtt teszi le, egyszerűsített honosítási eljárás esetén országosan bármely polgármester előtt letehető. A honosított a magyar állampolgárságot az eskü vagy fogadalom letételének napján szerzi meg. Székesfehérváron az ünnepélyes eskütétel a Hiemer-házban történik havi 1 alkalommal.
1.11 Hazai anyakönyvezés:
Magyar állampolgár külföldön történt anyakönyvi eseményének (születés, házasságkötés, halál, bejegyzett élettársi kapcsolat) anyakönyvezését országosan bármelyik anyakönyvvezetőnél vagy hivatásos konzuli tisztviselőnél lehet kezdeményezni.
Adatlap külföldön történt születés hazai anyakönyvezéséhez
Adatlap külföldön történt házasság hazai anyakönyvezéséhez
Adatlap külföldön történt haláleset hazai anyakönyvezéséhez
1.12 Családi név korrekciója:
A korrekciós eljárás kizárólag a születési családi név anyakönyvi eljárásban történő módosítására vonatkozik, és a megkülönböztető betűjel és a kötőjel anyakönyvezésével kapcsolatos szabályokat foglalja magába. A születési családi név egy- vagy kéttagú lehet. Az a személy, akinek kéttagú családi nevét 1953. január 1-jét megelőzően kötőjel nélkül anyakönyvezték, kérheti, hogy a születési családi nevét a továbbiakban kötőjellel összekapcsolva viselje. Az a személy, akinek a két- vagy többtagú családi nevét kötőjellel összekapcsolva anyakönyvezték, kérheti a születési családi név tagjait összekötő kötőjel törlését.
Az eljárás illetékmentes.