Az új, egységes orvosi ügyeleti rendszer február 1-jétől lép életbe Fejérben

Február 1-jétől Fejér vármegyében is egy új, egységes alapellátási ügyeleti rendszer kezdi meg működését, amelynek legfontosabb célja, hogy a betegek kiszámítható, egyszerűen hozzáférhető és magas színvonalú ellátást kapjanak a vármegye minden településén – hangzott el azon a sajtótájékoztatón, amelyet az Országos Mentőszolgálat szóvivője, Győrfi Pál tartott hétfőn a Székesfehérvári Mentőállomáson.
2024.01.15. 13:51 |
Az új, egységes orvosi ügyeleti rendszer február 1-jétől lép életbe Fejérben

Februártól a felnőtt orvosi ügyelet a Fejér Vármegyei Szent György Egyetemi Oktató Kórház Sürgősségi Osztálya mellett, a gyermekügyelet a Gyermekosztály ambulanciáján lesz megtalálható. Székesfehérvár Önkormányzata 15 millió forinttal járult hozzá az ügyeleti helyszínek kialakításához.

Egy évvel ezelőtt indult el az új alapellátási ügyeleti rendszer bevezetése hazánkban. A vármegyék fokozatosan csatlakoztak az Országos Mentőszolgálat által irányított rendszerhez, hogy az 2024 tavaszára már országosan egységessé válhasson. Fejér vármegyében február 1-jétől lép életbe az új ügyeleti rend. A tudnivalókról és az elmúlt egy év tapasztalatairól számolt be az Országos Mentőszolgálat szóvivője. A Székesfehérvári Mentőállomáson tartott sajtótájékoztató elején Győrfi Pál egy rövid visszatekintést adott arról, hogyan alakult az orvosi ügyeleti rendszer az elmúlt fél évszázadban. Sokféle szervezésben, sokféle ellátási színvonallal lehetett találkozni, amelynek rendszerbe foglalására folyamatosan törekedtek. A ’90-es évektől az önkormányzatok feladatkörébe tartozott az alapellátási ügyeleti rendszer is. Az egységes színvonal biztosítása és az ellátórendszer finanszírozhatósága érdekében született meg az a döntés, hogy jöjjön létre Magyarországon egységes, minőségbiztosított alapellátási ügyeleti rendszer, amely a betegek szempontjából közvetlenül, jól elérhető és nyújtsa azt az ellátást, amire a betegnek valóban szüksége van.

Az Országos Mentőszolgálat a rendszer bevezetése előtt egy másfél éves modellprogramot indított Hajdú-Bihar vármegyében, és ennek tapasztalatait összegezve született meg a végleges program, amelyet lépésről lépésre vezettek be. Az jól látszott – mondta a szóvivő, hogy hétköznap 16 és 22 óra közötti időpontban a betegek általában olyan kérdésekkel, kérésekkel keresték fel az ügyeletet, amelyek háziorvost érintőek. Akik viszont este 10 után, illetve az éjszakai órákban fordultak az ügyelethez, ők valóban olyan akkut problémával érkeztek, amely már inkább sürgősségi ellátást igényel.

Fejér vármegye február elsejétől szerepel majd az ügyeleti térképen.

Így a mára már 17 vármegyében működő és február 1-jétől Fejérben is bevezetésre kerülő új egységes ügyeleti rendszer legfontosabb eleme, hogy a betegek igényeihez, szükségleteihez alkalmazkodva hétköznapokon 16-22 óra, hétvégén 8-14 óra között háziorvosi ügyelet áll rendelkezésre Fejér vármegye 7 pontján (Bicske, Enying, Dunaújváros, Mór, Sárbogárd, Székesfehérvár, Velence), majd 22 óra után ezt az ügyeletet az Országos Mentőszolgálat biztosítja – hívta fel a figyelmet Győrfi Pál.

Továbbra is lesz két olyan telephely, Székesfehérvár és Dunaújváros, ahova a betegek bemehetnek éjszaka, ha erre van szükségük.

Azzal a kéréssel fordult ugyanakkor a lakossághoz, hogy ha éjszaka valamilyen probléma adódik, mielőtt otthonról elindulna bárki, érdemes a 1830-as, az országban egységes ügyeleti telefonszámon kapcsolatba lépni a szakemberekkel. Egy, a protokoll szerint összeállított kérdéssor feltevését követően – akár orvossal is konzultálva – döntenek arról, hogy ügyeleti kocsit küldenek és a beteg otthonában orvosolják a bajt, vagy ha olyan súlyos a helyzet, rögtön küldik a mentőt.

Győrfi Pál külön szólt a gyermekek ellátásáról, hiszen – mint mondta – az ő esetükben is jó megoldást nyújt ez az egységes rendszer. Bármelyik ügyeleti telephelyre be lehet menni a beteg gyermekkel hétközben 16-22 óra között, míg hétvégén Székesfehérváron 8-20, Dunaújvárosban 8-14 óráig rendelkezésre állnak a szakemberek. Fontos kiemelni, hogy ezek a központi ügyeletek (felnőtt, gyermek) a kórház területén, a sürgősségi, illetve a gyermekosztály mellett helyezkednek el.

Rövid összegzésként az elmúlt egy év tapasztalatairól szólva elhangzott, hogy ez idő alatt több mint 300 ezer beteget részesítettek ellátásban. 98-99 százalékuk enyhe tünetekkel fordult az ügyelethez. A beérkezett hívások 10 százalékában elegendő volt a telefonos tanácsadás, 10-15 százalék igényelt helyszíni ügyeleti ellátást, míg a fennmaradó 70-80 százalék jelentett telephelyen való ellátást. A visszajelzések alapján az ügyeleti rendszerrel az ellátottak továbbra is elégedettek, az 1-től 5-ig elégedettségi skálán összesítve 4,24 minősítést adnak, ami az egészségügyi szolgáltatások esetében kifejezetten magas értéknek számít.

Részletes tájékoztatást a betegek és a csatlakozni kívánó háziorvosok a https://www.mentok.hu/ugyelet/ oldalon olvashatnak.