-
A locsolkodás napja
A naphoz kötődő népszokás a locsolkodás, ezért néhol vízbevető hétfő néven is ismerték ezt a napot. Egykor vidéken a lányokat a kúthoz, vályúhoz vitték, és vödörrel leöntötték, de a népszokás ma is, városi környezetben is tovább él. Eredetére nézve termékenységvarázsló célzatú, illetve a víz tisztító hatására is utal.
2025.04.21. -
Nibelung-lakópark a színházban
Bemutatták a székesfehérvári Vörösmarty Színházban a Nibelung-lakóparkot, melyet Szikora János rendezett. Térey János teljes drámaciklusa először került színpadra kőszínházi keretek között. A főbb szerepeket Gáspár Sándor, Trokán Péter, Sághy Tamás, Ballér Bianka, Sarádi Zsolt, Decsi Edit és Ladányi Júlia alakítja.
2025.04.21. -
A legszebb száz magyar vers
Irodalom-kultúra barátok gyűltek össze a Székesfehérvári Közösségi és Kulturális Központban, ugyanis többalkalmas Versklub indult városunkban.
2025.04.21. -
Királykúti esték
Folytatódott a Királykúti esték, a Vörösmarty Társaság és a Székesfehérvári Közösségi és Kulturális Központ közös rendezvénye. Bakonyi István vendége ezúttal Cseszárik László színész, utcazenész.
2025.04.18.
Az Amadeus bemutatójára készül a Vörösmarty Színház
Február 21-én mutatják be Peter Shaffer zenés színművét, az Amadeust Hargitai Iván rendezésében a Vörösmarty Színházban. A darab két világhírű művész, Mozart (Lábodi Ádám) és Salieri (Hirtling István) párbajáról szól. Az Amadeusban két kivételes egyéniség, Salieri és Mozart találkozik és kényszerül egymás mellett alkotni. Ez a találkozás lesz mindkettejük tragédiája.
2015.01.28. 07:47 |
2015. február 21-én mutatják be Peter Shaffer zenés színművét, az Amadeust Hargitai Iván rendezésében a Vörösmarty Színházban. A darab két világhírű művész, Mozart (Lábodi Ádám) és Salieri (Hirtling István) párbajáról szól. Az Amadeusban két kivételes egyéniség, Salieri és Mozart találkozik és kényszerül egymás mellett alkotni. Ez a találkozás lesz mindkettejük tragédiája.

A zseni: szabálytalan, zabolátlan, játékos, őrült, szeretnivaló. A középszer: szabályos, ambiciózus, derék, kiszámítható, visszataszító és csak addig lehet sikeres, amíg a zseni árnyékot nem vet rá. Peter Schaffer minden korban aktuális problémát tesz meg darabja tárgyának: a tehetséges művész kiszolgáltatottságát a sznobizmussal, a korlátoltsággal szemben. Amikor fél-tehetségek kerülnek pozícióba, hogy azután kiszorítsák azokat, akik tehetségesebbek, jobbak náluk.

A sztárkultusz korát éljük, a „bárkiből lehet sztár” korát. A csúcstechnológia elképesztő emberi teljesítményeket eredményez, ami a művészetre is hatással van. És pillanatok alatt bárki, bármivel a világ figyelmének középpontjába kerülhet. Mégis, az országot lázban tartó tehetségkutató dömping arról árulkodik: az emberiség szomjúhozza a tehetséget. Az Amadeusban két kivételes egyéniség, Salieri és Mozart találkozik és kényszerül egymás mellett alkotni. Ez a találkozás lesz mindkettejük tragédiája. Salierinek megadatott, ami Mozartnak nem: egzisztencia, előkelő udvari állás, kibontakozási lehetőség. Mozartnak viszont megadatott, ami Salierinek sohasem: szabadság és a határtalan zenei zsenialitás. Igazságtalan vagy sem: az utókor már csak ez utóbbira emlékezik.