-
Péntektől olcsóbban telefonálhatnak a magyar mobilszolgáltatók előfizetői az Európai Unió tagországaiba utazva
Péntektől olcsóbban telefonálhatnak a magyar mobilszolgáltatók előfizetői az Európai Unió tagországaiba utazva, az uniós roamingdíj hatósági árcsökkenésének hatására. Az EU-ban működő mobilszolgáltatók mától maximum nettó 0,35 eurót számlázhatnak hívásindítás, és 0,11 eurót a hívásfogadás után az uniós tagországokban, és ugyanennyibe, vagyis 0,11 euróba kerül az SMS-küldés is.
2011.07.01. -
Szerdától eltűnik a 75 wattos hagyományos izzó
Szerdától nem rendelhetnek már 75 wattos hagyományos - vagyis nem energiatakarékos - izzókat sem az üzletek az Európai Unióban, a tagországok egy korábbi közös döntésének megfelelően. Az EU tavaly kezdte meg a hagyományos égők kereskedelmének felszámolását környezetvédelmi megfontolásokra hivatkozva. Először a 100 wattos izzókat vonták ki, majd idén szeptember 1-jétől a 75 wattosokon a sor.
2010.08.30. -
Egy új felmérés szerint az európaiak nehezen jönnek ki fizetésükből
Minden hatodik európai állandó nehézségekkel küzd a háztartási számlák kifizetésekor, és az uniós polgárok háromnegyede úgy gondolja, hogy országukban az előző évben nőtt a szegénység. Ezek a legújabb, a válság társadalmi hatásairól végzett Eurobarométer felmérés legfontosabb eredményei, amelyet kedden hozott nyilvánosságra az Európai Bizottság.
2010.06.22. -
Az uniós polgárok kevesebb, mint fele sportol rendszeresen
Az uniós polgárok 40%-a legalább hetente egyszer sportol és 65%-uk végez valamiféle testmozgást. Mindazonáltal 25%-uk csaknem teljesen inaktív – derül ki egy, az Európai Bizottság által közzétett, a sportról és a fizikai aktivitásról végzett különleges Eurobarométer-felmérésből. A németek 61%-a, az osztrákoknak pedig 57%-a tagja valamilyen sportklubnak vagy fizikai aktivitást is magában foglaló egyéb klubnak. Ez az arány Magyarországon 8%.
2010.04.09.
Brüsszel eltörölné a regisztrációs adót
Az EU brüsszeli bizottsága a gépjárművek regisztrációs adójának fokozatos eltörlését javasolja, és helyette a szén-dioxid-kibocsátással arányos gépjárműadó általánossá tételét indítványozza.
A regisztrációs adó eltörlését, a gépjárműadó fokozatos harmonizálását és a szén-dioxid-kibocsátástól függő arányosítását javasolja az Európai Bizottság abban az indítványában, melyet valószínűleg kedden fogadnak el. Brüsszel 1998 óta próbálja összehangolni a gépjárműadót, de törekvése rendre megbukott a tagállamok ellenállásán.
A legtöbb tagállamban ismert a regisztrációs adó, de mértéke rendkívül eltérő. Dániában például mintegy 16 ezer euró, Olaszországban viszont csak 300 körül van. A belső piaccal ellentétes, hogy sok helyütt az autó átköltöztetése kettős adóztatást von magával.
Igazságosabb rendszert kínál az éves gépjárműadó, főként ha annak mértékét a jármű szén-dioxid-kibocsátásától teszik függővé, amint azt a bizottság javasolja. A testület korszerűsíteni, egyszerűsíteni és hosszú távon harmonizálni akarja a jelenlegi - a lóerő, hengerűrtartalom, súly, sőt a gépkocsi értékének alapján kalkulált - adó kivetését, amit ráadásul tagállamonként további szempontok, így ipari, környezetvédelmi, energia- és közlekedéspolitikai megfontolások befolyásolnak. Brüsszel el akarja érni azt is, hogy amíg nem tűnik el teljesen a regisztrációs adó, más tagállamba költözéskor visszaigényelhető legyen.
Az adópolitikáért felelős magyar biztosnak, Kovács Lászlónak nem lesz könnyű dolga, hiszen a korábbi, hasonló próbálkozásokat meghiúsították a tagállamok. Kedvező fejlemény, hogy a környezetvédelem a kiotói egyezmény révén elsőbbséget élvez, így jó kiindulópontnak ígérkezik a szén-dioxid-kibocsátást tenni az adózás fő szempontjává. Más kérdés, hogy miért ne lehetne ezt az adót beépíteni az üzemanyag árába - aki többet autózik, többet szennyez alapon -, ami szintén a takarékos, alacsony fogyasztású autó megvételére ösztönöz. A szén-dioxid-kibocsátás 28 százaléka egyébként a közlekedésből származik, ebből a közúti járművek részesedése 84 százalék, amelynek feléért a személygépkocsik felelnek.