-
1100 éve Európában
Az Európai Unió Tanácsának soros elnöksége jegyében 1100 éve Európában, 20 éve az unióban címmel országos kulturális programsorozat indul augusztusban Székesfehérváron. A programsorozat augusztus 10-én kezdődik a Székesfehérvári Királyi Napok programsorozattal együtt.
2024.07.20. -
Sorrendmódosítás a felvételin
Július 10-ig pótolhatták a felsőoktatásba felvételizők a még hiányzó dokumentumaikat az E-felvételi felületén, sorrendmódosításra azonban július 16-ig van még lehetőségük.
2024.07.16. -
Gondosóra program
A Gondosóra egy olyan ingyenes jelzőkészülék, amellyel 65 év feletti honfitársaink egyetlen gombnyomással kérhetnek segítséget. A segítségkéréseket egy 0-24 órás diszpécserszolgálat fogadja. Mostantól elérhető egy olyan új mobiltelefonos alkalmazás, amelyet a Gondosóra használója mellett a hozzátartozói is letölthetnek.
2024.07.12. -
Vége az érettséginek
Július 3-án dőlhetnek hátra végleg az érettségizők, hiszen a 2023/24-es tanév rendje szerint ekkor érnek véget hivatalosan is a szóbeli érettségik. Július 24-én kiderül, kik jutottak be idén az egyetemek szeptemberben induló képzéseire.
2024.07.03.
Autópályák, gyorsforgalmi utak - egyre több szalagátvágás
Az idén 95, jövőre pedig 241 kilométer gyorsforgalmi út átadását tervezik. Õsztől sűrűsödnek a szalagátvágások, soha ennyi új szakasz még nem készült egy év alatt, mint 2006 közepéig. Jövőre a két évre tervezett 14 szalagátvágásból (336 kilométer) kilenc marad, ebből a tervek szerint három szakaszt (96 kilométert) adnak át 2006. márciusban, egyet (26 kilométer) áprilisban, ötöt (122 kilométer) pedig novemberben és decemberben.
Az idén 95, jövőre pedig 241 kilométer gyorsforgalmi út átadását tervezik. Õsztől sűrűsödnek a szalagátvágások, soha ennyi új szakasz még nem készült egy év alatt, mint 2006 közepéig.
Az idén összesen 95 kilométerrel bővül a hazai sztrádahálózat. Az átadandó öt szakaszból négy a Nemzeti Autópálya (NA) Rt., egy pedig az Alföld Koncessziós Autópálya Rt. beruházásában valósul meg. Ezekkel együtt 2002-től ez év végéig 500 kilométernyi autópálya épül meg, amelyet jövőre további 241 kilométerrel toldanak meg. Összehasonlításként: a jelenlegi hazai gyorsforgalmi úthálózat hossza mintegy 630 kilométer.
Jövőre a két évre tervezett 14 szalagátvágásból (336 kilométer) kilenc marad, ebből a tervek szerint három szakaszt (96 kilométert) adnak át 2006. márciusban, egyet (26 kilométer) áprilisban, ötöt (122 kilométer) pedig novemberben és decemberben. Bár információink szerint a sztrádaprogram rendkívül ambiciózus ütemtervének valóra váltásában sokan kételkedtek, ma már a legtöbben tarthatónak nevezik a határidőket. Megvalósításuk legkritikusabb pontjának a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően a projektek előkészítése bizonyult. Míg egy normál sztrádaszakaszt a szakirodalom szerint két év alatt meg lehet építeni, addig előkészítése körülbelül háromszor annyi ideig tart. Ez a környezetvédelmi és lakossági érzékenységtől függően felmehet nyolc-tíz évre is, de előfordul, hogy ennél hosszabb ideig küzdenek a szükséges papírokért.
Ezért a gyors iramot diktáló sztrádaépítési tervek tartásához sok mindent párhuzamosan kell végezni – tudtuk meg a Nemzeti Autópálya Rt.-nél. Hatéves munkát kell két-három év alatt végigjárni, ez minden résztvevőtől nagyon kreatív munkát, sokkal nagyobb egyeztetést, együtt dolgozást igényel. Párhuzamos ágon futnak a terveztetések, a területvásárlások, az engedélyezések, és ha valami változás van, azonnal módosítani tudják a többi fázisnál is. Az építéseknél sem adtak hosszú határidőket a kivitelezőknek.
A már folyamatban lévő sztrádaberuházások mellett jelenleg is több előkészítésen dolgozik az NA Rt. Az M6-os M0-s érdi tető szakaszának közbeszerzésén a múlt héten hirdettek eredményt. Az M0-s északi szektorára kiírt kivitelezési tender pedig a finisben van. Ezeken kívül további négy szakasz (M9-es, M7-es, M0-s keleti szektor, M6-os) van előkészítés alatt.