-
Ma született megváltó
A Megváltó születésére emlékezve karácsonyi éjféli ünnepi szentmisét celebrált Spányi Antal megyés püspök a Székesegyházban. Az éjféli misén szentbeszédében a püspök arról is szólt a híveknek, hogy Krisztus ma is eljön és velünk akar találkozni, bennünket keres, a szívünk felé keresi az ajtót.
2024.12.25. -
Karácsony a Református Egyházközségnél
December 24-én 15 órakor Szenteste délutáni, 22 órakor pedig Zenés-Gyertyafényes istentisztelet lesz a Budai úti Református templomban. Karácsony első napján, december 25-én 10 órakor ünnepi istentisztelet lesz úrvacsorával és összevont kisiskolás és ovis gyermek-istentiszteletek. 15 órakor pedig Istentisztelet lesz a Börgöndi Kápolnában úrvacsorával.
2024.12.24. -
Karácsonyi Koncert
A Budai úti Református Templom adott otthont a szimfonikusok karácsonyi koncertjének. A zenekar Dobszay Péter vezényletével köszöntötte az ünnepet.
2024.12.19. -
Örmény kultúra Felsővárosban
A Kossuth Zsuzsanna Szociális Intézmény felsővárosi épületébe érkezett a Székesfehérvári Örmény Nemzetiségi Önkormányzat kiállítása. A népviseletet bemutató tárlat megnyitója karácsonyi hangulatban telt az idősek nappali ellátásával foglalkozó intézményben.
2024.12.18.
Bemutató a Vörösmarty Színházban
Heltai Jenő: Tündérlaki lányok című vígjátékát viszi színre a Vörösmarty Színház társulata március 19-én pénteken, 19.00 órakor. Rendező: Kolos István.
Heltai Jenő: Tündérlaki lányok című vígjátékát viszi színre a Vörösmarty Színház társulata március 19-én pénteken, 19.00 órakor. Rendező: Kolos István.
Tündérlaki lányok
Apjuk halála után is együtt élnek anyjukkal a tündérlaki lányok: Boriska, Manci, Sári, Olga. Boriska – a legidősebb nővér, a család fenntartója – „rossz lány”, egy gazdag báró kitartottja. Manci és Olga – a két középső – „jó lányok”. Sárika még kislány, legalábbis első ránézésre – aztán meg ki tudja?
A család életét áthatja a szeretet és a harmónia, ami azonban nem gátolja sem az anyát, sem a két nagyobb testvért abban, hogy mindenféle szívességet kérjenek Boriskától: az egyik testvér például Boriska egész megtakarított pénzét szeretné, halálosan szerelmes tornatanár kérője ugyanis csak komoly hozománnyal hajlandó a házasságra. Olga pedig arra kéri Boriskát, legyen „kedves” helyette a hivatal vezetőjéhez, mert akkor és csakis akkor nyerheti el a hivatali állást.
A kérésekben az anya sem talál kivetni valót, az öregedő báró ugyanis gavallér, az ő támogatása nélkül pedig hogyan is tarthatná fenn a polgári kényelmet és a házat?
Boriska pedig intéz, fizet... szíve mélyén azonban boldogtalan. Egy napon azonban Pázmány Sándor alanyi költő váratlanul szerelmet vall neki és feleségül kéri. Boriskának döntenie kell: saját boldogsága előbbre való-e, mint a család.
Miközben a válaszon őrlődik, nem is sejti, hogy Sári, valamennyiük kedvence, a szebb életre tartogatott és még eladósorba sem került legkisebb húg sajátos megoldást talált a kényes helyzetre.
Szereposztás:
Özv. Bergné: Kállay Ilona
Báró: Matus György
Boriska:Xantus Barbara
Olga: Závodszky Noémi
Manci: Szűcs Krisztina
Sári: Bakonyi Csilla
Malvin néni: Zsurzs Kati
Pázmány Sándor, költő:Lux Ádám mv.
Petrenczey Gáspár, tornatanár: Juhász Illés
Pista, inas:Kuna Károly
Róza: Jónás Andi mv.
Díszlet: Horesnyi Balázs; Horváth Judit
Jelmez: Fekete Monika
Dramaturg: Ruttkay Zsófi
Rendezőasszisztens: Vass János Pál
Rendező: Kolos István
A szerző
Heltai Jenő (1871-1957) életének nyolcvanhat éve hatalmas korszakot ölel fel, Buda, Óbuda és Pest egyesülésétől az 1944-es ostromon át az '56-os forradalomig. Műveiben legszívesebben ifjúságára, a megismételhetetlen békevilágra emlékezett: a lóvasút, a fiákerek, konflisok és éjjel-nappal nyitva tartó kávéházak, hajdanvolt szerkesztőségek korára. A hazai irodalom állóvizét korszerűségével, játékos derűjével és humorával borzolta meg. Bőven patakzó elbeszélései, elegáns-karcsú kisregényei egész sorát vonultatják föl a nálunk szinte ismeretlen, színes, mulatságos alakoknak. Kedélyvilága, tárgyválasztása, pompás humorérzéke révén sok tekintetben előfutára prózánk XX. század eleji aranykorának.
De tudott Heltai más nyelven is szólni. Ilyen például a mélyen szántó, diabolikus légkörő bravúr-regénye, A 111-es – itt a társkereső szenvedélyt, az egyetlen asszony iránti reménytelen sóvárgást írta meg torokszorító keserűséggel a titokzatos bűvész, Mr. Selfrigde sorsában, az öngyilkos guillotine-mutatványig.
És megtaláljuk novellái közt is ezt a végzettel szembenéző magatartást, egy-egy olyan darabban, mint az Ötödik emelet, A vörös pillangó vagy a Tündérlaki lányok. A három tündérlaki lány történetében egyik alaptémáját írta meg Heltai a valódi és látszat-tisztességről. Darab is lett belőle, fanyar társadalmi mondanivalója bátran fordul szembe a fölszínes közfelfogással.
Pályája törvényszerűen ívelt a lírától a novellán és regényen át a színpadig. Eleven dialógusérzéke, könnyed és elragadó nyelve, helyzetteremtő fantáziája ebben a műfajban érvényesült leghatásosabban. Legnagyobb színpai sikere a magyar reneszánsz korába helyezett szerelmes történet, A néma levente.
(Vidor Miklós írása nyomán)