-
Nyolc nemzetiségi önkormányzat kezdte meg a munkát
Az új ciklusban összesen nyolc nemzetiségi önkormányzat képviselői kezdték meg munkájukat. A székesfehérvári kisközösségeket segítő testületek elnökeivel szerdán délután találkozott dr. Cser-Palkovics András.
2024.11.20. -
Lakossági fórum Öreghegyen
A közlekedés volt az egyik legfontosabb téma az Öreghegyi lakossági fórumon, ahova szerdán kora este Östör Annamária a 12. számú választókörzet önkormányzati képviselője várta a városrészben élőket. Szó volt arról, hogy várhatóan a jövő évi városi költségvetés tartalmazza majd a Nagyszombati felújításának első ütemét, a Pozsonyi út teljes felújítására pedig 2025 március végéig nyújtja be pályázatát Fehérvár.
2024.11.20. -
Modern eszközöket kaptak
A Soponyai Iskoláért Alapítvány és a Kodolányi János Egyetem együttműködésében a Magyar Falu Program támogatásával modern élménypedagógiai eszközökkel gazdagította a Zichy János Általános Iskola felszereltségét.
2024.11.22. -
Előadás a genetikai módosításokról
A genetikai módosításokról és a GMO-król hallhattak előadást az érdeklődők a Mathias Corvinus Collegium Székesfehérvári Képzési Központjában. Az előadó ezúttal Toldi Ottó, az MCC Klímapolitikai Intézetének vezető kutatója volt.
2024.11.22.
Ballagás - hétfőn 1950 diák kezdi meg az érettségit Székesfehérváron
A végzős diákok először a Városház téren, a központi ballagáson vettek részt, ahol elbúcsúztak jelképesen Székesfehérvártól, majd visszasétáltak az iskolájukba, ahol tanáraiktól és diáktársaiktól vettek búcsút. Warvasovszky Tihamér ünnepi beszédében az oktatás fontosságáról beszélt, majd sok sikert kívánt a hétfőn kezdődő érettségi vizsgához. Székesfehérváron tizenkilenc középiskola 1950 diákja kezdi meg hétfőn az érettségi vizsgáit Székesfehérváron. Juhászné Móricz Zsuzsanna az oktatási és sportiroda vezetője tájékoztatása szerint a szombati központi ballagáson 69 osztály volt ott a Városház téren. (Tekintse meg képgalériánkat!)
A hagyományos vizsgamenet szerint a hétfői magyar nyelv- és irodalom vizsgát kedden a matematika követi, majd a történelem és az idegen nyelvek következnek, ezután jöhet a többi tantárgy. A szóbeli érettségiket júniusban bonyolítják majd a középiskolák. Az intézmények maguk döntik el, hogy a jogszabályi szerint meghatározott időintevallumban mikor bonyolítják a vizsgákat.
A vizsgákat a tételek tavalyi, idő előtti nyilvánosságra kerülése miatt megerősített biztonsági intézkedések mellett tartják. A hétfői vizsgákon középszinten 91.942-en, emelt szinten 6.290-en vizsgáznak. Kedden matematikából írnak a diákok. Az oktatási tárca tájékoztatatása szerint a magyar írásbeli érettségiken a diákok magyar helyesírási szótárt használhatnak, a maturálóknak a szövegértési feladatsorra 60 perc, a szövegalkotási feladatokra 180 perc áll rendelkezésre. A szaktárca közlése szerint a sokféleség dominál a vizsgafeladatokban.
Az írásbeli és szóbeli vizsgákon vannak a korábbinál jóval kevesebb lexikális tudást igénylő hagyományos, megtanult ismereteket számon kérő feladattípusok. Ezek mellett döntően a megszerzett ismereteket, információkat különböző képességek segítségével alkalmazó, rendszerező feladatok jelennek meg a vizsgafeladatok között. A tudás alkalmazására, a képességek mozgósítására helyezték a hangsúlyt.
A szövegértési feladat szövege általában 800-1100 szó terjedelmű esszé, ismeretterjesztő céllal íródott tanulmány, publicisztikai mű egésze vagy részlete. A feladatok megoldása általában a kérdésre adott válasz szöveges kifejtése, esetenként a megadott válaszvariációk közötti döntés. A szövegalkotáskor a vizsgázó három, eltérő típusú, műfajú és témájú szövegalkotási feladatból választ egyet: ez lehet, érvelő fogalmazás nyelvi, irodalmi, általános kulturális, etikai, életmódbeli kérdésekről, vagy egy mű (pl. lírai alkotás, rövid szépprózai mű, drámarészlet, esetenként esszé) adott szempontú elemzése, értelmező bemutatása és két esetenként három szöveg (pl. szépirodalmi mű, műrészlet) adott szempontú összehasonlítása.
Az idén minden szinten minden tárgyból több egymással egyenértékű feladatsor készült, s sorsolással választják majd ki a végső feladatsort. Az érettségi feladatlapok csomagolását az OKÉV logisztikai osztálya végezte megfelelő biztonsági berendezésekkel felszerelt épületében, s a csomagolás és tárolás idejére 24 órás őrség garantálja majd a biztonságot. A tételek szállítása leplombált csomagterű gépjárműveken történt, a gépkocsivezető mellett legalább még egy kísérővel. A vizsgatételek a lehető legkésőbbi időpontban, a vizsganap reggelén kerülnek ki az iskolákba, addig őrzésük az illetékes körzetközponti jegyzők feladata. A tételeket tartalmazó biztonsági tasakok a vizsgák előtt harminc perccel bonthatók fel, s erről jegyzőkönyv készül. A tételeket a tantestület három tagjából álló bizottság előtt kell felbontani. Jegyzőkönyv készült, illetve készül a nyomtatási folyamatokról és a selejtekről is. A tételek idő előtti felbontása, továbbítása, terjesztése bűncselekmény, amely minimális esetben is egyéves szabadságvesztéssel büntethető.
Azért, hogy a tavalyi érettségihez hasonló történések ne fordulhassanak elő, a tételeken a szolgálati titok felirat nagy betűkkel szerepel, s a feladatlapok formailag teljesítik a titokvédelmi követelményeket. Az írásbeli érettségi feladatlapok és megoldási útmutatóik a véglegesítés időpontjától a felhasználás időpontjáig tartoznak a szolgálati titokkörbe, a minősítés a tételcsomag felbontásakor szűnik meg.
A vizsgák megszervezésére a belügyi és oktatási tárca, valamint az OKÉV költségvetésében összesen mintegy 2,5 milliárd forintot különítettek el. Az oktatási tárca adatai szerint a tavaszi érettségi vizsgákra, több mint 120 ezer diák jelentkezett, közülük "rendes" érettségit 95.512-en tesznek. Az idén a 120 ezer maturáló diák számára 520 ezer vizsgát szerveznek, amelyből 443.400 középszintű, 46.360 emelt szintű vizsga lesz majd, a fennmaradó "beszámítós" vizsgákat már korábban letették a tanulók. A tényleges emelt szintű vizsgák száma a tavalyihoz képest 75 százalékkal magasabb, a rendes érettségit tevő diákok vizsgáinak 87,5 százaléka középszintű, 6,7 százaléka emelt szintű.